Avatar uživatele
JájsemRaibek

Proč se doporučuje zapojení startovacích kabelů právě takovým způsobem?

U zachraňujícího auta plus na plus a mínus na mínus. Ale u zachraňovaného plus na plus a mínus na kostru, tedy ne na mínus.
Proč je tedy doporučováno zapojení na kostru vozidla a ne na mínus autobaterie?

Zajímavá 0 před 1941 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
cukrar

Ale to doporučuje jen někdo, kdo tomu nerozumí a chce, aby byl zajímavý.
Není lepší kontakt, nežli na baterce. Páč mínus je spojen s kostrou, proud projde stejně.

… došlo by k jiskření. Jiskra pak může přeskočit, což by mohlo mít za následek i explozi autobaterie… to nehrozí, páč vybitá baterka nemá kolem sebe výbušné výpary.

Upravil/a: cukrar

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Edison

Což jiskření… Hlavní důvod je v úbytcích na jednotlivých částech vedení. Účelem je nastartování auta. Připojením mínusu na kostru auta u zachraňovaného se eliminuje značný úbytek na přechodech. Rovněž pořadí zapojování má smysl. Zajístí to jakous-takous bezpečnost proti škrtnutí si o kostry všeho možného. Kvůli těm úbytkům je taky důležitý pořádný kabel. To, co je běžně k mání v jakoobchodech je k ničemu. Minimální průřez pro rychlé nastartování je tak 35mm2 a max 2×2m délky. Je třeba mít na paměti, že celůková ztráta 2V na kabelu s přechodama dává celkem mínus 4V a to se držím při zemi… Startovací proud se pohybuje v řádech 100 a více A.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
kodl67

Při připojování svorek je třeba dbát na to, v jakém pořadí se mají připojovat. Nejdříve musíte červený kabel připojit na kladný pól (+) vybité autobaterie a jeho druhý konec připojte na kladný pól nabité autobaterie. Druhý kabel, který má zpravidla černou barvu, připojte na záporný pól (-) nabité autobaterie a jeho druhý konec připojte ke kostře motoru, ideální je kovová součást spojená s blokem motoru. Rozhodně černý kabel nepřipojujte k zápornému pólu vybité autobaterie, došlo by k jiskření. Jiskra pak může přeskočit, což by mohlo mít za následek i explozi autobaterie.

Zdroj: https://www.smu­cler.cz/blog/star­tovani-pres-kabely-jak-na-to/

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

A ještě je důležité pořadí. Připojením na kostru zachraňovaného auta to má končit. Jinak to pozbývá smyslu!!
Je to hlavně z bezpečnostních důvodů. Žádné „toky“ v tom nehledejte. Tokat se má jinde.
Uvědomte si, že připojujete plně nabitou baterii k baterii úplně vybité. Vnitřní odpor téměř žádný. Při propojení baterií teče obrovský proud ( stovky ampér) z nabité baterie do vybité. Může nastat případ že to jedna nebo druhá baterie nevydrží a doslova exploduje!!!!
Co by se asi stalo člověku který je u explodující baterie plné kyseliny sírové? Proto to připojování ne na minus pól baterie ale raději někde dál na kostru.
Mimochodem pokud by to bylo auto s plus pólem na kostře ( takové se také vyskytují) bude se to poslední připojení konat stejně na kostru ale s + pólem!! Toky netoky.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Hlada

Doporučuju nečíst brakovou literaturu. Nemá smysl hledat smysl v nesmyslu. Někdo chce být zajímavý. Pochybuju, že by bylo možné na autě v provozu najít lepší spojení s kostrou, než je kontakt baterie. Stejně tak různé rady na pořadí spojování jsou na úrovni upozornění, že se kočky nemají sušit v mikrovlnce.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Naposledy minus na blok motoru:

  1. Je minimální šance si ťuknout někam kde by to vadilo. Kdyby se poslední zapojoval plus, prakticky jakákoli chyba či nepřesnost by měla za následek zkrat, přičemž obsluha bude nebezpečně blízko místu bodového zkratu (el.oblouk) a v ruce bude držet kabel skrz který teče zkratový proud. Pokud se člověku nestane nic přímo, tak alespoň úlekem vyskočí a vrazí hlavou do zvednutého deklu motoru.
  2. bývá snazší připojit svorku na hliníkové žebro motoru, než na kolík baterie s nasazenou svorkou.
  3. kolík baterie na který bys připojoval minus kleště je velice blízko velice vágně uchycených kleští s plusem – další riziko zkratu
  4. umístěním kleští na blok motoru odpadne z pomocného vedení odpor propojení minus pólu baterie s motorem. (primárně je třeba se starat jak dostat proud ze záchranného vozu do startéru, ne do baterie)

U úplně vybité baterie bych nejdříve nastartoval záchranné vozidlo. Ale mělo by to asi být jedno. I u vybité baterie stačí trocha proudu aby se na ní napětí zvedlo. Nemělo by to být kritické.

Jiskření a výbuch vodíku: Tomu moc nevěřím. Že ale po připojení napětí k vybité (zničené) baterii může dojít k výbuchu, tomu bych i věřil. Pak bude rozhodně lepší mít ksicht někde jinde než 20cm nad akumulátorem při snaze správně umístit svorku. Stejný scénář pokud by nějaký debil (a i u mně se záchvaty debility občas objeví) svorky prohodil.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
JájsemRaibek

No dnes jsem to četl v jednom článku, ale velmi mě pobavila informace, že obě! vozidla mají mít vypnutý motor při připojování.
Tak nějak by mě zajímalo, proč bych potom používal startovací kabely :DDD

před 1941 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Cukráři… neprojde… Tomuy nevěř… V řádech těch ampérů je znát každá svorka…

před 1941 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
orestez

Možná. Svorky na start káblech mají jen malou plochu kontaktu s elektrodou akumulátoru. Běžné kabely z obchodu za pajcku nestačí, kor u nafty, souhlas. Ale pak je stejně jedno, za jakou dobu se pohne zmrzlé auto. Pomáhající vůz bývá s běžícím motorem.
A kdyby vznikla jiskra? Tak to pomůže přivařit svorku a nebudou vysoké odporové hodnoty v oxidované vrstvě olova.
?

před 1941 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Pomáhající vůz MUSÍ být nastartován. On totiž pomůže i alťák, na prázdno tam je vyšší napětí, než u stojícího motoru a taky lze snáze vykompenzovat nějaký ten pokles napětí. Taky je dobré u pomáhajícího zvýšit otáčky, aby to nabíjení bylo „festovní“. To „přivaření“ zase taková výhra není. Nebo aspoň není tak významná. Takový ty svorky z plechu asi fakt ne. To jso bodové spoje a to není dobré. Jeden kolega si pořídil svorky ke svářečce. To bylo jiný kafe. Ale taky jsem viděl profíka (teda profíka.. ehm…), ale věděl, co dělá. Měl jen kabely s vokama, ty přiložil, druhej nastartoval a bylo to. Jenže ten měl 70mm2 kabely… Tam ty přechody už takovou roli nehrají, neb ten proud se už protlačí.

před 1941 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek