Avatar uživatele
Bronzový

O kolik mm může také nemusí teplota změnit délku kolejnic na př. na 100 metrů?

Při změně teploty ze 20 stupňů na 60 stupňů, rovněž při vybudovaném a později normalizovaném socialismu se údajně nechával mini prostor mezi spoji na co byl určen.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Stříbrný

Víš, ono se to dělalo nejen za socíku, ale i dnes. ;) :D To víš, přírodní zákony na demenci lidí dlabou a platí pořád a pro každého stejně (proto je mám tak rád, někdy jsou tvrdé, ale VŽDYCKY férové)! :)

Co se týká tvého dotazu na velikost dilatace, tak DOST záleží na materiálu kolejnice. (jasně, všechny jsou z oceli, ale ona není ocel jako ocel, záleží na koeficientu lineární délkové roztažnosti α)

V tvém případě se ti 100m kolejnice prodlouží o cca 5cm, pro větší přesnost si vyhledej KONKRÉTNÍ koeficient α příslušného materiálu (oceli). Abys neřekl, že tě sadisticky nutím počítat, tak > https://e-konstrukter.cz/…

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

O hodně.
Jestli jsem to spočítal správně, tak o 6,5 cm. Dodnes mi není úplně jasné, jak se dá znásilnit fyzika, ale zřejmě to do určité míry jde pevnějším upevněním kolejnic a zajištěním pražců kotvami. Stejně se to ale občas nepovede, jak ukazují obrázky v odkazu.
Spojování kolejnic s mezerou vůbec nijak nesouvisí se socialismem. Naopak, Československo je po USA, Německu a SSSR jednou z prvních zemí na světě, kde se začaly používat bezstykové spoje.

Zdroj: http://search.seznam.cz/?q=bez stykov%C3%A1+tra%C5%A5&url=htt p%3A%2F%2Fwww.sdp-cr.cz%2FWD_F ileDownload.ashx%3Fwd_systemty peid%3D34%26wd_pk%3DWzE2OTEsWz MwXV0%253d&v=2&c=1&data2=1XZ7n TTRyNhJpdrGQZtq6DeDQAO8P8uR6Hr tNyVtNXYws79IWQ2Tpk2_552qxBO7u s6KY9_LmFvuNP7KEn-3YhiGPfqloR4 9yg5vvzReBNzZEXJw1FUHc-SCY85Vz nvT5hCJc8FAPEcyyFiRNL1Fi6K9iqZ


Avatar uživatele
Stříbrný

Dilatační spáry nemusejí být jen kolmé, ale mohou být i šikmé. Ty pak zabraňují onomu drncání.


Avatar uživatele
Stříbrný

Spočítej si to, souvisí to s délkovou roztažností materiálu v závislosti na teplotě. Vzorec i konstanty najdeš .


Avatar uživatele
Zlatý

No a vidíš, oproti normalizovanému socialismu máme dnes koleje svařované, naprosto hladké a přesné, bez drncání a dilatačních spár. Jak to dělají, pořád ještě nevím.To je,co? No, někde to ještě někde nemají, to je fakt.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Stříbrný

aliendrone

Kepler>>> To jako FAKT? :o (tedy vlakem jsem nejel ani nepamatuji), vím že třeba tramvajové koleje se dělají bez dilataček, ale to je dané uložením v zemi. Tohle musím prověřit, hned zítra se na to vrhnu a jestli je to fftípek, TĚŠ SE! ;) :)

Avatar uživatele
Stříbrný

aliendrone

Tak jsem poněkud zaskočen, protože i u železničních svršků se používá (a nikoliv krátce) technologie tzv. "bezstykové" (svařované) kolejnice.

Tato se samozřejmě nemůže používat po celé délce kolejového tělesa [fyzika stále platí :)], nicméně v relativně kratších úsecích, zejména v místech kde se významně přihlíží k dalším faktorům provozu (především hlučnost v algomeracích) už je toto spojování běžné.

S nepopiratelnými výhodami ovšem přináší i negativa, především vyšší náklady na výstavbu a ukotvení podbití, které musí vydržet proměnnou námahu v tahu či tlaku (v závislosti na teplotě). Fígl je v tom, že kolejnice se montují/svařují v předepsaném rozmezí teplot, při kterých má kolejnice nulové tažné napětí. (toho se dosáhne bud zahříváním nebo mechanickým předpětím kolejnice)

No a síly vznikající díky tepelné roztažnosti (ať již kladné [prodloužení za tepla] či záporné [smrštění v zimě]) musí absorbovat kolejový rošt, což ohne sranda, zejména v obloucích.

Inu pokrok nezastavíš a ačkoliv jsem vyslechl téměř přednášku včetně názoru na ne/výhodnost použití u nizkorychlostních tratí (to víš, mlaďas si řádně vychutnal možnost školení dědka, který vylezl odněkud z pravěku ;) :D), neučinil jsem žádný obecný závěr ohledně výhodnosti řešení. Tohle závisí na individuálních požadavcích. Jo a byl jsem odeslán na Hlavní nádraží ke zkouknutí v reálu. [ne že bych tam šel, ale třeba někdo jiný... ;)]

Tož máš pravdu ty erotochlívný zločinče, dávám palec, jakoliv fyzika funguje a tohle se nedělá standardně, pouze úsekově. :)

 

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Cestování

Zlatý Drap 511
Zlatý annas 446
Zlatý led 275
Zlatý Kepler 224
Zlatý hanulka11 223
Zlatý marci1 198
Zlatý gecco 182
Zlatý quentos 178
Zlatý Lamalam 170
Zlatý mosoj 143

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.