Avatar uživatele
štamgast

Proč mají nákladní auta „křivá“ přední kola?

https://www.val­ka.cz/attachmen­ts/11191/P1350502­.JPG
https://img1.hy­perinzerce.cz/x-cz/inz/5891/5891172-praga-v3s-2.jpg

Kepler: a důvod?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 1680 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Dochy

Není to výsada nákladních aut, je to u všech moderních vozů (moderních v tomto případě znamená mladších než asi 80–100 let). Jen na některých autech je to lépe vidět (ten odklon může být různě velký a lépe je to vidět tam, kde jsou kola zepředu dobře viditelná, zatímco u OA jsou zpravidla skryta pod karosérií)

Tyhle „nepravidelnosti“ by měli zlepšovat stabilitu, řiditelnost a ekonomiku jízdy (opotřebování pneumatik, valivý odpor)

http://www.schro­ter.cz/ouvskc3/ouv-c-ot34pwrc-koncept.htm
https://slide­player.cz/sli­de/3967365/

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

U malých (resp. méně hmotnostně zatěžovatelných) vozů to není vidět proto, že tyto úhly jsou mnohem menší. Ovšem i u nich jsou vyjímky, především u závodních vozů (a z nich nejvíc u F1). Tam je absolutně primární grip a na opotřebení pneu se prakticky nehledí. (o čemž svědčí i to, že během jednoho závodu klidně vyřídí 2 sady pneumatik) Jinak Dochyho odkaz na geometrii to skvěle vysvětluje. :)

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kepler

Jestli myslíš to, že ta kola nejsou kolmá k vozovce, pak je to dáno konstrukcí nápravy. Při propružení nebo zatížení naopak kola vybočují ven,

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Hlada

Není pravdou, že to mají nákladní auta obecně. Je to vlastnost kyvadlové nápravy, kterou používala Tatra velmi často pro svou jednoduchost, spolehlivost a velkou světlou výšku. Kyvadlovou nápravu používala také Škoda až do předposledního modelu Š105/120. Měla ji také Š1203. Jiné konstrukce náprav odklon nemění.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek