Avatar uživatele
rrihamirek1

Je riziko neměnit motorový olej po uplynuté době, když jsem nenajel kilometry?

Je rizikem neměnit motorový olej, který má být měněn 6/2020, nebo při dosažení 20 000km od poslední výměny?
Najeto od poslední výměny je sotva 6 000km. Je tedy rizikovým jednání, pokud ještě tak dva, tři měsíce nevyměním?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? ElonMusk před 1406 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Hufnágl

https://www.od­povedi.cz/otaz­ky/co-je-skodlivejsi-pro-benzinovy-motor#discussion

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Dochy

Dva měsíce moc vadit nebudou (pokud to nebudou další dva měsíce po několikaletém prodlení) Ale obecně ano, kvalita oleje prý klesá a může to mít na motor neblahý vliv.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Otazník123

Pokud jezdíte převážně krátké trasy (do cca 10km) a auto tedy najezdilo většinu kilometrů z neprohřátým motorem doporučuji vyměnit klidně už po těch 6 000 km! Pokud autem jezdíte jen občas ale na dlouhé trasy kdy se motor i celá olejová náplň dostatečně prohřeje klidně to ještě počká (klidně až do 15 000km) Jde samozřejmě také o to kolik km za ty dva, tři měsíce najezdíte a taky jestli je auto nové a ještě v záruce o kterou by jste mohl pozdní výměnou oleje přijít.

Upravil/a: Otazník123

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mys014578

Nenazvala bych to jako „Riziko“, ale rozhodně to není nic, co by auto prospívalo. Olej sám o sobě časem degraduje a jeho vlastnosti se postupně zhoršují. Obecně je lepší vyměnit častěji, byť za horší olej (neznačkový, levný), než přejíždět interval. Mrkněte kdyžtak na čánek tady, je to tam docela dobře popsané někde ve druhé polovině stránky:

Počet ujetých kilometrů mezi výměnami je výrobcem uváděn jako maximální, a to za optimálních provozních podmínek a u nového vozu. Interval je určován právě výrobcem motoru podle jeho parametrů, a nikoli výrobcem oleje. Tzn. nelze prodlužovat výměnu u motoru, který k tomu není zkonstruován, a to ani v případě použití long-life oleje. Mazací schopnosti oleje se mezi výměnami většinou neztrácí, nutnost výměny největší měrou ovlivňuje obsah nečistot, jako jsou saze, kovové částečky, palivo, vlhkost a v neposlední řadě oxidace. Proto je vhodné výměnné intervaly zkrátit právě s ohledem např. na častý provoz ve městě, časté starty či stáří motoru.

Zlatým pravidlem je, že je lepší častěji vyměnit levný olej než přejíždět super drahý.

Optimální výměnný interval u běžných motorů je kolem 12 tis. km, u moderních motorů koncipovaných pro prodlouženou výměnu s použitím LL oleje zhruba dvojnásobek.

Pokud se vám zdá, že většina olejů splňuje stejné normy, není na tom nic divného – v dnešní době si autoservis poradí se dvěma typy olejů pro všechny vozy bez jakýchkoli důsledků na životnost motoru, stačí jen správně vybrat. Troufám si říci, že polovina dodavatelů nabízí jen přebalený olej jiného výrobce, polovina výrobců prodává olej ze základu a aditiv jiného výrobce a při dalším dělení teprve dostaneme počet výrobců unikátního oleje.

Zdroj: https://voton­.cz/mazaci-plany

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek