Avatar uživatele
rudolf.th

V případě kostelů srbské pravoslavné církve, podle čeho se určuje místo, kde se má postavit kazatel?

Během kázání v rámci mše se kazatel postaví na vyznačené místo. Toto místo v kostelích Srbské pravoslavné církve (nebo i v jiných kostelech pravoslavné církve?) zvykne být vyznačen na podlaze různým způsobem. Nejčastěji je to hvězda, nebo jiný pravidelný geometrický útvar, např. pětiúhelník.

Ortodoxní kněz, který nás seznámil s dějinami kostela, který jsme navštívili, zmínil, že u tohoto kostela se rozšířila pověst, že ten, kdo se na to vyznačené místo postaví, se vyléčí ze svých nemocí. I sem přicházeli návštěvníci odevšad, i ze zahraničí, aby se uzdraveli. Zda se pak uzdraveli, nebo ne, to jsme se už bohužel nedozvěděli. Toto místo to bylo:

https://i.imgur­.com/fywATXb.jpg

https://i.imgur­.com/6jJq42Z.jpg

https://i.imgur­.com/3ZO0Dnz.jpg

Dá se podle toho předpokládat, že kostely ortodoxní církve se stavěly na těch místech, kde byl nějaký zdroj bioenergie a přesné místo zdroje vyznačovaly s těmi geometrickými útvary?

Jinak ví někdo, že příslušníci ortodoxní církve jak nazývají tato vyznačeny místa? Je na to nějaký odborný název?

Upravil/a: annas

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 2238 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

kazatelna = ambon, která má jiný tvar, než byl ten původní.

Pětilcípá hězda v kruhu – je " kouzelná.". Je to totiž magický symbol božské moci.

"V pravoslavné teologii ve vztahu Boha a světa hraje významnou úlohu pojem energie, které jsou odlišné od boží podstaty, avšak zároveň nevytvářejí v Bohu žádné rozdělení.

Tohoto pojmu se užívá pro vysvětlení současné boží transcendence a přítomnosti ve světě a způsobu, jak je člověk schopen Boha vnímat a zakoušet. Zdrojem b ožství je v Božské Trojici Bůh Otec; z Otce pochází Bůh Syn, a to způsobem věčného rození; z Otce pochází i Duch Svatý, a to způsobem věčného vycházení.
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Pravoslav%C3%AD
--

Podrobně vysvětlené v odkazu
http://orthodox­wayoflife.blog­spot.cz/2010/07/­divine-energies.html

V ortodoxní teologii se rozlišuje mezi „podstatou“ a „energií“ Boha. Ti, kdo dosahují dokonalosti, to dělají tím, že se spojují s božskými nevytvořenými energiemi a ne s božskou vnímavostí

Pravoslavná duchovní tradice zdůrazňuje božské Logos, který žije ve světě, a naše schopnost dosáhnout duchovního života a mystického spojení se Svatým Duchem v tomto světě.

Takže energie, která se objevuje v chrámu znamená „světlo“ pocházející od Boha, tedy uzdravující.

--
V odkazu najdete symboly pravoslavné církve , které není možné pochopit mimo kostel.

http://pravos­lavie.ru/683.html

--
Z historie ambonu – jeho postavení
https://www.get­semany.cz/node/106

„Rozhodující pro umístění ambonu: lektor musí být vidět a slyšet. Při rozmanitosti kostelního prostoru nyní nelze umístění ambonu závazně předepsat. Proto je v úvodu do lekcionáře uvedeno (č. 32): ,,V kostele má být vyvýšené místo, trvalé, vhodně upravené a přiměřeně vznešené, aby odpovídalo důstojnosti božího slova…Má také napomáhat k tomu, aby věřící při bohoslužbě slova dobře slyšeli a mohli soustředit pozornost.“

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
magorvkleci

ambon, amvon

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Lamalam

Pravoslavná liturgie začíná vždy na místě, jež se zove ambon, což je součást soleje před ikonostasem.

Bioenergie v tom nehraje roli, neboť první pravoslavné kostely u nás nebyly stavěny, ale pronajaty od jiných církví. Jo a pravoslavný kněz se nenazývá kazatelem.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek