Avatar uživatele
Kelt

Je nějaký rozdíl v osvětlení vozovky při různě zatíženém autě?

Pokud pojede v jednom vozidle v noci pouze řidič sám a ve druhém vozidle řidič se spolujezdcem, tak mne zajímá, zda budou vidět stejně dobře. Prakticky to myslím tak, že obě vozidla jsou stejného typu a mají stejnou hmotnost. To s řidičem osvětlí určitou část vozovky, kam řidič vidí. Vozidlo se řidičem a spolucestujícím je více zatíženo a tedy by mělo osvítit jinou část vozovky, podle mne větší a takže v tom případě by měl řidič vidět dále. Otázkou je, jaký je to rozdíl? Může někdo podat konkrétní odpověd? Děkuji.
Doplnil jsem něco v diskusi. To je podstatou mé otázky.

Upravil/a: Kelt

Zajímavá 0 před 841 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
mosoj

No vidíš a proto je v každém autě minimálně jeden seřizovací prvek na seřízení výšky paprsku světlometu podle zatížení. Jinak budeš při větším zatížení oslňovat protijedoucí řidiče. Ty dražší auta budou mít zřejmě automatického asistenta, který řidič neovlivní. Drahé auto nemám, ani po něm netoužím. Rád se nechám poučit.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

Nejde o to, že „vidíš dál“ – na to máš DÁLKOVÉ světlomety, když si potřebuješ přisvítit. Zásadní je u potkávaček NEOSLNIT protijedoucí řidiče, víš? Proto se světlomety seřizují.

Tak jinak > DODATEK!

https://www.ok­help.cz/images/dum-zahrada/tlumena-svetla-serizeni-obrys-na-kontrolni-stene.jpg

No je v tom ZATRACENĚ VELKÝ ROZDÍL. Miluji když potkám naložené staré Fávo nebo Filcku (zvláště kombíky!), nejlépe když je mokro a díky zatížení na zadek mi šajní do xichtu tak, že nevidím ani Ň! (když jsem byl mladší, nebylo to tak hrozné)

Faktem je, že jejich regulace světlometů byla na 2 věci. Jednak naklápění světlometů se muselo obstarávat ručně, druhak ten mechanicko-hydraulický krám byl imrvére nefunkční (vydržel tak max. 3 roky). Elektrické ovládání naklopení světlometů (pozdější) je mnohem lepší/spolehlivější a když si to na starost vezme řídící jednotka (u moderních aut), tak je to v pohodě. :)

Upravil/a: aliendrone

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Arne1

Přečti si návod k tomu autu. Seřizovací prvek výšky světel bývá mezi volantem a levými dveřmi, pod úrovní palubky.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Stejné auto, stejné seřízení, různá zátěž → různé naklonění vozu vč. světlometů. Proto novější auta (120 to neměla, Felda ano, ale dost poruchové a drahé) mají od řidiče seřízení světlometů. Některá mají snad i automatiku, ale osobně jsem se s tím nesetkal. Osobně v noci vždy nastavuju tak, aby hlavní kužel potkávaček končil bezpečně před autem a v některých případech ještě měním podle charakteru jízdy a terénu.

A jak velký rozdíl? Značný. U protijedoucích krásně vidíš jak to maj různě seřízené. U některých nepoznáš jestli mají dálkovky, nebo jen blbě seřízená světla až dokud nejsou jen pár metrů před Tebou. Na vlastním autě ve tmě je krásně vidět jak se mění hranice osvětlení podle zátěže, nebo podle toho jak hejbu regulací.

Upravil/a: Dochy

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Keqler

Běžně to člověk nemusí řešit. Pokud jedete na tůru, tj. máte plný kufr, rakev na střeše a jedete čtyři, pak už to bude mít vliv na světla a budete oslňovat protijedoucí vozidla.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Mohou vidět stejně, ale také rozdílně. Záleží pouze na tom, jak kvalitně mají seřízené světlomety.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
aliendrone

Kelt>>> Dodatek se NEPOVEDL, tudíž OPRAVA!

