Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 1.červenec 1:21

Na stopce“ se nemusí „zastavit“, ba naopak, je zakázáno „zastavit“ „na stopce“ (§ 27 odst.1 lit.d) silničního zákona).

Podle ustanovení § 22 odst.4 sil­ničního zákona na příkaz dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“ musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled.

Pokud je v křižovatce umístěna značka upravující přednost P 6 Stůj, dej přednost v jízdě!, řidiči je uloženo toto:

Značka přikazuje řidiči zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled, a dát přednost v jízdě.

Podle ustanovení § 2 lit.p) silničního zákona zastavit vozidlo znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče.

Podle ustanovení § 2 lit.q) silničního zákona dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.

Z výše uvedeného vyplývá následující:

  • řidič musí uvést vozidlo do klidu na místě, ze kterého má do křižovatky náležitý rozhled,
  • uvést vozidlo z klidu do pohybu smí řidič tehdy, jestliže nedonutí řidiče, který má přednost v jízdě, náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.

Půjde-li o subsumpci konání čince pod dikci trestního ustanovení, je relevantní naplnění jedné, či druhé skutkové podstaty:

  1. nezastavení vozidla na příkaz k zastavení vozidla a
  2. nedání přednosti v jízdě jinému účastníku silničního provozu v případě, že je tak řidič povinen učinit.

ad I.: Podle ustanovení § 125c odst.1 lit.f) bodu 5 silničního zákona fysická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích v rozporu s § 4 písm.b) a c) nezastaví vozidlo na signál, který jí přikazuje zastavit vozidlo na pokyn „Stůj“ daný při řízení nebo usměrňování provozu na pozemních komunikacích anebo při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích osobou k tomu oprávněnou.

Za přestupek se ukládá pokuta od Kč 2,500.00 do Kč 5,000.00 (§ 125c odst.5 lit.f) silničního zákona), a v případě, že byl spáchaný v období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát, pokuta od Kč 4,000.00 do Kč 7,500.00 (§ 125c odst.5 lit.e) silničního zákona) a zákaz činnosti na dobu 1–6 měsíců (§ 125c odst.6 lit.c) bodu 1 silničního zákona).

ad II. Podle ustanovení § 125c odst.1 lit.f) bodu 8 silničního zákona fysická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích nedá přednost v jízdě v případech, ve kterých je povinna dát přednost v jízdě.

Za přestupek se ukládá pokuta od Kč 2,500.00 do Kč 5,000.00 (§ 125c odst.5 lit.f) silničního zákona), a pokud byl spáchán v období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát, uloží se také zákaz činnosti na dobu 1–6 měsíců (§ 125c odst.6 lit.c) bodu 1 silničního zákona).

Pokud činec naplní obě skutkové podstaty zároveň, v souběhu, následně po sobě, budou obě projednávány ve společném řízení.

Tedy:

  • pokud řidič uvede vozidlo do klidu, byť i jen na kratičký čas, splní svou povinnost zastavit vozidlo na příkaz k zastavení vozidla, in concreto uložený dopravní značkou. Kterak zastavit vozidlo na 0.1 s si nedokážu představit, ale pokud by k takovému zastavení vozidla došlo, je dostatečné.
  • zastavení vozidla na pokyn příslušné návěsti a dání přednosti v jízdě jsou dvě zcela odlišné skutečnosti. V praxi je velice obtížné prokázat někomu, že nedal přednost v jízdě, pokud nedojde k nehodovému ději, nebo alespoň k nouzovému brzdění (to jest: stopy na vozovce, řidič nouzově brzdícího vozidla jako svědek, atp.), proto se to, prakticky, neřeší. Když dojde na lámání chleba, dání nebo nedání přednosti v jízdě je poměrně jednoduše prokazatelné, jednoduše za mokra nesmí ani omezit, respektive omezení za mokra neexistuje (z technického hlediska), no a za sucha nesmí řidiče donutit k nouzovému manoeuvru – brzdění, nebo tzv. vyhýbacímu manoeuvru.

Ale, samozřejmě, policista může mít úplně jiný názor. Kdo je všivák má být chytrý, kdo je hlupák má být poctivý. Když jsi hlupák a nevíš, tak máš ausgerechnet „na stopce“ zastavit Echt, pořádně, jako s komisařem v autoškole a „prokroutit“ tou hlavou na jednu stranu, a na druhou stranu. Nebo si pak nestěžuj, že platíš! 🙄

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 1.červenec 1:21

Na stopce“ se nemusí „zastavit“, ba naopak, je zakázáno „zastavit“ „na stopce“ (§ 27 odst.1 lit.d) silničního zákona).

Podle ustanovení § 22 odst.4 sil­ničního zákona na příkaz dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“ musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled.

Pokud je v křižovatce umístěna značka upravující přednost P 6 Stůj, dej přednost v jízdě!, řidiči je uloženo toto:

Značka přikazuje řidiči zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled, a dát přednost v jízdě.

Podle ustanovení § 2 lit.p) silničního zákona zastavit vozidlo znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče.

Podle ustanovení § 2 lit.q) silničního zákona dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.

Z výše uvedeného vyplývá následující:

  • řidič musí uvést vozidlo do klidu na místě, ze kterého má do křižovatky náležitý rozhled,
  • uvést vozidlo z klidu do pohybu smí řidič tehdy, jestliže nedonutí řidiče, který má přednost v jízdě, náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.

Půjde-li o subsumpci konání čince pod dikci trestního ustanovení, je relevantní naplnění jedné, či druhé skutkové podstaty:

  1. nezastavení vozidla na příkaz k zastavení vozidla a
  2. nedání přednosti v jízdě jinému účastníku silničního provozu v případě, že je tak řidič povinen učinit.

ad I.: Podle ustanovení § 125c odst.1 lit.f) bodu 5 silničního zákona fysická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích v rozporu s § 4 písm.b) a c) nezastaví vozidlo na signál, který jí přikazuje zastavit vozidlo na pokyn „Stůj“ daný při řízení nebo usměrňování provozu na pozemních komunikacích anebo při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích osobou k tomu oprávněnou.

Za přestupek se ukládá pokuta od Kč 2,500.00 do Kč 5,000.00 (§ 125c odst.5 lit.f) silničního zákona), a v případě, že byl spáchaný v období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát, pokuta od Kč 4,000.00 do Kč 7,500.00 (§ 125c odst.5 lit.e) silničního zákona) a zákaz činnosti na dobu 1–6 měsíců (§ 125c odst.6 lit.c) bodu 1 silničního zákona).

ad II. Podle ustanovení § 125c odst.1 lit.f) bodu 8 silničního zákona fysická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích nedá přednost v jízdě v případech, ve kterých je povinna dát přednost v jízdě.

Za přestupek se ukládá pokuta od Kč 2,500.00 do Kč 5,000.00 (§ 125c odst.5 lit.f) silničního zákona), a pokud byl spáchán v období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát, uloží se také zákaz činnosti na dobu 1–6 měsíců (§ 125c odst.6 lit.c) bodu 1 silničního zákona).

Pokud činec naplní obě skutkové podstaty zároveň, v souběhu, následně po sobě, budou obě projednávány ve společném řízení.

Tedy:

  • pokud řidič uvede vozidlo do klidu, byť i jen na kratičký čas, splní svou povinnost zastavit vozidlo na příkaz k zastavení vozidla, in concreto uložený dopravní značkou. Kterak zastavit vozidlo na 0.1 s si nedokážu představit, ale pokud by k takovému zastavení vozidla došlo, je dostatečné.
  • zastavení vozidla na pokyn příslušné návěsti a dání přednosti v jízdě jsou dvě zcela odlišné skutečnosti. V praxi je velice obtížné prokázat někomu, že nedal přednost v jízdě, pokud nedojde k nehodovému ději, nebo alespoň k nouzovému brzdění (to jest: stopy na vozovce, řidič nouzově brzdícího vozidla jako svědek, atp.), proto se to, prakticky, neřeší. Když dojde na lámání chleba, dání nebo nedání přednosti v jízdě je poměrně jednoduše prokazatelné, jednoduše za mokra nesmí ani omezit, respektive omezení za mokra neexistuje (z technického hlediska), no a za sucha nesmí řidiče donutit k nouzovému manoeuvru – brzdění, nebo tzv. vyhýbacímu manoeuvru.

Ale, samozřejmě, policista může mít úplně jiný názor. Kdo je všivák má být chytrý, kdo je hlupák má být poctivý. Když jsi hlupák a nevíš, tak máš ausgerechnet „na stopce“ zastavit Echt, pořádně, jako s komisařem v autoškole a „prokroutit“ tou hlavou na jednu stranu, a na druhou stranu. Nebo si pak nestěžuj, že platíš! 🙄

https://www.za­konyprolidi.cz/cs/2000-361
https://www.za­konyprolidi.cz/cs/2015-294