Avatar uživatele
Kepler

Jak je možné, že velké lodě se naklánějí jinak?

Vodní skútr nebo malý motorový člun se naklánějí dovnitř zatáčky, kdežto velké lodě naopak. Proč?

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Alesh, marci1, aliendrone před 1187 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Kelt

Nebude to náhodou otázka těžiště? Tehdy ten italský kapitán tu loď naklonil pěkně.
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Ztroskotání_lo­di_Costa_Concor­dia

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Alesh

Podle mě je to podobné jako motorka vs. auto (náklaďák, autobus…), tedy jednostopé vs. dvoustopé vozidlo. Sice u lodí se nedá říct jedno- vs. dvoustopé, ale je to spjaté s šířkou a de facto ten skútr a člun se chovají jako by to byly motorky, zatímco velké lodi jsou porovnatelné s dvojstopými vozidly.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
elkon

Námořní lodě se nenaklání, musí být vyvážené. pokud by se naklonila, je něco špatně.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
aliendrone

Ano, souvisí to s těžištěm lodi a zároveň s velikostí „kormidelní síly“ ve vztahu k hmotnosti plavidla. (síla na kormidle je schopna naklonit plavidlo do středu otáčení jen tehdy, pokud je přiměřeně lehké)

elkon>>> Viděls někdy ostře manévrovat torpédoborec v plné rychlosti? Náklon 30° (i více!) ani nemrkneš. ;) :D :D

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Můj názor: S tím náklonem bych měl trochu pochybnosti. Jako obecně fyzikální tendence tam bude, otázka je co řízení a mechanika lodi dovolí. Navíc u velkých lodí bývají stabilizátory náklonu, které to mohou kompenzovat…
Teď co se mechaniky týče: kormidlo bývá vzadu, má tendenci hodit zadek ven ze zatáčky a tím stočit loď kam potřebujeme. Zároveň se snaží hodit spodek lodi ven ze zatáčky, což by se nám i líbilo, naklání to loď „do zatáčky“. Jakmile se loď stočí trochu bokem k proudu, začne svým tělem měnit směr. Resp. spodkem. Spodek pak je silo hnán do zatáčky, zatímco vršek setrvačností rovně. Výsledek: náklon ze zatáčky.
Tak a teď máme tedy proti sobě:
tlak kormidla naklání loď do zatáčky
setrvačnost – ze zatáčky
případné stabilizátory – jak je třeba
a jak to dopadne? To je nejspíš kus od kusu. Možná v tom budou hrát dost velkou roli poměry velikostí (délka výška, šířka,…

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Rilika25

Příspěvek smazán administrátorem.

Avatar uživatele
Kepler

elkon: mám na mysli naklánění během prudšího manévru – změny směru pohybu. Obchodních lodí se to až tak moc netýká, protože většinou plují rovně, ale když se potřebují něčemu nouzově vyhnout, tak se naklánějí taky. Typické je to hlavně pro válečné lodě.

před 1187 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek