Avatar uživatele
dust8

Kdo vymyslel komunismus a proč?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? paul1 před 280 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Filip84

Nikdo, je to domněnka.

Komunismus je theoretický cíl sociální revoluce, a jako takový ho vytyčili ve svých dílech Karel Marx a Bedřich Engels. Ale, pochop, prozatím je to domněnka, nic víc.

Ani theoretici neví, jak by ten komunismus vypadal, a už vůbec neví, jakými prostředky ho dosáhnout. Oni pouze předpokládají, je to úplně normální kult, který stojí na premisách, jež stojí na apriorismech. Úplně stejně, jako náboženství: máš apriorismus, že je bůh, a máš apriorismus, že je peklo, a máš apriorismus, že je ráj, a pak z toho stavíš „morální kodex“, podle kterého když se budou drazí věřící chovat, dojdou do toho ráje.

Tady máš apriorismus, že příčinou toho je to, a máš apriorismus, že když se to odstraní, nastane ono. Ale pořád jsou to apriorismy, předpoklady, ničím nepodložené.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
da ny

Nás ve škole (ZDŠ) učili zhruba to, co uvádí Wikipedie:

Komunismus (z latinského communis = „společný“) je politická ideologie požadující společné vlastnictví a odmítající třídní rozdíly mezi lidmi.
Komunistické ideje mají předchůdce již v antice a raném novověku.
Nejvlivnějšími teoretiky komunismu se po polovině 19. století stali Karl Marx a Friedrich Engels, kteří také stáli u zrodu prvních komunistických organizací a vtiskli komunismu revoluční charakter: soukromé vlastnictví mohou vykořisťovaní zrušit jen násilím. Vedle marxismu měl až do druhé světové války jistý význam také anarchokomunismus,

První revolucí ovlivněnou komunistickými myšlenkami bylo povstání pařížských komunardů roku 1871, které se však udrželo jen krátce.
Trvaleji získali komunisté moc poprvé v Rusku roku 1917. říjnovou revolucí pod vedením V. I. Lenina.,
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Komunismus

Po revoluci (1989) se objevily názory, že první známky, předchůdce komunismu (společného vlastnictví), u nás bylo Husitství.
Inspirací mohla být myšlenka předchůdce již v antice a raném novověku.
Podobné základy/princip, myšlenku, měly například kibucy.
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Kibuc

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kryšpín

První komunistický sjezd byl v Londýně, jeho propagátoři byli Engels a Marx Lenin byl jejich nadaný žák, když byl dokonale zaučen byl v zapečetěném vagonů a s žokem říšských marek za pomocí Švýcarských tajných služeb odeslán do Ruska, kde začal šířit komunistické bludy.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
paul1

Prý má své kořeny v antice. Zavinil smrt milionů lidí, v Československu bylo popraveno
pro politiku proti KSČ 28 osob, okolo 8000 politických vězňů zemřelo ve vězení, 450 při
pokusu uprchnout přes hranice. V CCCP byly miliony lidí popraveny, nebo zemřely v pracovních táborech (tzv. gulagy.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Filip84

Celý ten problém je život v illusích, domněnkách, nikoli v přítomném okamžiku a realitě.

Vezmi příklad:

Já bych, třeba, měl-li bych tu moc, zrušil vězení. Ale „zrušil vězení“ by nebyla „Hurá, akce!“, zejtra zavřeme všecky Lagery a drbani ven! Vůbec ne.

Ne, pointou je to, že vězení, jako forma trestu, bylo zavedeno v osvícenství, do té doby sloužilo jenom k zajištění čince během vyšetřování, a po odsouzení, než byl zmordován (jiné, než hrdelní, tresty nebyly, a za drobné dellikty byly tresty tělesné).

Dobře, i když my máme nějakou penologickou perspektivu vězeňství, tak věznice, se svou odosobnělostí, institucionali­sovaností, často napáchá víc škody, než užitku.

Ne, představ si to tak, že by se s každým číncem více „malovalo“ po psychologické stránce, prostě by se muselo přijít na to, proč se chová, jak se chová, a pak by byl léčen. No tak co, pokud krade, protože je feťák, tak by se poslal do léčebny léčit ze závislosti. No a, samozřejmě (to ukázal minulý régime), po propuštění by se musel „opečovat“ – byt, práce, jedno s druhým, jinak je celá penologická péče k ničemu. No a postupně by to pokračovalo a pokračovalo, takže by se pracovalo s dissociály, a ano, s nimi se pracuje i dnes, to jako ne, že ne, no ale v těch věznicích, a to není vhodné prostředí. Ne, bylo by vězení, ale nebylo by tak nazýváno. Byli by tam i profousové, ale připomínalo by to tříhvězdičkový hotel, zarestovanci by normálně pracovali za normální peníz, no a nebo pobírali dávky – prostě jako v realitě, měli by vlastní kuchyni, mohla by za nimi přijet rodina, to není můj výmysl, něco takového funguje normálně v severských zemích.

No a věznice v dnešním slova smyslu by existovaly, ale byly by to spíš ústavy pro těžce resocialisovatelné, nebo prostě neresocialiso­vatelné, jedince. A ano, tam by to ubytování a „péče“ mohly vypadat, jak u Kajínka. Třeba.

Bavíme se o horisontu desítek let a neříkám, že by to u toho zůstalo. Třeba by se něco vrátilo. Ale v tom je ten rozdíl.

Jakákoli ideologie, náboženství, liberalismus, socialismus, nacionální socialismus, v principu v tom rozdíl není, se snaží dosáhnout předem vytyčených cílů, ať jsou reálné či nikoli, protože pracuje s předsudky a domněnkami, nikoli s fakty. Potřebujeme ale pravý opak, potřebujeme na základě faktů hledat racionální řešení, a to řešení dílčí, jít krok po kroku, nebát se chyb a nebát se, že se, třeba, budeme muset vrátit o krok zpět. Nebo o dva.

A třeba ano, třeba, když by se takto, sine ira et studio, postupovalo, třeba by se vymýtilo maloměšťáctví, a když by se vymýtilo maloměšťáctví, tak by, třeba, i nebyl potřebný monetární systém, jednou, za stovky let. Třeba. Ale třeba taky ne. Ale začít musíš „od Adama“, u něčeho, jako je vězeňský systém. Nebo školský systém (kterému já až tak velice nerozumím, tak se do toho čistě nemontuju – když nevím, neseru se do toho a držím hubu! 🤷🏽‍♀️).

Nový příspěvek