Avatar uživatele
JájsemRaibek

Proč je dosedací plocha nárazníků vagonů opatřena vazelínou?

Chápu použití vazelíny na těch pružinách, když se nárazník stlačuje, ale proč plocha nárazníku?
Foto zdroj: wikipedia

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Odpovědi.cz, Alesh, Kepler před 32 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Mc Merkurion

... aby nerezly a při dorazu to aspoň pěkně mlaskne >>> olej na svislé ploše neudržíš ...
---
... mi to nedalo, je to opravdu z důvodu tření, takže mazání: "V provozu dochází k velkému tření mezi talíři nárazníků sousedních vozidel vlaku, kdy může být zhoršena i bezpečnost proti vykolejení, proto je při výrobě talířů nárazníků sledována jejich drsnost a tvrdost a pracovní plocha talířů nárazníků je v provozu v pravidelných intervalech mazána." https://www.vagony.cz/…

Zdroj: ... můj subjektivní laickej názor ...

Upravil/a: Mc Merkurion

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

Kdo maže, ten JEDE. :)
Trať není dokonalá rovina ani nevede jako přímka. V nerovnostech a zatáčkách dochází m místech kontaktu k otěru. Víš asi jaký má dopad /nepromazání ložiska v provozu, že? Dochází k většímu otěru materiálu, až se zadře, když nemažeš. Zde jde prozměnu o životnost nárazníků, které se za jízdy o sebe třou. :)

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

Nevím, asi fakt kvůli korozi, nebo to má možná sloužit k tomu, aby se nárazník snadno srovnal kvůli nerovnosti tratě. Neopatrnému železničáři, který spojuje vagóny je to asi jedno. Ten taky pěkně mlaskne, ale už o tom neví.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Alesh

Já bych řekl, že primární motivací je eliminace hluků, které by vyluzovaly ty dvě kovové plochy třením o sebe při jízdě.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

Zcela určitě kvůli snížení tření. Tření za provozu musí být určitě veliké.

0 Nominace Nahlásit

Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava