Avatar uživatele
Mjtnlvr

Jaký je rozdíl mezi STR a OTR?

Nejspíš by bylo dobré pro začátek napsat, že nejsem odborník a kromě svého volného času se v oblasti vědy nepohybuji. Nicméně jsem seznámena s teorií relativity, jenže se mi plete speciální s obecnou. Když o tom chci někde mluvit, bojím se že co platí v jedné, připletu do druhé. Mohl by jste mi to prosím někdo shrnout? A upozornit na nějaký (alespoň ten zásadní) rozdíl? Předem děkuji.

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Dochy, aliendrone před 2172 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Edison

Speciální teorie relativity popisuje vztah mezi hmotou a energií a to bez vlivu gravitace, tedy ono známe E=m*c2.
Obecná teorie relativity už zahrnuje i gravitaci, proto obecná, protože popisuje mnohem více případů, včetně vztahů mezi velkými objekty ve vesmíru. Vcelku se to dá shrnout, jako popis zakřivení prostoru v důsledku gravitace, kterážto zase souvisí s hmotou a ta, jak jsme si ukázali, s energií.

Jinak samozřejmě: Wiki!!

Upravil/a: Edison

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aliendrone

Je to trochu JINAK, než popisuje Edison.
STR nám

  1. upravuje zákony pana Newtona tak, že rychlost světla © je MEZNÍ, přičemž nic s nenulovou klidovou hmotností ji ani nemůže dosáhnout, z čehož plyne:
  1. rychlosti se sčítají tak, že nikdy nepřesáhnou rychlost světla (c)
  2. s rostoucí rychlostí se délky „zkracují“ (kontrakce), čas „zpomaluje“ (dilatace), hmotnost vzrůstá (podle jednoduchých vzorců > wiki)
  3. hmota je ekvivalntní energii
  1. zavádí princip relativity – fyz. zákony jsou stejné – nezáleží na inerciální vztažné soustavě pozorovatele

STR je tedy jakousi „podmnožinou“ OTR, protože se zabývá pouze speciálními případy, kdy lze vliv gravitace zanedbat.