Avatar uživatele
Zlatý

Kolik služeb tzv. "sdílené ekonomiky" znáte a které aktivně využíváte ?

Mezi služby sdílené ekonomiky patří v podstatě cokoliv co zprostředkovává sdílení majetku, služeb či vědomostí za úplatu (ovšem díky efektivitě obvykle za mnohem nižší cenu než jaká je u konkurenčních čistě komerčních subjektů orientovaných na zisk obvyklá). Několik jich vyjmenuji, zkuste odpověď začít tím, kolik z nich znáte a kolik jste osobně zkoušeli využít. Hlidacky, Airbnb, Flatio, Zonky, Liftago, Uber, BlaBlacar, Zavezu, ... znáte další ?

Často se setkávám s názorem, že jde v podstatě o selektivně uplatňovaný princip komunismu na dobrovolné členské bázi, něco jako open-source ve světe software. Domníváte si že masivní uplatnění těchto služeb může mít na ekonomiku jako celek převážně pozitivní či negativní vliv ?

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

spolujizda (blablacar) - občas když mám cestu bez rodiny (např. pro rodinu)
Nic jiného mně momentálně nenapadá.

A podle mně je to pozitivní věc. Nemyslím si, že musíme mít ekonomický růst za každou cenu (což znamená např. že příští rok musíme spálit více nafty než tento, jinak jsme "prohráli")

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Ze jmenovaných znám jen Zonky, Uber, BlaBlacar pak ještě Spolujízda. Zatím jsem těchto služeb nevyužil. S principy komunismu je tato ekonomika naopak v přímém rozporu, nepřipouštěla žádné podnikání a obohacování se na vlastní triko. I když některé země už přišly na to, že je to kravina. (Čína, Vietnam, dokonce malinko i Kuba). Myslím, že celkový vliv je spíše pozitivní, přinejmenším aspoň trochu omezuje plýtvání.


Avatar uživatele
Bronzový

Já se domnívám, že naopak to s komunismem nemá nic společného a že prostě jde o daňovou "optimalizaci" a obcházení bezpečnostních a kvalitativních předpisů. Jakkoli si o účelnosti daní a předpisů v ČR a v EU myslím to nejhorší. Je to efektivita ve smyslu: příjmy zatajím, daně neplatím nebo dokonce strčím část do své kapsy a tím pádem mohu podrazit ceny. Ale když se něco stane, tak policajty, hasiče, sanitku zavolám, na to mám přece nárok.
Všeobecně to ale může mít pozitivní vliv, pokud se to udrží v rozumném rozsahu.

A poznámka: zrovna uvádět Zonky, což je marketingová značka Homecreditu, nebo Liftago jako sdílenou ekonomiku a komunismus je zavádějící.


Avatar uživatele
Stříbrný

Asi nejčastěji airbnb, nicméně princip komunismu je úplně něco jiného, tam vše probíhá bezúplatně, každý nabízí podle svých možností a spotřebovává dle svých potřeb. Tak daleko jsme nikdy nedospěli, resp. potvrdilo se, že něco takového v tak širokém měřítku nefunguje.


Avatar uživatele
Bronzový

Autonapul a klony (AJO, car4way, ...) - využívám, x aut, 0 -starání. Taková lepší autopůjčovna, navíc stejná "firma" ve více městech - dojedu vlakem do Prahy, a auto si půjčím tam. Proč ne.

Rekola - ono kolo může mít každý, ale když je potřeba 3km od domu, taky může být prima.


Občas použiju/nabídnu blablacar. Líbí se mi služby typu zavezu, pujcim.to a pod.

Pokud se do ekonomiky zahrne i ekologie, což by měla, protože ekonomika nejsou jen přímé náklady/zisky/ztráty, tak sdílení není nic jiného než účinnější využívání, což si myslím, že je jednoznačně pozitivní. Navíc, v případě sdílených aut, by nemusela mít každá rodina dvě auta (někdy ani jedno) a mohl by být zase prostor na parkování pro lidi, co auto opravdu potřebují.

Zonky (PPF group) - co je na tom za sdílení?
Za Uber si můžou taxikáři sami.


Avatar uživatele
Zlatý

Znám je.

Využívám pouze Dámejídlo! ;)

Komunismus ne tak docela, spíše už začíná jít o jakousi vlastní ideologii/zřízení, které má dobře našlápnuto začít žít svým vlastním životem, což může být nebezpečné pro vlády ostatních ideologií a pro jiné systémy, žijící si vlastním životem, jako kupř. momentální svět. ekonom. systém. ;§

Vliv na ekonomiku- všeobecně NEGATIVNÍ, i když, u těchto komodit (v kontextu s předchozím odstavcem) již dnes, při (více barvité) představě souvislosti "ekonomika-sdílená ekonomika" a při další ZŘEJMÉ expanzi těchto "služeb", bude záležet více na úhlu pohledu toho kterého společenství/zřízení, čili jednoduše- sdílené ekonomiky mají nejvyšší tendence státi se vládami.. ;ůú

--------------

..Well, PODMÍNKOU je sjednotit všechny tyto služby pod JEDNU ZNAČKU tak, aby je nabízela JEDINÁ JEDNODUCHÁ APPKA! ;) ;D ;D


Avatar uživatele
Stříbrný

Moc jich neznám a žádnou nevyužívám.

Souhlasím s tím, že jde o chytré využívání nedostatků stávajícího systému. I když místo nedostataky systému bych měl spíš napsat systematická svinstva. Každopádně tyhle "nové ekonomické modely" mají potenciál podrazit parazitické prasokracii nohy - spolu s kryptoměnami atd.

Nelze hovořit ani o nějaké paralele ke komunismu. Každopádně očekávám, že systém tomu brzy začne šlapat na krk (zakáže, vymyslí dodatečné znevýhodňující podmínky k provozování aj.). Tak jak to už dělá s BTC. :)

Myslím ale, že pokud k tomu bude mít lidstvo dost času, tak nakonec nové modely na celé čáře vyhrají (po tvrdém boji).


Avatar uživatele
Zlatý

... jsem absolutně proti "sdílené ekonomice", sdíleli jsme na vsi kdysi míchačku, a stálo to za prd, kámoši sdíleli kamarádku, a ve výsledku si dali do huby, při testu jsem se spolužákem sdílel společně výsledky a oba jsme dostali za pět ... příkladů mám i více, není čas se rozepisovat, prostě za mne NE ...
... to, že se prachobyčejnýmu autostopu začne říkat BlaBlacar, nic nemění na věci, že to tu již bylo dávno ...
... veškeré sdílené ekonomiky fungují jen do té doby, než někdo přijde na to, jak na nich vydělat ...
... na ekonomiku to vliv mít nebude, protože v okamžiku, kdy by to začlo vadit registrovaným podnikatelům, tak se ozvou (viz Uber, Airbnb) ...
... Hlidacky.cz nejni sdílená ekonomika, jen inzertní web, zaměřený na určitou kategorii ...
... Zonky nejni potřeba ani rozebírat ...
---
---
---
... sdílenou ekonomikou, a její budoucnost vidím třeba ve sdílení aut (https://www.premobilita.cz/… >>> nejni to reklama, jen příklad), něco jako byly dříve STS (strojní a traktorová stanice) ...
---
---
---
... z amatéra většinou po čase vždy bude profesionál, a proti čemu brojil, sám bude propagovat ...
---
---
---
... znám jich dost, a využívám jen jednu, a to je náš štědrý sociální systém, zatím jako sponzor ...

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Zlatý

Dochy

Magorvkleci:
obcházení předpisů to podle mně není. Alespoň co se třeba té spolujízdy týče. To není žádný výdělečný podnik. Podobně jako bereš stopaře (tam bys také tohle všechno obešel) vezmeš cestujícího.
Je to na cestu kam máš stejně zamířeno. Šetříš náklady, šetříš životní prostředí (ten cestující by jinak nejspíše jel také), přispěje na náklady, neprodukuje zisk (daně se platí z přidané hodnoty, nikoli ze ztráty - ať už DPH nebo daň z příjmu). Obvykle se mnou jedou lidé do nějaké prdelky, kam veřejná doprava stejně ani nejede a pokud ano, tak max. 2x denně. Takže jim ušetřím čas, náklady na dopravu z poslední rozumně dostupné zastávky - zpravidla je dovezu až před dům (pokud to není velká zajížďka z mé trasy)...

V autě si mohu vést koho chci - máme tu alespoň tuto svobodu a dokud s autem nepodnikám (pravidelná činnost prováděná za účelem zisku) , povinné ručení by se mělo vztahovat na všechny rozumně předpokládatelné škody. Co se bezpečnosti týče: Nevezu nikoho nad kapacitu vozu, pro všechny mám pásy a snažím se jet v rámci předpisů a bezpečně, stejně jako bych vezl rodinu (sám bych možná jel někdy o chloupek rychleji). A co se pravidelnosti týče: Vychází mi to že nabízím jízdu tak 1x - 2x do roka, maximum před pár lety bylo tak možná 4x

souhlasím že s komunismem to nemá moc společného. Je to jen optimalizace v rámci současných kapitalistických mezí ;-)

Avatar uživatele
Zlatý

ge0rge

Pujcim.to
SharyGo.cz
Prevezu.cz
Zavezu.cz
...
napadají mne dodatečně, jsou jich skutečně mraky

 

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Finance a podnikání

Zlatý Drap 1020
Zlatý ivzez 503
Zlatý mosoj 487
Zlatý Hlada 329
Zlatý gecco 271
Zlatý annas 239
Zlatý Kepler 229
Zlatý led 205
Zlatý standa 201
Zlatý marci1 180

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.