Avatar uživatele
Complex

Jak vznikl název města Humpolec?

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, marci1 před 1982 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Odpoveď byla označena jako užitečná

Není tak jednoduché hledat někdy etymologie názvu. Záleží na zdrojích, o které město či obec jde.

Čerpala jsem ze starého zdroje o původu názvu obcí v Čechách od autora Profousa.

Existovaly v tehdejších Čechách 2 Humpolce..

1. Humpolec, město v Čechách, založené 1219 – Actum in Gumpolis, . Toto město založili a obsadili němečtí křižovníci, Proto nepřekvapuje, že písař zapsal ve tvaru Gumpoldis, tj. 2 pád od Gumpold. Přidávali k němu Dorf – vesnice, nebo Stadt – město.

Jméno Gumpold – složené slovo, 1. část gotské gund = boj a 2. část. staroněmecké bald = smělý, horlivý, rychlý. .

Takže Humpoldův dvůr.

2. Humpolec – německy Kumpotitz, ves u Sušice. – 1319 Zacharz de Humpolzie. V r. 1584 Rudolf II prodal Sušici.

Původně Humpolec – Humpolcův dvůr. Později v němčině Gumpolc, z nové doby Kumpolitz – toto německé jméno vzniklo z českého Gumpoltici – ves lidí Gumpoltových – Humpoltových. Z toho vyplývá, že tvar Gumpoltici byl přejatý do němčiny před českou změnou g – v .
--

Je rozdíl mezi zmínkou o obci, ale jejím „uzákoněním“ jako vsi, dvorce či města, tedy získání určitých privilegií.

" Po roce 1200 – Předpokládaný vznik německé hornické osady, již měl založit kolonizátor se jménem Gumpold, od něhož je odvozen název Humpolec.

1219 – V městské knize jihlavské nalézáme první dochovanou zmínku o tzv. Humpolecké cestě „via Humpolecensis“.

1233 – První majitel trhové vesnice Humpolec, Řád německých rytířů

atd.

http://pechac­petr.blog.cz/0611/his­torie

--
V. Machek a Etymologický slovník

Ppřídavné jméno humpolácký je odvozené od staročeského humplovat ´kdo ničí, kazí. Z německého Humpler – břídil. Odtud snad i humpolák, – původně humploš = břídil – nemotorný, hrubý, člověk, -ol- vzniklo přikoněním ke jménu Humpolce??? – odtud humpolácký"

Otazníky znamenají, že etymolog původ zpochybňuje.
-

Původně Humpler, , kdo jde s obtížemi, kdo kulhá – od humpeln = belhat se, kulat. – zmiňuje SNČ na st. 169.

Autor v ČRo – odkaz marci1 – uvádí původ slova humpolácký, ale shodu se jménem Humpolec jen naznačuje, i když bohužel je to nepravděpodobné.

Je rozdíl mezi původem přídavného jména a místa. Ale Humpolec a humpolák mají rozdílný původ.

Staročeský slovník , Gabauer – „!Humpolec, -lcě,, jm. místní; ze jm. osobního Gumpold“

Upravil/a: annas

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Odpovědi.cz Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… >>>. Zoubek ve svém spisu „O zakládání měst v Čechách“ zastává názor, že ke vzniku města přispěly stříbrné doly a odvozuje jméno Humpolec od slov „hon-pole“- tedy „zvláštnosti uprostřed lesů“. <<<

… nechci do toho marci kecat, (nejni to nic osobního) ale českej rozhlas je trošku mimo: „První písemná zmínka o vsi je z r.1178“ , a plátno se zde začalo až v 15. století až po stříbře a bylo kvalitní: „Ve 13. – 15. století tu nabyla na významu těžba stříbra a od 15. stol. Tradiční soukenická výroba. Zdejší heslo "500 let oblékáme svět“ není jen reklamní slogan, ale kus historie a slávy Humpolce" … že si to jazykovědci odvozujou je možný, ale asi by se prvně měli naučit počítat … aby to jejich vysvětlení mělo logiku …

Historie města
Humpolec vznikl jako strážné místo uprostřed pohraničních hvozdů, kde vedla důležitá stezka vedoucí z Prahy na Moravu. Podle pověsti stál při zrodu Humpolce polomytický Gumpold, seriózní prameny však tuto domněnku nepotvrzují a jméno praotce města neuvádějí. První písemná zmínka o vsi je z r.1178, kdy ji král Přemysl daroval Soběslavovi II. Komu předtím patřil není známo, ale Fr. Javůrek je toho názoru, že němečtí rytíři, kteří vnikali do pohraničního hvozdu, založili osady Gumpoldsdorf či Gumpolsfeld. P. Zoubek ve svém spisu „O zakládání měst v Čechách“ zastává názor, že ke vzniku města přispěly stříbrné doly a odvozuje jméno Humpolec od slov „hon-pole“- tedy „zvláštnosti uprostřed lesů“.
Ve 13. – 15. století tu nabyla na významu těžba stříbra a od 15. stol. Tradiční soukenická výroba. Zdejší heslo „500 let oblékáme svět“ není jen reklamní slogan, ale kus historie a slávy Humpolce. V 19. století mělo město již natolik rozvinutou soukenickou výrobu, že zaměstnávala na 2 000 lidí a městu se začalo říkat „Český Manchester“. Soukeník Emerich Dítě tenkrát vytvořil světový rekord, který přispěl k propagaci města. Za pouhých sedm hodin dokázal zhotovit látku na lovecký oblek pro císaře Františka Josefa I. Vše sám od střiže ovcí až po utkání. Za další tři hodiny byl oblek ušit a dodán do Vídně. Není divu, že právě na jeho továrně se také rozsvítila první elektrická světla na Vysočině.
Jan z Říčan r. 1560 zakládá soukenický cech

Zdroj: http://www.mesto-humpolec.cz/his­torie-mesta/d-34311

Upravil/a: Mc Merkurion

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
marci1

Z německého Humpler-„břídil“.
„Podle Českého etymologického slovníku by humpolácký mohlo snad souviset s německým Humpler – „břídil“. I název města Humpolce patrně od původu souvisí s týmž podstatným jménem, protože Humpolec v minulosti proslul nekvalitním plátnem“.

https://www.roz­hlas.cz/cesky/jak­spravne/_zpra­va/ma-slovo-humpolacky-neco-spolecneho-s-mestem-humpolec--1569555

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… nejen že českej rozhlas neumí počítač, ale zde uvádí dokonce protichůdné tvrzení, totožné s mým zdrojem:
„Teď si povězme několik slov o původu pojmenování města na Vysočině,v pos­ledních desetiletích velmi proslavené Hliníkem, který se sem odstěhoval z filmu o Marečkovi. Pojmenování Humpolec je původem německé, a to proto, že město samotné už někdy na počátku 13. století založil řád německých rytířů. Původně jde o druhý pád německého osobního jména Gumpold, tedy Gumpolds, Gumpoldova ves. Německý název si Češi přizpůsobili nejprve na Humpolc a z toho pak vznikl Humpolec. S drsností, nemotorností, nevychovaností či nešikovností nemá Humpolec nic společného. Ani jazykově, ani snad tím, že by speciálně tady žili lidé těchto vlastností. V tom má Karel Čapek nepochybně pravdu, humpoláctví se k Humpolci jak on říká "připodobnilo“ až později."
https://region­.rozhlas.cz/hum­polacky-7285082

před 1982 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Souhlasím s vámi, že Humpolec a humpolácký nemají stejný původ. Samozřejmě jsem to prověřila v několika jiných zdrojích,.

V odkazu marci to není potvrzené, jen jde o domněnku. Potvrzuje to i etymolog V. Machek.

Původně to byl humploš, možná se pak kvůli nekvalitnímu plátnu z Humpolce , přejmenoval na humpoláka, humpolácký bez ohledu na původ.

Vaše uvedená verze odpovídá tomu, co jsem našla přímo u původu obou Humpolců, i když tehdy šlo o jiný název naší země.

Akorát k původnímu zdroji, z něhož jste čerpal, poznamenávám, že je rozdíl mezi založením obce a získáním jejích práv.

Vím, že kdysi se řešilo nejstarší město – jedno bylo založené jako první, ale nezískalo „městsk0 právo,“ druhé později, ale hned získalo „městské právo.“.

Uničov x Bruntál.

před 1981 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

V jednom zdroji původ jména Gumpold = Gunbold that is "bold in war -byl odvážný. Gun – má být gotský výraz, takže podle současné němčiny či angličtiny – je to druh zbraně, takže volně se dá přeložit – být odvážný s určitou zbraní, tedy v boji,.

Takže srovnávám.

před 1981 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… souhlasím s Vámi, že je rozdíl, mezi založením města a povýšením na město … v našem případě je ale tato věc irelevantní, protože se jedná o první zmínku o osadě tohoto jména, že se z ní v budoucnu stane město je nám vlastně jedno …

před 1981 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… jen pro zajímavost: našel jsem mapu https://archiv­nimapy.cuzk.cz/u­azk/sbirka_I/sbir­ka_I_pom/sbir­ka_I_wms_01.html?map­file=I-1-079-L&image_dir=I-1-079&maxextent=0,-4840,6326,0# kde je zakreslen „Humpaletz“ z druhé poloviny 16. století … na této https://archiv­nimapy.cuzk.cz/u­azk/sbirka_I/sbir­ka_I_pom/sbir­ka_I_wms_01.html?map­file=I-1-071-L&image_dir=I-1-071&maxextent=0,-5219,6488,0# z roku 1579 je zakreslen „Homplolitz“ …

před 1981 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek