Avatar uživatele
zjentek

Skutečně má sensus házet tam z kopečka na náledí kvalt?

Pojďme si to teď narovinu říct. Pokud jedeme z kopce a je zmrzlo a na vozovce jsou zmrazky a tak různě a podobně, místy až ledovka, tak tam zpravidla hodíme nějaký kvalt, abychom tedy brzdili „motorem“. A jde o tohle. Pokud tedy nechceme přidávat plyn a zároveň nechceme ani brzdit, tak to často není dost možné, aby se auťák pohyboval tak nějak „akorát“. A nechceme zařadil za jedna nebo za dvě, aby nás motor/převod nebrzdil až příliš. Čili v praxi to často vypadá asi tak, že tam hodíme trojec nebo dokonce čtverec a lehce si při jízdě z kopce dobržďujeme. V domnění, že zařazený kvalt nám tak nějak hlídá smyk. A ta otázka zní, pokud tam máme hozený konkrétně ten čtverec a šineme si to z kopce nějakých těch 20–40km/hod a ve strachu ať se to moc nerozjede si stále dobržďujeme, tak jestli ten hozený kvalt tam má vůbec nějaký smysl anebo je to prakticky totéž, jako bychjom jeli na volnoběh, neboli na neutrál. Chápeme se? Zda, prostě, když opatrně sešlápneme brzdy na kluzkém povrchu při volnoběhu/neutrálu, není vlastně totéž, jako když je opatrně sešlápneme s tou zařazenou rychlostí, přičemž se z kopečka šineme mnohem pomaleji, než odpovídá momentálně zařazenému rychlostnímu stupni. Snad jsem srozumitelný. 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 110 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Dochy

Jistý smysl to má pro naprostou většinu jízd z kopce.

  1. šetří to brzdy (bez ohledu na to zda je led nebo ne)
  2. asi tak ta 3 mívá rozumný převodový poměr aby to mělo vliv a ještě to nešlo moc do smyku. Klasickou brzdou pak jen přibržďuješ a je menší šance, že na to hamtneš příliš… 1 a 2 podle mně budou pro tohle příliš „silné“

Jet na 4 20km/h je pak opravdu o ničem. Kromě toho, že se Ti celé auto bude cukat, motor se bude snažit dotáhnout to alespoň na volnoběžné otáčky, tj. brzdit nebude.

Ale bacha:
Většina současných osobních aut má náhon jen na přední nápravu a z tohohle pohledu mi připadá používání brždění motorem na ledu z kopce spíše kontraproduktivní. Hrozí, že zadek bude předjíždět řidiče… Brzda má brzdný účinek rozdělený na všechna kola.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
elkon

Ty tu nejsi od toho, abys rozhodoval kdo napíše, nebo ne. Zdá se, že o řízení auta nic nevíš, jen si tu „plácáš játra“. Protože každý kdo má určitou praxi, dobře ví, že na náledí z kopce zařadíme nejnižší možný stupeň podle okolností a snažíme se jet co nejpomaleji. Prudce nebrzdíme, ani prudce netočíme volantem. Také záleží, jestli máme poháněnou přední, nebo zadní nápravu. Pokud je to zadní náprava a není uzávěrka diferenciálu, tak je žádoucí lehce přitáhnout ruční brzdu. To už je o zkušenosti s daným vozem.

Upravil/a: elkon

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
cappuccino

20–40 na ctyrku?? Pro pribrzdeni tak na 2–3 !!

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
plebs

Záleží zda zda je to Fábia nebo Bavorák přední nebo zadní pohon kvalt má výhodu brzdí rovnoměrně na obě kola u brzd se to nedá zaručit.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
aliendrone

Má to smysl bez ohledu na týp náhonu (jen technika jízdy je jiná). Ten navíc logicky ROSTE s počtem/množstvím elektronických asistentů, kterými je vozidlo vybaveno.

V zásadě – když už dojde ke ztrátě adheze, tak vynucené odvalování kol usnadní její znovunabytí (samotné šmýkající kolo se nakonec také „chytne“, ale o dost později).

Otázka má mnoho aspektů, které je třeba vzít do úvahy, je to ekvivalent otázky „na kolik otáček je nejlepší vytáčet motor“. Nejde jednoduše opovědět. Je to prostě složité, taxem zvolil zjednodušující a pokud možno easy pochopitelnou odpověď.

BTW – buď rád za elektronické řízení vstřikování/za­palování, s karburátorovým motorem bys už měnil ventily, ty ČTVERÁKU. K čemuž možná dojde i tak. 😉 😄

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
zjentek

Vědátor a popularizátor vědění Elkon prosím NEODPOVÍDÁ (bo mě mory beru).

Nový příspěvek