Avatar uživatele
Kryšpín

Co vyvolalo čarodějnické procesy na Šumpersku a Jesenicku v 17. století?

Před 340 lety začaly procesy, byla to touha po moci, nebo idelogolie, Čechů a Moravanů.
--

Doplnění otázky

Ve jménu božím věznění, mučení nevinných, udáváním si inkvizice přivlastňovala majetky, možná počátek mafie a zločineckých organizací později až když obcházel strach, šířilo se kvalitní udavačství začala se bát i okolní šlechta, bylo ukončeno.

Procesy byly vykonstruované podobně jako za komunismu v padesátých letech, prachy, majetek, moc.

A po velkém sametu, porcování majetku, prachy, vraždy, bílé koně šplhání se k moci.

No a některé exekutorské kousky a likvidování mini dlužníků, za pomoci zákonů který nebyl a není podobný ani na Ukrajině je jen slabší odvar našich předchůdců.

A to vše v česko-moravské kotlině domorodec proti domorodci.

Upravil/a: annas

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, aliendrone před 1947 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Stačí si přečíst knihu Kladivo na čaríodějnice od V. Kaplického,, nebo zhlédnout stejnojmenný film, případně se mrknout do archivu.

https://www.od­povedi.cz/otaz­ky/carodejnic­tvi-v-16-17-stoleti
--

"Území, jehož se toto tragické a nelidské řádění také dotklo byla severomoravská žerotínská panství a Šumperk.

Zde na květnou neděli 1678 putovala do sobotínského kostela první obět inkvizice – ubohá žebračka Marina Schuchová. Na mši u svatého příjímání ukradla hostii a pokusila se ji donést porodní bábě Dorotě Groerové, aby jí kráva dojila více mléka. Tato nevinná pověra se stala záminkou pro rozpoutání procesů na tomto území. Při odcizení svaté hostie byla Marina Schuchová přistižena ministrantem, který to sdělil kostelníkovi a kostelník faráři E. L. Smidtovi. Ten celou záležitost nahlásil losinské vrchnosti, jež tehdy reprezentovala hraběnka Angele Sybille Galle, roz. Žerotínová (pověrčivá dáma). Ta na radu hejtmana Vinarského pozvala na panství člověka, který měl s čarodějnicemi dlouholeté bohaté zkušenosti – již zmiňovaného J. F. Bobliga. Ten okamžitě využil své známosti se sekretářem pražského soudního dvoru nad apelací Jakubem Weingartenem, horlivým zástupcem čarodějnických inkvizičních procesů, aby získal povolení k ustavení inkvizičního tribunálu pro severomoravská žerotínská panstvím losinského zámku. A! atd.

https://m.sum­perk.cz/dr-cs/povesti-regionu-a-carodejnicke-procesy/sumper­sko/carodejnic­ke-procesy-na-sumpersku.html

Šlo převážně o peníze, ne o víru

"Tažením proti nečistým silám vysvětlovala církev inkviziční tribunály, i když za nimi stála jen touha po majetku a ovládání lidí. Strašení peklem byl výnosný obchod, nebe se dalo koupit, a nemuselo pršet, hlavně když stále kapalo.

Nebylo to nic osobního, procesy znamenaly pro vyšetřující tribunál výnosný podnik. Na své si přišli soudci i kat." atd.

https://www.no­vinky.cz/vase-zpravy/olomoucky-kraj/sumperk/1297-25955-pod-petrovymi-kameny-plaly-hranice-s-carodejnicemi-i-carodeji-poslednim-byl-gottwald.html
--

Vašeho doplnění jsem si všimla až dodatečně. Nesouhlasím s ním, protože je zmatečné.. Jednoduše řečeno – páté přes deváté.

Upravil/a: annas

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Drap Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

Tak především – katolická inkvizice měla mnohem delší a celoevropskou tradici. Bobligovo řádění na Šumpersku a Velkých Losinách bylo v porovnání např. se situací ve Španělsku spíš taková legrace.

Nicméně máš pravdu, primárně šlo jako vždy o prachy a moc, jakkoliv se cíle/oběti měnily v důsledku „aktuálních potřeb“. Jestli máš zájem, dak dost dobře je historie „honů na čarodějnice“, inkvizice a věcí kolem popsána v této knize. https://www.da­tabazeknih.cz/kni­hy/hon-na-carodejnice-42338

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit


Avatar uživatele
Edison

Majetek a moc. Nebo moc a majetek. Vždfy zabaleno do víry, křesťanství, církví…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ivzez

Neznám sice slovo „ideLogoLie“, ale natolik se mi zalíbilo, že
bych se přiklonila právě k ní → určitě je vyvolala ideLogoLie. (–:
____

Čarodějnické procesy zdaleka nebyly specialitou Čech, odehrávaly se
i v Německu, Anglii (Čarodějnice ze Salemu), Španělsku a dalších zemích.

Kladivo na čarodějnice doporučím také, ovšem to původní → Malleus
maleficarum od Heinricha Kramera.
Hexenhammer (německy, formát PDF, 31.302 kB; 31,3 MB): http://www.ko­eblergerhard.de/Fon­tes/Hexenhammer­Sprenger1923.pdf
Informace ke knize (německy): https://de.wi­kipedia.org/wi­ki/Hexenhammer
________

@Kryšpín:
„Pro změnu“ nesmyslná formulace, „splácání pátého přes deváté“
a u Vás snad nikdy nechybějící tvrzení bez jakéhokoliv podkladu…

Splácat dohromady evropské čarodějnické procesy se „sametem“,
komunistickými procesy, Havlem a exekucemi → k tomu je potřeba
„hodně zvláštní talent“.

Upravil/a: ivzez

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Kryšpín

Ivzez, chybně jste to pochopila v žádném případě v tom není myšlen Václav Havel, poněvadž měl největší zásluhu na budování demokracie, ovšem že je část národa také solidních práskačů o tom se nechá dlouhosáhle diskutovat možná je to i trochu národní sport.

před 1947 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Kryšpíne,

je to jinak.

Chybně formulovanou myšlenku či otázku nelze pochopit, nedokáže ji pochopit nikdo → dokonce ani ten, kdo chybnou formulaci použil. Domnívá se totiž, že něco vyjadřuje, ale zatím vyjadřuje něco úplně jiného.

Ale má jednu „výhodu“ → každý si pod chybnou fomulaci
může doplnit, co chce, a vždycky to bude správně.

[Přiměje Vás to už konečně začít přemýšlet, než něco napíšete?]

před 1947 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek