Avatar uživatele
Atlantiiida

Jake vitaminy specialne potrebuje duchodce?

Je mi 75 let a u lekare mi doktorka oznamila, ze mam jist vitaminy. Nechci se ale zbytecne zatezovat nekterymi, které nepotrebuju, a proto nechci jist multivitamin.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 4018 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Sami08

Symptomy nedostatku vitamínů a minerálů (podle stavu kůže a ústní dutiny)
Dutina ústní:
Zarudnutí, popraskání rtů, a praskliny v ústních koutcích = nedostatek vit. B2
Zánět jazyku (růžové nebo fialové zabarvení) = nedostatek vit. B-komplex
Oči:
Změny zabarvení bělma očí = nedostatek vit. A
Bitotovy skvrny (skvrny na bělmu, v okolí duhovky, vysušují oči, horší vidění při umělém osvětlení) = nedostatek vit.A
Obličej:
Nadměrná tvorba kožního mazu - zánět, začervenání v obličeji, kolem nosu = nedostatek zinku
Horní končetiny:
Červenavé skvrny na mírně poraněných oblastech (z důvodu křehkých kapilár a podkožního krvácení) = nedostatek vit. C
Extremní průhlednost kůže na rukách ("celofánová kůže") = nedostatek vit. C
Břicho/hýždě:
Vosková, zrohovatělá pokožka, kožní zánět = nedostatek vit. A
Dolní končetiny:
Povrchové odlupování pokožky, velké šupinky lupů = nedostatek základních mastných kyselin
Praskliny v kůži mezi ostrůvky zrohovatělé pokožky:
s pigmentací = nedostatek kyseliny nikotinové (niacinu)
bez pigmentace = nedostatek vit. A6. Minerály, stopové prvky:
Orgán Prvek Vlastnosti
CNS, periferní nervy - draslík - snižuje se při stresu
- hořčík - antidepresivní, pomáhá proti stresu
- zinek - proti pasivitě a depresi
- měď - zlepšuje výkonnost mozku
- mangan - nedostatek může výjimečně vést k epilepsii
Dýchací soustava - mangan - nedostatek u astmatiků
- selen - prevence proti bronchitidě a infekčním chorobám
Játra, žlučník - zinek - podporuje detoxikační funkci jater
- selen - zlepšuje látkovou přeměnu
Žaludek, střeva - draslík - stimuluje svalovinu střev, pomáhá při ochablosti střev
- hořčík - nedostatek může vést k ochablosti střev
Svaly - draslík - brání svalovým křečím
- měď - prevence proti bolestem svalů
- selen - podporuje vývin svalů
- vápník - velký nedostatek způsobuje tonické křeče
- železo - zlepšuje zásobování kyslíkem a tím výkonnost
- hořčík - nedostatek způsobuje křeče lýtek
- mangan - stimuluje látkovou přeměnu ve svalech - revmatici
Kosti, zuby - zinek - nedostatek může vyvolat revmatické potíže
- vápník - zpevňuje kosti a zuby, prevence osteoporózy (doporučená denní dávka cca 1-1,5g, podle věku a pohlaví)
- železo - nedostatek může vést k chronické artritidě
- měď - brání zánětům pohybového ústrojí
- molybden - podporuje ukládání fluoridu do zubů a odbourávání purinů - nedostatek může vést ke vzniku dny
- selen - nedostatek může vyvolat artritidu
Pokožka - zinek - podporuje léčení ran, zvýšená potřeba při psoriáze, ekzémech a suché pokožce, pomáhá při akné
- mangan - nedostatek může vést k alergiím
- selen - zlepšuje tvorbu kůže
Imunitní systém - zinek - posiluje imunitní systém, vyplavuje těžké kovy
- železo + měď - posiluje imunitní systém
- selen - nejdůležitější ochrana buněk, minerální stimulátor imunity, zpomaluje růst novotvarů
Srdce, krevní oběh - draslík - posiluje srdeční sval, stabilizuje krevní tlak
- hořčík - prevence proti arterioskleróze
- selen - prevence proti arterioskleróze, podporuje prokrvování srdce
- chrom - snižuje cholesterol

Sodík- obiloviny, masné výrobky, nakládané nebo uzené maso, ryby, sýry, marinády
Vápník- vejce, sýry, zelenina - mírně chrání před svalovými křečemi, vstřebávání vápníku usnadňuje vitamin D - doplňovat, je důležitý pro stavbu kostí, pro dobrou vstřebatelnost je důležité, v jaké formě ho přijímáme, mléko, mléčné výrobky (hradí 50-70% celkové denní potřeby vápníku), dále kyselé mléko, jogurty, zakysané mléčné výrobky, tvrdé a měkké sýry (eidam, lučina) s výjimkou tavených sýrů, které obsahují fosforečné soli a které na sebe vápník vážou a znemožňují tak jeho vstřebávání v organizmu = nevhodné, velmi vhodné jsou mák, sardinky a ořechy

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Michal

Naposilování organismu a případně metabolismu" A,E,C,B,a někdy konkretní vytaminy pokud jste nějak nemocen.Upozorňuji,že vitaminy nejsou zrovna lacinou záležitostí a tak by bylo vhodné poradit se s lekárníkem o nutnosti toho kterého vitaminu a jeho dávkování.Nerozumím výrazu "pro důchodce"paní doktorka to podle mne trochu přehnala.Já bych se staral především o jídelníček pitný režim,kouření a pití alkoholu.Hodně zdraví,pane.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
LuciJe

Nedá se obecně říct, že jako senior/ka nutně potřebujete vitamín ten a ten a ostatní ne - záleží na tom, co Vám konkrétně chybí. Což Vám může říct opět jen lékař na základě testů. Pokud Vám lékařka braní vitamínů doporučila, nejjednodušší odpověď na Váš dotaz zní - zeptejte se této lékařky, které vitamíny konkrétně Vám doporučuje a proč.

0 Nominace Nahlásit

Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Jídlo a vaření