Sledování průběhu nabíjení akumulátoru je složitá záležitost, jde i o to jaký typ aku se nabíjí. Pokud je staršího typu a má odšroubovatelné zátky,(je vidět dovnitř)tak nabíjení se má ukončit, když elektrolit v akumulátoru začně jakoby vřít-bublá. Před nabíjením je třeba dolít destil.vodu - 10 mm nad článkové desky.Délka dobíjení je závislá na intenzitě dobíjecího proudu, u kvalitních nabíječek se to dá regulovat. Obyčejné nabíječky mívají pouze dvě možnosti: slabé a silné dobíjení.Šetrnější pro aku je slabé nabíjení, pak ale celý proces trvá déle,třeba i dva dny. Pokud nejsme v nabíjení zkušení, stačí aku nabít natolik, aby auto nastartovalo a nechat jej pak dobít při delší jízdě.
0 Nominace Nahlásit |
Pokud nemáš automatickou nabíječku ( na bezúdržbové a zejména na gelové AKU!!!! je nutná), tak poznáš konec nabíjení podle napětí připojeného voltmetru. Při nabíjení svorkové napětí neustále pozvolna stoupá. Jakmile přestane stoupat je AKU nabitý !!
U AKU s elektrolytem tyto již v tu dobu plynují.
Na tomto principu je založeno i vypnutí automatických nabíječek.
Také záleží jakou charakteristiku má tvoje nabíječka. Předpokládám že proudovou !! Napěťová bývá většinou s proudovou kombinována u automatických nabíječek.
Je třeba mít voltmetr ( multimetr) s přesností alespoň na desetiny nebo setiny voltu. Takže nic složitého! Stačí multimetr za 200-300 Kč. Toto měření nezaměňovat se zjišťováním úrovně nabití nebo kapacity AKU !! jak je zde naznačováno. Nemá to s tím nic společného.
Vůbec jsou zde informace zpatlané hatlapatla.
O tom jak se nabíječka chová při nabíjení
rozhoduje charkteristika nabíječky. Proudová či napěťová, nebo obojí.
Vynikající automatické nabíječky , vhodné i pro gelové AKU 6/ 12 V prodávali nedávno u Lidla za 490 Kč !!!! Samozřejmě že pulsní ( ony již ani jiné nejsou) s udržovacím proudem po vypnutí! V jiných prodejnách za ně chtějí 1500 a více !
4Kdo udělil odpovědi palec? anonym, Bičiště, JájsemRaibek, jiri Linhart
před 3867 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U těchto baterií je problém měření "zátěžovým" voltmetrem.Mně se osvědčil tento velice šikovný přístroj. http://img.nadapenny.com/…
Pouhým zastrčením do zásuvky zapalovače umí zjistit stav baterie,alternátoru a celkový stav dobíjecí soustavy.
http://img.nadapenny.com/…
Co se týká nabití akumulátoru,dnešní nabíječky poznají kdy je aku nabit,a odpojí se.Doporučuje se nabíjení proudem 1/20 kapacity baterie.Takže u aku,např., 50Ah > 2-3A,cca 8 hod.
Ten budíček je opravdu sikovný a stačí mi měřit tak jednou za měsíc,nebo když se mi něco nezdá.
0 Nominace Nahlásit |
Kdysi se doporučovalo nabíjet 10 hodin proudem 1/10 kapacity baterie, tedy pro 55 Ah proudem 5.5A po 10 hodin, ale nabíječka musí mít ampérmetr a regulaci. Nabíjením se vnitřní odpor akumulátoru (a hustota náplně - elektrolytu) zvyšuje a proud poklesne - podle ohmova zákona I=U/R, baterka si vezme jenom tolik proudu (A) co dovolí vnitřní odpor. Lze tedy bez velkého rizika nabíjet 12-15 hodin, ale také záleží na typu baterie, bezobslužné tolik neznám.
0 Nominace Nahlásit |
No já sem nelenil a koupil kvalitní pulsní nabíječku kterou jenom připojím a ona se sama vypne. Navíc ma udržovací napětí.
Bezúdržbovou nabíječku bych ale raději nabíjel nižším proudem, aby se nevyvíjelo moc plynů. U normální baterie při nabíjení se otevírají zátky aby plyn (vodík) mohl unikat. Bezúdržbové jsou uzavřené, nevím jak je to s odvětrávaním kdžy je plynu víc než při běžném provozu v autě.
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek