Zdarec lidi, Poslední dobou se učím na středním škole goniometrické rovnice (rovnice, ve kterých jsou funkce sinus, kosinus, tangens, kotangens atd.) a v některých z nich se vyskytla trojčlenka. Normálně bych to sem nepsal, ale problém je v tom, že já nevím, co to trojčlenka je! Když jsem se na to zeptal ve škole, moji spolužáci spustili hurónský smích a učitel mi řekl, že to bych měl vědět z prváku. Když jsem učitelce řekl, že nelžu a opravdu to nevím, řekla mi, "Tak se podívej do svých poznámek z loňska." Do svých poznámek z loňska jsem se podíval, ale nic o trojčlence jsem tam neměl. Může mi někdo říct, co to ta trojčlenka je a jak ji vyřešit. Díky moc.
Doplňuji:
Moc díky zzzlatokopko, ale když neuvidím nějaký jednoduchý příklad na trojčlenku vypočítaný, nepochopím to. V tom odkazu je moc pojmů, kterým nerozumím.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 2075 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
hm.
ako ste sa dostal na strednú školu? (povedzte tomu, kto vás prijal, že je idiot - a podajte si ruku)
prečo niekde nerúbete drevo alebo neokopávate repu?
---
ale k otázke:
trojčlenka ve výpočet, ktorým sa z 3 známych veličín vypočítava štvrtá.
bohužiaľ, musíte niečo vedieť i o úmernosti (nie je to na vás priveľa? - nahliadnite prípadne do učiva pre 4. ročník zš).
;-Q
dúfam, že poznáte všetky písmenká, že vám netreba poslať odpoveď v mp3.
5Kdo udělil odpovědi palec? Děda Louda, JájsemRaibek, Frogman, gecco, zzzlatokopka
před 2075 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
http://www.matematika.cz/…
Doplňuji:
Tak to mohu pouze doporučit, aby sisi zopakoval základku:-)
Trojčlenku se na druhém stupni učí:-)
Upravil/a: zzzlatokopka
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, JájsemRaibek, gecco
před 2075 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Je to jednoduché. Příkald: koláč je rozdělen na 5 dílů. Na kolik dílů jsou rozděleny 2 koláče?
Formální zápis vypadá takto:
1koláč....5dílů
2koláče...x dílů
Výpočet : (5×2)/1=10
Samozřejmě šlo by to úvahou, ale o tom to teď není. Já si to pamatuji, že to co je do kříže se vynásobí, zde 5 a 2 a co je nad sebou se dělí, zde 1. SNad jsem to řekl srozumitelně. Jinak trojčlenka se možná učí i na Zš.
0 Nominace Nahlásit |
Stručně řečeno, trojčlenka je, dá se říct, takový fígl, kterým se snáze a rychleji počítají příklady.
Typický příklad:
Jdete do obchodu koupit zásoby limonády. Za 100 korun jste koupili 5 láhví limonády. Kolik limonád byste koupili, kdybyste měli 200 korun?
___
Obyčejné složité a pomalejší řešení:
100 korun = 5 láhví
100 korun / 5 láhvemi = 20 korun
Takže 20 korun stojí 1 láhev.
Otázka zněla: „Kolik limonád byste koupili, kdybyste měli 200 korun?“.
200 korun / 20 korunami = 10 limonád
▬▬▬▬▬▬
↑
výsledek
Tohle doufám zvládáš...
Teď řešení trojčlenkou:
100 korun = 5 limonád
↑ 200 korun = ? limonád ↑
_____________________
? limonád / 5 limonádami = 200 korun / 100 korunami
5 limonád * 200 korun
? limonád = ––––––––––––––––––– = 10 limonád
100 korunami ▬▬▬▬▬
↑
výsledek
Chápeš to aspoň trochu? Mimochodem, tohle se učí už v 7. třídě. ;)
Doplňuji:
Trochu se to rozházelo, mělo to vypadat takhle: http://i59.tinypic.com/…
Upravil/a: Frogman
1Kdo udělil odpovědi palec? zzzlatokopka
před 2075 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Já nemám přehled, co se v současnosti učí v matice, ale pro zajímavost: byl jsem "obětí" tzv. nové školní koncepce, vyznačující se mmj. tím, že základem matematických osnov na ZŠ byly množiny. Jedná se o 70. léta min. století. O trojčlence nebylo vidu ani slechu a na druhém stupni (byla to tuším 7. třída) naše matematikářka usoudila, že by byla ostuda, kdybychom vyšli ze základky a neznali trojčlenku, tak nám ji jen tak mimochodem, zcela mimo školní osnovy, jednoho dne načrtla. Jinak bych o ní taky nevěděl. Internet tehdy nebyl a mezi mé koníčky nepatřilo půjčovat si učebnice staré školní koncepce a studovat je.
Tak on je to úplně obyčejnej výpočet s přímou úměrností.... "Když 10 rohlíků stojí 30 korun, kolik stojí 25 rohlíků"...
Jen se to učí jako řešení rovnic, či přímá úměra a pak když je člověk najednou konfrontován s pojmem "trojčlenka" tak neví která bije.... Když mu to někdo začne vysvětlovat jak debilovi, tak si práskne do čela a řekne "Jó, tahle prkotina, že je TA trojčlenka?"
No já zas nevidím důvod proč někoho takovýmhle způsobem ponižovat. Je fakt, že trojčlenku umí prakticky každej kdo prolez základku. Ale přinejmenším v určitý době se to neučilo pod názvem "trojčlenka". Pak samozřejmě když někdo pojem "trojčlenka" použije jako samozřejmost, někdo jinej tím může být zmatenej. Klidně může zvládat v pohodě integrály, ale tento pojem mu nemusí nic říkat. V učebnicích, podle kterých jsem se kdysi učil já, slovo "trojčlenka" zaručeně nebylo.