Pokud osoba sedí vedle řidiče, tedy v podstatě uprostřed mezi nápravami či blíže k přední, tak dosvit bude stejný, možná i kratší. Žárovka i světlomet jsou konstruovány tak, aby k „přesvitu“ směrem vzůru (a potažmo k možnému oslnění protijedoucího řidiče) nedocházelo. Snad ti to pomůže pochopit obrázek

  1. jak má světlomet potkávaček svítit (směřování paprsku) https://www.ok­help.cz/images/dum-zahrada/potkavaci-svetla-serizeni-vzdalenost-od-steny-vyska-stredu-svetlometu.jpghttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/i­mages?q=tbn:AN­d9GcQh4Zv9e6Y­uECPbseyxrKNxVNHBcoS0­CS4QirWH7mUUp­pl3iHbhdh8_i6SP6q­1ib-onAv0&usqp=CAU
  2. jak je žárovka pro to konstruovaná, aby nesvítila nahoru (vrchní vlákno je potkávačka a ten plíšek zabraňuje vyzařování světla nahoru – přirozeně že se dá do světlometu osadit njen tím plíškem vzůru, spodní vlákno je bez omezení – dálkové světlo) https://static­.puhy.cz/images/ma­gictoolbox_cache/fe­abb61ae2a71c184435­9f7cbe8b5d82/4/1/417417/­original/11633154­5/c_1676174.jpg
  3. jak to vypadá, když svítíš autem na zeď (směry vyzařo vání – povšimni si, že světlomet směrem naprova – ke krajnici vyzařuje směrem vzůru pro lepší osvit krajnice/chodců, zapark. aut či jiných překážek https://www.ok­help.cz/images/dum-zahrada/tlumena-svetla-serizeni-obrys-na-kontrolni-stene.jpg

Jinak přirozeně platí, že když autu snížíš záď (v důsledku zátěže), tak se přirozeně dosvit paprsku na vozovce prodlouží (pokud není implemenována automatická regulace) a pokud příď, tak zase logicky zkrátí. Stejně jako kdybys to dělal baretkou v ruce, to je ti snad jasné. V tom je ten problém o kterém píši, že třeba naložené Fáčko s rozmrdahašenou regulací ti začne šajnit do xichtu už zdálky a ne jen chviličku, co se bezprostředně míjíte, chápeš? ;)

Avatar uživatele
Kelt

Děkuji všem. Ohodnotím. Ale ptám se proto, zda je rozdíl v tom, jak daleko vidí člověk v autě, když jede sám nebo s někým. Dejme tomu, že někdo je na vozovce před tím vozidlem a vozidlo přijíždí. Zajímá mne, zda vidím postavu z auta ze stejné vzdálenosti, když jsem v autě sám a když tam sedí ještě někdo se mnou. Světlomety jsou seřízené, dotyčný figura je někde v šeru. Ta figura, postava nemá reflexní prvky, má tmavé oblečení. Auto stojí a postava jde proti autu a v okamžiku, kdy ji řidič uvidí, tak to oznámí. To je jedna vzdálenost. Opakuje se pokus, ale tentokrát sedí v autě vedle řidiče spolucestující a tedy předek je více stlačený, světla by měla svítit dále a postava by měla být vidět na větší vzdálenost. O to mi jde, ne o nějaké seřízení.

Avatar uživatele
Dochy

Samotnej spolujezdec nahne auto minimálně. A ještě záleží na konkrétních vlastnostech vozidla – zda to vozidlo zatíží spíše vepředu nebo spíše vzadu. Podstatně větší účinek bude mít pár kilo vzadu v kufru. (Podle orientačních údajů pro nastavení světlometů u mého auta by spolujezdec znamenal přestavit sklon světla z 0 na 1, dostupné stupně jsou 0–1–2–3 podle zatížení, tj i ten spolujezdec by světelný kužel nahnul trochu nahoru)

A v ideálním případě si řidič světla došteluje a osvětlení tedy bude zhruba stejné.

Nový příspěvek