Avatar uživatele
EKSOT123

Mohou mít něco společného rozpad Československa, stržený Mariánský sloup a rozbitý Obelisk na Pražském hradě?

Každý sběratel minerálů vám řekne, že má nejraději vlastní nálezy, protože mají svůj příběh. Trochu podobně je lépe, když národ má a zná svou historii a kořeny. A zde možná máme případ, kdy příběh dvou kamenů a státu má dokonce něco společného.
Pokud naznáte, že jde o smyšlenost, doufám vás můj příspěvek obohatí alespoň o krásnou historii dobývání a transportu nadrozměrného nákladu – žulového monolitu, který v té době neměl v Evropě obdoby. Krom toho mě mrzí, že jsem asi neviděl tu mísu, vyrobenou z druhého kamene, která prý je na Hradě také.
Po rozpadu Československa jsem víckrát slyšel mezi křesťany výrok, že nemohlo vydržet, protože na jeho počátku stálo svržení Mariánského sloupu. A moc nechybělo a skončily ve Vltavě i sochy z Karlova mostu. O tomto pískovcovém sloupu, památníku záchrany před Švédy, více zde: https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Mari%C3%A1ns­k%C3%BD_sloup_(Sta­rom%C4%9Bstsk%C3%A9_n%C3­%A1m%C4%9Bst%C3%AD)
Další část je už jen mé osobní fantazírování, které i já sám beru s rezervou (trošku). (No vlastně už se zde do podobných spekulací pouštím snad posedmé, takže nic nového).
Jako malému kloučkovi mě kdysi táta ukazoval Obelisk na pražském hradě a mě se moc moc líbil. Vlastně je to i pozdrav do Prahy z rodné Vysočiny, neb do Mrákotína nemám daleko. Když ale prostudujete historii tohoto kamene: https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Obelisk_(Pra%C5%BEs­k%C3%BD_hrad) , zůstane ve vás, kromě úžasných, z dnešního pohledu až komických informací, i jakýsi neurčitý, malinko hořký pocit: TEN KÁMEN MOHL BÝT JEŠTĚ LEPŠÍ.
Když jsem si toto uvědomil, napadla mě takováto podoba: Obelisk je památník padlým vojínům. Takže by neměl mít nic společného s Československem. Přesto: Mariánský sloup byl stržen 3. listopadu 1918. Obelisk byl vztyčen počátkem listopadu, podle některých zdrojů prý 3. listopadu 1928, tedy přesně, či skoro přesně o 10 let později. První mrákotínský monolit se rozbil tvrdým nárazem, podobně jako první republika byla rozbita německým nárazem. Druhý monolit byl shledán, že má více kazů, jako i komunistické Československo. Třetí monolit se rozlomil už při vyzvedávání, podobně jako nové demokratické Československo se rozdělilo hned při svém začátku.
Na pozadí příběhu – republiky, ať už na tom něco je, či ne, bude asi nevalný počáteční program a morální pozadí zdevastované válkami či později komunismem.
Otázka je volná, pokud někdo cokoliv napíše, nebo mě i vynadá do blbců, budu rád.

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, Slecna 007 před 1995 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Odpoveď byla označena jako užitečná

1. Mariánský sloup – na totot téma zde již otázka byla, vím, že jsem odpovídala, ale nemohu ji najit. Týkal se diskuze o jeho obnovení.

„Mariánský sloup byl stržen 3. listopadu 1918 davem Pražanů, kteří ve sloupu spatřovali symbol svrženého habsburského režimu. Jeden z iniciátorů akce byl pražský kalič a levicový aktivista Franta Sauer, který poté, co zjistil, že je čin trestně promlčen, hrdině zveřejnil písemné svědectví o svém vandalství, jež povýšil politickým prohlášením“ atd.

Zdroj: https://slani­na.blog.idnes­.cz/blog.aspx?c=624613

Takže se dá říct, že tento čin souvisel se vznikem ČSR.

Proč 3. listopadu – viz odkaz
ttps://www.ty­den.cz/rubriky/do­maci/3-listopad-1918-jak-byl-strzen-mariansky-sloup_88494.html

2. Obelisk

"V rámci oslav desátého výročí vzniku Československa byl monolit 28. října 1928 odhalen. Práce na jeho zajištění však trvaly dále. Když byl monolit hotov, byl v ochranném bednění otočen o asi 90 stupňů, vztyčen, nadzvednut a spuštěn na ocelový hranol a sokl. Tyto práce probíhaly od 29. října do 1. listopadu 1928 (podle jiných zdrojů až 3. listopadu), kdy bylo ve 14:53 hodin vztyčování monolitu dokončeno.

"Je známá věc, že první Československý prezident T.G. Masaryk byl svobodným zednářem, stejně tak i jeho syn Jan a také E. Beneš (Velký Orient), K. Weigner, K. Kramář, M.R. Štefánik, J. Scheiner, A. Švehla, G. Habrman, A. Stránský, L. Winter, J. Stříbrný, atd. Založení ČSR probíhalo téměř výlučně v zednářských lóžích a všichni její představitelé byli svobodnými zednáři. Zednáři také stáli na přelomu 19. a 20. století v pozadí pádu řady evropských monarchií té doby.

Obelisk na Pražském Hradě je symbol úspěšné zednářské účasti na vzniku samostatného Československa a také…"

http://www.zve­davec.org/komen­tare/2009/12/3­451-po-stopach-zahadneho-obelisku.htm

Obelisk byl v r. 1928 postavený obětem 1. světové války k 10. výročí vzniku republiky. Iniciátorem a donátorem stavby byl první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Obelisk však nebyl dokončen celý, neboť chybělo jeho vrchní ukončení. To bylo doplněno až v roce 1996 na popud českého prezidenta Václava Havla."

http://www.drob­nepamatky.cz/no­de/8938

Sloup i obelisk souvisejí se vznikem 1. republiky

Pohled na vojáky za 1. světové války – podívejte se, zda měli či neměli nějaký podíl na ukončení války, tedy i podíl na vzniku republiky.

"V letech 1. světové války 1914–1918 bylo do rakousko-uherské armády povoláno zhruba 1 200 000 Čechů.

Tehdy však také do Masarykových legií vstoupilo dobrovolně na 90 000 mužů, kteří se zapojili do bojů v Rusku, Francii a Itálii na straně Dohody a také proti bolševikům.

Jiní čeští vojáci, převážně z řad válečných zajatců, se v počtu 10–12 000 přidali především pod vlivem demagogie Leninových dekretů o míru a půdě k ruským bolševikům. Mnoho dalších potom vydrželo v rakouských uniformách až do porážky a rozpadu rakousko-uherské monarchie.

Další politické proměny českých zemí v letech 1918–1989 způsobily, že v hodnocení účasti českých vojáků existují dodnes tři rozdílné mýty – mýtus o většině českých vojáků, oddaných rakouskému císaři, opačný mýtus o české národní jednotě v odporu k habsburské monarchii i komunistický mýtus o třídní determinaci postojů českých vojáků k imperialistické válce. Předmětem sporů zastánců těchto tří proudů tak zůstává, k jakým válečným tradicím z let 1914 – 1918 se má hlásit dnešní Armáda České republiky?

Vzhledem k demokratickému charakteru dnešní České republiky je poměrně logické, že navazovat lze především na obdivuhodné tradice legionářské."
http://www.vhu­.cz/cesky-vojak-za-prvni-valky-saper-vodicka-kapral-hoferik-a-dalsi-archetypy/

https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Obelisk_(Pra%C5%BEs­k%C3%BD_hrad)

Takže mezi oběma daty je významový rozdíl, nikolilv „náhoda“. .Nesouvisí s rozpadem Československa, ale vznikem 1. republůiky.

Upravil/a: annas

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Odpovědi.cz Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Edison

Myslím, že tyto události nemají vůbec nic společného, dokud v tom někdo nezačně nějaké souvyslosti cíleně vyhledávat a spojovat je. Přesně takhle vznikají konspirační teorie. Místo toho, aby se sledavaly souvislosti a z toho dělaly závěry, tak se stanověj závěry a pak se hledaj souvislosti a důkazy. Je to jako bychom tvrzení, že vrazi jedi chleba obrátili tak, že kdo jí chleba je vrah.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
led

Vaše zaujímavé teórie, založené na neuskutočniteľných faktoch, nás vracajú do čias povier a bájí, keď sa za vinníka určovala vyššia moc.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
EKSOT123

Abych otázku víceméně uzavřel, chtěl bych teď po 2 měsících ještě upřesnit: jednak u Mariánského sloupu mi šlo to, že když člověk začíná důležité nějaké dílo, vyprošuje si k tomu Boží požehnání a pomoc. Zničení sloupu asi nebylo nejlepší prosbou o požehnání. Bůh,když člověk nemá zájem, se potom tolik neangažuje se svou pomocí.
Co se týče souvislosti legionářů a založení republiky, třeba říct, že tím, že naši legionáři obsadili proti přesile bolševiků Bajkalsko Amurskou magistrálu, zabránili přesunu velkého množství spolkových zajatců z Ruska na západní frontu. Tím zcela zcela jistě zachránili spousty životů a zkrátili trvání války. Američané toto velmi ocenili a při vyjednávání donutili Rakousko ke svolení k našemu osamostatnění. Jinak by se Rakousku samozřejmě k tomuto kroku vůbec nechtělo, protože na našem území byla velká část průmyslu pro Rakousko-Uhersko.

před 1945 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
EKSOT123

Annas, tedy klobouk dolů, musela jste si s tím dát dost práce. Některé věci by mě ani nenapadly, jako o těch zednářích a odkazy na obelisky ve světě. Ale pokud si chci zodpovědně udělat názor, musím to blíže prostudovat a přebrat si to. Na což teď v době kůrovcové kalamity nemám zas moc času a energie. Možná časem ještě něco k tomu dopíšu, ale nejspíš to nebude tak brzy.

před 1995 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
EKSOT123

Led- nerozumím sice začátku vaší odpovědi, ale z dalšího je mi jasné, že jste to celé pochopila úplně jinak, než jsem to myslel. Člověk asi holt musí počítat s tím, že v podobných otázkách mu bude přisuzováno ledasco. Možná si přečtěte zde v diskusi poslední, třetí odstavec co píši Edisonovi.(Jinak i jeho odpověď považuji za užitečnou) Nemám na mysli žádné viníky ani osudové předurčení, ale prostý Boží doprovod listva, který může dávat drobná znamení, ale nechává lidem svobodu. Samozřejmě v tomto případě netrvám na tom, že to tak muselo být, jen jsem to dal k posouzení více lidem. Jinak Vám děkuji za odpověď.

před 1995 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

V tom prípade musíte lepšie voliť slová. Vašu otázku aj s textom možno chápať rôzne. Ja som si z toho vybrala, čo ste si asi pri písaní neuvedomli.
všimnite si odpoveď Edisona:
„Myslím, že tyto události nemají vůbec nic společného, dokud v tom někdo nezačně nějaké souvyslosti cíleně vyhledávat a spojovat je. Přesně takhle vznikají konspirační teorie.“

před 1995 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
EKSOT123

Edison díky. Jen poznámku, že konspiračních teorií jsem viděl mnoho, a jsou i takové, které není tak lehko vyvrátit. Není dost informací. Přesto si člověk nechává jakýsi nadhled či svůj postoj, co se mu zdá pravděpodobnější.
Ale myslím si, že i vy nemusíte být nestranný. Člověk si vytvořil určitý životní postoj a má strach, aby mu to nerozbilo něco, co by s tím mohlo i nějak vzdáleně souviset. Člověk není takovým pánem nad svým rozumem a psychikou, jak si myslí.
Do třetice, třeba i v církvi lze pozorovat oba směry: extrémní konzervatismus – ve smyslu, že se nevěří, že by Bůh mohl provázet lidstvo či jednotlivé lidi v jejich životech i dalšími malinkými znameními. Všechna znamení skončila Kristovým vystoupením. Druhým extrémem je věřit všemu.

před 1995 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Víceméně… lze bez problémů souhlasit.

před 1995 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek