Avatar uživatele
VITIK CZ

Má pedagog právo nás v poslední hodině pouštět umývat tabuli a schovávat věci po zvonění?

Dobrý den, chci se zeptat. Končíme v 13:05 a kolikrát nás nechá teprve umývat tabuli až v 13:07, čímž nestíháme předem domluvené věci

Zajímavá 0 před 353 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
quentos

Přečtěte si školní řád.
Hodinu končí učitel, nikoli zvonek. Zvonění je informace pro učitele, nikoli studenty.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Disraeli

Nn, hrozí mu trest odnětí svobody až na dva roky. :D ;) 🤣
„Trochu“ to teda rozeberu.
Z hlediska práva je to nesmyslné (protože to nebude nikdo reálně řešit), ale neměl by to dělat, protože na to právo nemá. Učitelé nemají právo zakazovat pouštět na záchod, nemohou zabavovat osobní majetek (v jisté míře a za jistých okolností mohou = a musí to vrátit na konci vyučovací hodiny, ne později), přetahovat hodiny (jen minimálně a podle pravidel), rozdávat práci za trest, nechávat žáka po škole a podobně.
Že zvoní pro učitele se jen tak říká, ale není to pravda. Respektive hodinu skutečně končí spíše učitel – ale musí ji ukončit po tom, co zazvoí zvonek, maximálně malou chvíli poté (a to jen vyjímečně). 🤣 Za prvé vyučovací hodina je pevně daná a vymezená, za druhé jsou zde další věci (jako právo žáků na odpočinek, volný čas a mj. i na samotnou přestávku a přípravu na další hodinu). I v řádu třeba může být napsáno, že hodinu ukončuje učitel. To je ale úplně jedno. V tom případě je to chybně sepsaný školní řád. Řád není zákon, naopak zákonům podléhá (školní řády škol mají jistou volnost si NĚCO zvolit individuálně – ale odsud posud).
Konec školy/vyučování je prostě konec. Pokud už jste skončili, ale učitel vás tam nechává, tak už je to „přesčas“, v tomto případě je to totéž jako vás nechávat po škole. A to jak už jsem psal, učitel nesmí (ale nikdo to řešit nebude a taky nikdo nebude hájit žáky :D… to ti říkám předem).
Ale abych upřesnil to přetahování hodiny. Učitel může přetáhnout hodinu, ALE jen velmi krátce (mělo by to být do jedné minuty, nemělo by to zabrat podstatnou část přestávky a už vůbec to nesmí zasahovat do další hodiny), může to být jen občas/vyjímečně (nesmí to být pravidelně), nesmí to být bezdůvodné a musí to být čistě kvůli pedagogickému-vzdělávacímu účelu (rychle něco dovysvětlit, dodiktovat, oznámit, uzavřít hodinu – zkrátka něco načatého dokončit, nebo rozdat úkoly atd).
Takže zazvoní zvonek a to je znamení pro učitele, aby hodinu ukončil. ;) Přetahovat může, ale jen dle pravidel, jen kvůli něčemu důležitému, jen krátce a nikoli dle své libovůlu (musí to být opodstatněné). V poslední hodině BY přetahovat neměl vůbec.

Na druhou stranu je to buřt. Protože žáci nevědí, co se smí a co ne a učitelé konec konců taky ne (tedy co si smí dovolit a co ne) a vlastně většinou ani samotná škola (často ani tvůrci školních řádů)… to až teprve „když se něco děje“ (něco vážnějšího) se zjišťují zákony, práva, povinnosti, hranice a řeší se to skutečně odborně. Jinak je to tak, že nikdo moc neví, kde je pravda a funguje to tak, že pokud to není skutečně za hranou (závažné porušení práva, morálky), tak se učitel – coby autorita – poslechne. I když třeba dělá/nařizuje něco, co by neměl (o čem ani třeba sám neví, že by neměl). A pokud se to nebude nějak vážně řešit – s přítomností dospělých a nebo dokonce povolaných odborníků – tak s tím nikdo nic neudělá. Vem taky v potaz, že učitel není žádný odbnorník, ale ani laik v oblastí práva a spol a není obeznámen se svými (nebo studentovými) právy a povinnostmi. A to dokonce i když třeba právo vyučuje… což by tedy měl být v jisté míře odobrník na právo (ale se zákony týkající se školy a postavení žáka-učitele-školy stejně obeznámen není).

My jsme třeba krátké přestávky (kromě svačinové) měli jen 5 minut. Češtinářka chodila vždy o pár minut později na hodinu a o těch pár minut přetahovala; pořád. Takže zabitá celá přestávka a na další hodinu jsme chodili přes celou školu (do jiné budovy/haly), tím pádem jsme přišli pozdě a kvůli tomu jsme přetahovali i tam. A když jsme téhle učitelce (fyzikářka) řekli, že je to chyba češtinářky, která chodí pozdě a záměrně přetahuje, odpověděla, že je to její, respektive naše věc… a kde je v tom nějaká spravedlnost? Samozřejmě nikde. Ale to nikoho nezajímá a nic se s tím neudělá. Zbývá si jen ponadávat. Pochopitelně jde o drobnosti, ale takových nesmyslů by se našlo X. Škola prostě funguje na ho*no a učitelé jsou velmi často syčáci (velmi mírně řečeno… abych nebyl sprostý), kteří si dělají, co chtějí (hlavně s žáky, na kterých si kolikrát vybíjí své osobní frustrace a jiné vady).

Vem si ale situaci v reálu: Učitelovi řekneš, že to nesmí dělat. Ten se urazí, naštve nebo něco podobného a reakci si můžeš domyslet. Samozřejmě svůj přístup nezmění. Zajdete s tím za ředitelem a hádejte na čí straně bude stát. Ten se vám maxmálně vysměje. Pokud je to rozumější ředitel(ka), tak vám slušně vysvětlí „v čem se pletete“… i když máte třeba pravdu (vstříc vám prostě nevyjdou). A i když s na ně půjdete třeba se zákony, tak stejně nepochodíte, protože jste jen žáci (z pohledu učitelů: moc mladí, hádám, že nezletilí, s žádnou pravo/mocí, bez přehledu, atd). A i když máte pravdu, tak „se určitě pletete“ – obzvlášť pokud jdete proti učitelům. To je takový jejich zákon, jejich pravidlo. :D
Učitel prostě může a vy ne (i když toum tak třeba není). Že to někdo bude řešit je spíš utopie a zůstane to, jak to je, protože jde o prkotiny (i když vám to třeba narušuje vzdělávání nebo i život).

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek