Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Je nutné nadávat na to, jak se máme špatně?

Občas mně iritují stálé nářky na to, jak se máme špatně a jak je všechno drahé. A když jsem argumentoval že to není tak zlé, byl jsem mnohokrát napadán. Tím nechci říct, že by to nemohlo být lepší, ale stěžovat si asi také není nutné.
A tak jsem, v malé volné chvilce, provedl jednoduchý soukromý „rozbor“ v porovnání k roku 1986, který uvádím:
Příjmy, důchody a ceny-porovnání roku 2018 k roku 1986.
Původně jsem k tomu chtěl „vystavit“ anketu, ale spíše mně zajímá Váš osobní názor.

Propočty a srovnání cen, oproti stavu v roce 1986, v roce 2018.
Osobní čistý příjem v r.1986 – 2400,–
Osobní (předpokl.) prům. čistý reálný příjem v r. 2018 – 24000,–
Podstatně nízký čistý příjem v r. 2018 – 20000,–
Poměr osobní: 10 x
Poměr nízký: 8,3 x (poměr srovnatelný s důchodcem)

Reálný důchod v r. 1986 – 1400,– (Průměrný statistický – 1126,–)
Prům.důchod v r.2018 – 12000,–
Poměr: 8,6 x (stat. 10,6)

Poměr důchod versus příjem.
r.1986 – 0,58 (stat. 0,47)
r. 2018 – 0,5

Ceny: Cena přepočtená v poměru k roku 1986:
Chleba 2 kg: 1986 – 6,80,– 2018 – 45,– = důchodce: 5,20 zaměstn.: 4,50
Máslo 0,25 kg: 1986 – 10,– 2018 – 40,– = důchodce: 4,70 zaměstn.: 4,–
Maso vepřové 1 kg: 1986 – 30,– 2018 – 85,– = důchodce: 9,80 zaměstn.: 8,50
Mléko 1 l : 1986 – 2,– 2018 – 13,– = důchodce: 1,50 zaměstn.: 1,30
Víno 1 l: 1986 – 25,– 2018 – 100 = důchodce: 10,50 zaměstn.: 10,–
Pivo lahv. 0,5 l: 1986 – 1,40 2018 – 8,50 = důchodce: 1,– zaměstn.: 0,85
Maso hovězí 1 kg: 1986 – 30,– 2018 – 160,– = důchodce: 18,60 zaměstn.: 16,–
Salám suchý 1 kg: 1986 – 35,– 2018 – 160,– = důchodce: 18,60 zaměstn.: 16,–
Špekáček 1 kg: 1986 – 30,– 2018 – 110,– = důchodce: 13,– zaměstn.: 11,–
Veřejné stravování: 1986 – 4,– 2018 – 60,– = důchodce: 7,– zaměstn.: 6,–
Aut. pračka : 1986 – 6500,– 2018 – 1000,– = důchodce: 1162,– zaměstn.: 1000,–
Barev. televize: 1986 – 16000,– 2018 – 10000,– = důchodce: 1162 zaměstn.: 1000,–
Boty: 1986 – 250,– 2018 – 500,– = důchodce: 58,– zaměstn.: 50,–
Nájem: 1986 – 1000,– 2018 – 10000,– = důchodce: 1162,– zaměstn.: 1000,–
Vlast.byt (druž.): 1986 – 600,– 2018 – 4000,– = důchodce: 470,– zaměstn.: 400,–
RD (svép.) :1986 – 200 000,– 2018 – 2 000 000,– = důchodce: 235 300 zaměstn.: 200 000,–
Cena benzinu 1 l: 1986 – 12,– 2018 – 34,– = důchodce: 3,95,– zaměstn.: 3,40

Závěr – hodnocení:
Ceny potravin jsou nižší o cca 30–60 %
Ceny spotřeb.zboží jsou nižší o cca 300–500 %
Ceny bydlení nájemního vyšší o cca 20 % (velké rozdíly v místě-lokalitě)
Ceny bydlení vlastního : nižší o cca 15 %
Ceny RD (svép.) : vyšší o cca 8,5 %, u zam. srovnatelné
Ceny benzinu : nižší o cca 280 %
Ve srovnání jsou RD srovnatelné s požadavky r.1986 (podstatně skromnější a většinou svépomoc).
Nyní jsou ale velké rozdíly v komfortu stavby (dodávky „na klíč“), vybavenosti a cenách pozemků s ohledem na lokalitu.
O cca 50 % jsou vyšší ceny ve veřejném stravování (jídelny) vzhledem k omezení různých dotací.
(zaměstnanci – ROH, školství – stát. rozpočet)
Nejvyšší nárůst cen je v restauračním stravování.
(vysoké přirážky soukromých provozovatelů – odhad 50–250%)

Omlouvám se za trochu nepřehledné, původní text položek byl oddělován tabelací.

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? dudu, Drap, Anikitos před 1975 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Drap

Takto nelze srovnávat. Podobnými rozbory vhodně zpracovanými dokáži vždy to co právě chci.
Nadávat nepomůže, nic to ani nezhorší ani nevylepší, ale většinou se uleví.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Na to téma nediskutuju, jen řeknu něco jako: měl by sis zažít reálný socialismus. Takové ty věčné nespokojence nemám rád.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
hapiky

Rozhodující je kupní síla a kvalita života. Ani v jednom parametru by socíalismus neuspěl. Na některé dílčí kategorie ano (rekreace, bezplatné zdravotnictví, voda zdarma apod.) To vše je ale doplňková kategorie kterou člověk až tak bezpodmínečně nepotřeboval.(za­darmo)
Druhá strana věci je, že ti tzv. „darmošlapy“, kteří měli nadprůměrné platy a nedělali nic potřebného(ne­vytvářeli žádné hodnoty) se měli jako prasata v žitě. Ti budou nadávat, i kdybychom měli nejvyšší životní úroveň na světě. Pro ně to byl ráj na Zemi.
Je potřeba položit zásadní otázku: Jste si jisti, že kdyby komunisté zůstali u nás nepřetržitě u moci, měli bychom se lépe než dnes? Jsem si jist, že by snad polovina národa uprchla a na komunisty by neměl kdo dělat, buď by byla stejně nějaká válka, protože na „komouše“ by nikdo už nechtěl dělat.
Ani si nedovedu představit, jak by vypadalo životní prostředí, bydlení, sídliště, které už v té době chátrlo, a o čistotě přírody ani nemluvím.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Rokio

Podle mě se na tom dnes máme daleko lépe než ke konci socialismu. Je vyšší kupní síla, lepší životní úroveň, demokracie, můžeme cestovat kam chceme a hlavně je kapitalismus.

Naše zem je na tom opravdu v mnohých ohledech na tom lépe než ke konci socialismu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

Rozbor na dvě věci na nic a na ……. !

Zapomínáš že v minulém režimu byla velká část příjmů tzv. nepřímo!

Doprava, byty, školství, kultura, dotace do spotřebního zboží, zejména dětského, energie a mnoho dalšího. Až toto budeš mít zahrnuté v tvém rozboru, rád si ho přečtu.

Toto nebylo nic tajného a na začátku „nové éry“ se o tom hodně mluvilo.
Říkalo se, že se toto všechno zruší a přesune do osobní mzdy! Dobře se to poslouchalo!
Výsledkem je dnešní minimální mzda. Co ty na to. Moje dcera si kupuje tu nejlevnější taxu na dopravu do práce a vyjde ji na 12 000 ročně. Podívej se na školní potřeby pro prvňáčka!!

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
plebs

Pane Bohumil, také si představte, že před 100 lety byl nedostatek můžů / pánů tvorstva / a potravin, na den 25 gr. chleba, 1 houska a 25 gr mouky

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Hlada

S porovnáním souhlasím. Stížnosti na vysoké ceny nebo nízké důchody nejsou na místě. Nikdy dříve jsme se po materiální stránce neměli tak dobře, jako nyní. Bohužel ale za cenu rozpadu rodin, znehodnocení manželství, nízké porodnosti, ztrátu kolegiality a kamarádství v práci, nárůstu duševních nemocí a dalších hodnot, které nelze jednoduše finančně vyčíslit.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dudu

Každá statistika má rub i líc. Dvě věci jsou však jisté:

  • Česká republika nyní prožívá jedno z nejšťastnějších období ve své historii
  • není na světě člověk ten aby se zavděčil lidem všem.

Mosoj pak je samostatná kapitola.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Mc Merkurion

… srovnání je pěkné, průšvih je v tom, že hodně věcí bylo pod pultových a bez známých se většinou nedaly sehnat, takže i když byly prachy, nebylo za co utratit …

… je bohužel ale zbytečné … remcaly stejně nepřesvědčíš …

… já bych jen dodal, že komu se stejská po minulým režimu, může se klidně za ním vystěhovat – A NIKDO mu nebude bránit !!!
… už se těším, až před vánocema zdraží máslo na 60,– jak budou všude diskuze, že za komančů takhle draho nebylo …

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
EKSOT123

24 tis. asi moc lidí nebere a 20 asi jen v některých oblastech, ale i tak je reálná kupní síla větší, nehledě na další výhody. Blbě jsou na tom matky samoživitelky apod.
Ale jak to bývá, v době největšího blahobytu se nejvíc stěžuje a dělá nejvíc dluhů.
Také styl života zanechává větší ekologickou stopu. Do práce se dojíždí podstatně dál, hromadných spojů ubylo,…

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
mosoj

Kdo jste si v tomto režimu pořizoval byt? Ne ten, co se vybudoval v minulém režimu. Ve kterém bydlí dosud většina obyvatel!! a získala ho za pakatel!
Jinak hamty , hamty ať mám víc než tamty, že? To´t váš pohled! Nu což přeji vám ať to ta naše ubohoučká země ještě chvilku vydrží, ale vězte, že s námi počítáno není!!!

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
plebs

Zachovejte klid, šéf banky sdělil, za 15 let dohoníme Německo a já věřím, že jej předhoníme, dle odhadu 28 let a 15 budování tržního kapitalismu což je již velmi blizoučko

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… „Ne ten, co se vybudoval v minulém režimu. Ve kterém bydlí dosud většina obyvatel!! a získala ho za pakatel!“ jako fór dobrý … kde se dávaly byty za hubičku ??? … tady u nás ne …

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Ale ano, co se týče bytů, v tomhle má mosoj pravdu. Rozprodávání nájemních bytů, z majetků měst, bylo opravdu „za pakatel“. U nás za pouhé desítky tisíc. A pokud je nemohl nájemce koupit, skupovali je, přes něj, spekulanti. A když pak původního nájemce vyštvali, byt prodali za statisíce i miliony. Pár případů z okolí je mi známo. A rovněž tak družstevní byty (ale ty byly většinou majiteli částečně už splaceny v době používání).
Ale o žádné „hamty“ nejde, o tom tohle není! A počítáno s námi je, v tom s mosojem nesouhlasím. Pro „západ“ jsme a ještě dlouho budeme, výhodná „kolonie“, kde uplatní své zboží, využijí levnější pracovní sílu a vytěží zisky z nesmyslně odprodaných majetků státu (voda, energie, průmysl).
Ale to už je na jinou diskuzi.:-(

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… jo, ale kde ??? tady se prodávaly za tržní …

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Ta doba je už za námi, prošvihl jsi to! A proto je i zbytečné to uvádět. Dvoupokojové byty, ve starší i novější bytové zástavbě za cca 40–50 tisíc. A taky se jí říkalo „tržní“ (v té době). A jeden konkrétní (bylo to ve vzdálenější rodině), starý cca 20 let a koupený za 50, tak za cca 6 let prodali za 600 tisíc (aby splatili „nasekaný“ dluhy).

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… to musela bejt teda hodně stará … tady to začínalo na 160 tis., což hned po sametu byl pěknej peníz …

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Bylo to cca v roce 95. A za ty ceny to tehdy u nás bylo docela běžné. ☹
Kdo nekoupil, prohloupil. Ale těch bylo málo a když, tak to většinou „schlamstli“ ti spekulanti.

před 1973 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Ukřivděnej Dudu ( věz že podobných lidí je mnohem víc), někdy jsi mně slyšel říkat, že se mám špatně? Já se jenom , na rozdíl od tebe,někdy vžívám do kůže ostatních lidí! a nemyslím jenom na sebe. Z dnešního hlediska špatné, že?

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
dudu

Překvapuje mě, že navenek takto vypadám. Budu o tom přemýšlet.

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Není nutno. Není to tak jak to mosoj „dává“.
Viz jeho první reakce na mou jasnou otázku:
„Rozbor na dvě věci na nic a na ……. !“
Údajně se staví za „sociální“ případy, ale:
„každý je svého štěstí strůjcem“.
A i po „sociální“ stránce je náš stát ještě hodně dárný, o čemž svědčí nedostatek pracovních sil kontra velké procento nezaměstnaných (vzhledem k výhodnosti různých podpor, oproti ceně práce a kvalifikaci těchto nezaměstnaných).

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Dávám body za to, že jste se „obtěžovali“ na mou otázku reagovat. Jinak podotýkám, že jsem neměl na mysli něco vychvalovat, ani na něco nadávat, pouze zjednodušeně (přiznám) shrnout skutečnost (podle mne snad vcelku reálnou).
A co se týče nepřímých plateb a dotací (Mosoj), ty by měly dokazovat, že za dřívější éry bylo vše levnější. Možná snad pár drobností. Což z tohoto „amatérského rozboru“ ale určitě nevyplývá. A o tom byla vlastně řeč.
A pravdou to (viz závěr) asi není.
A co se týče těch „darmošlapů“ (hapíky), dnes jich je, bohužel, asi ještě víc a berou i podstatně vyšší peníz. Viz vláda, nabubřelé úřednictvo, banky a pod.
Ale to už je zase jiná.
A i přes to si myslím, že to není dnes taková „hrůza“, jak to mnozí tvrdí.;-)

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Kepler se nepočítá , ten do první třídy nechodil a hlavně již zapomněl.

před 1975 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek