Avatar uživatele
Frogman

Minimálně na jak dlouho se musí zastavit na stopce?

Kámoš prý na stopce zastavil třeba na 0,1 vteřiny a hned za křižovatkou ho zastavili policajti a dali mu pokutu, že zastavil na moc krátce. 😂
Na jak dlouho se minimálně musí zastavit, aby se to dalo považovat za zastavení? Nebo i tohle zastavení bylo v pohodě a jen tenhle konkrétní policajt měl na to jiný názor?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Filip84 před 309 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Na rak dlouho, abys věděl že z žádné strany nemůžeš při průjezdu ohrozit, ani omezit. A za 001 s se to stihnout nedá.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Filip84

Na stopce“ se nemusí „zastavit“, ba naopak, je zakázáno „zastavit“ „na stopce“ (§ 27 odst.1 lit.d) silničního zákona).

Podle ustanovení § 22 odst.4 sil­ničního zákona na příkaz dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“ musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled.

Pokud je v křižovatce umístěna značka upravující přednost P 6 Stůj, dej přednost v jízdě!, řidiči je uloženo toto:

Značka přikazuje řidiči zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled, a dát přednost v jízdě.

Podle ustanovení § 2 lit.p) silničního zákona zastavit vozidlo znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče.

Podle ustanovení § 2 lit.q) silničního zákona dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.

Z výše uvedeného vyplývá následující:

  • řidič musí uvést vozidlo do klidu na místě, ze kterého má do křižovatky náležitý rozhled,
  • uvést vozidlo z klidu do pohybu smí řidič tehdy, jestliže nedonutí řidiče, který má přednost v jízdě, náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.

Půjde-li o subsumpci konání čince pod dikci trestního ustanovení, je relevantní naplnění jedné, či druhé skutkové podstaty:

  1. nezastavení vozidla na příkaz k zastavení vozidla a
  2. nedání přednosti v jízdě jinému účastníku silničního provozu v případě, že je tak řidič povinen učinit.

ad I.: Podle ustanovení § 125c odst.1 lit.f) bodu 5 silničního zákona fysická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích v rozporu s § 4 písm.b) a c) nezastaví vozidlo na signál, který jí přikazuje zastavit vozidlo na pokyn „Stůj“ daný při řízení nebo usměrňování provozu na pozemních komunikacích anebo při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích osobou k tomu oprávněnou.

Za přestupek se ukládá pokuta od Kč 2,500.00 do Kč 5,000.00 (§ 125c odst.5 lit.f) silničního zákona), a v případě, že byl spáchaný v období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát, pokuta od Kč 4,000.00 do Kč 7,500.00 (§ 125c odst.5 lit.e) silničního zákona) a zákaz činnosti na dobu 1–6 měsíců (§ 125c odst.6 lit.c) bodu 1 silničního zákona).

ad II. Podle ustanovení § 125c odst.1 lit.f) bodu 8 silničního zákona fysická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích nedá přednost v jízdě v případech, ve kterých je povinna dát přednost v jízdě.

Za přestupek se ukládá pokuta od Kč 2,500.00 do Kč 5,000.00 (§ 125c odst.5 lit.f) silničního zákona), a pokud byl spáchán v období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát, uloží se také zákaz činnosti na dobu 1–6 měsíců (§ 125c odst.6 lit.c) bodu 1 silničního zákona).

Pokud činec naplní obě skutkové podstaty zároveň, v souběhu, následně po sobě, budou obě projednávány ve společném řízení.

Tedy:

  • pokud řidič uvede vozidlo do klidu, byť i jen na kratičký čas, splní svou povinnost zastavit vozidlo na příkaz k zastavení vozidla, in concreto uložený dopravní značkou. Kterak zastavit vozidlo na 0.1 s si nedokážu představit, ale pokud by k takovému zastavení vozidla došlo, je dostatečné.
  • zastavení vozidla na pokyn příslušné návěsti a dání přednosti v jízdě jsou dvě zcela odlišné skutečnosti. V praxi je velice obtížné prokázat někomu, že nedal přednost v jízdě, pokud nedojde k nehodovému ději, nebo alespoň k nouzovému brzdění (to jest: stopy na vozovce, řidič nouzově brzdícího vozidla jako svědek, atp.), proto se to, prakticky, neřeší. Když dojde na lámání chleba, dání nebo nedání přednosti v jízdě je poměrně jednoduše prokazatelné, jednoduše za mokra nesmí ani omezit, respektive omezení za mokra neexistuje (z technického hlediska), no a za sucha nesmí řidiče donutit k nouzovému manoeuvru – brzdění, nebo tzv. vyhýbacímu manoeuvru.

Ale, samozřejmě, policista může mít úplně jiný názor. Kdo je všivák má být chytrý, kdo je hlupák má být poctivý. Když jsi hlupák a nevíš, tak máš ausgerechnet „na stopce“ zastavit Echt, pořádně, jako s komisařem v autoškole a „prokroutit“ tou hlavou na jednu stranu, a na druhou stranu. Nebo si pak nestěžuj, že platíš! 🙄

https://www.za­konyprolidi.cz/cs/2000-361
https://www.za­konyprolidi.cz/cs/2015-294

Upravil/a: Filip84

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kryšpín

Zastavit auto na 0.1 na stopce to by zvládl jenom David Copperfield

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

V zákoně není definováno jak dlouho se má stát. Tedy alespoň ne exaktně, že zastavení vozidla na 1.3 s je tak akorát. Pokud zastavil vozidlo, byť na 1ms, je to z pohledu zákona dostatečné, pokud se mezitím stihl dostatečně přesvědčit, že nikde není nikdo, komu by měl dávat přednost. Znám několik křižovatek, kde ta stopka je z důvodu že člověk, který tu křižovatku nezná, může být překvapen odkud se mu tam to auto na hlavní najednou objeví, ale kdo křižovatku zná, má náležitý přehled dávno před tím, než k ní přijede. Takže i ta 0.1s je dostatečná. Asi bych se s policajty v tomto případě hádal a s pokutou nesouhlasil. Samozřejmě bych žádal o zachování záznamu (pokud nějaký mají, jako že by asi měli mít, minimálně s tím, jak tvrdí, že zastavení vozidla viděli, ale připadalo jim nedostatečné)

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek