Avatar uživatele
huxa

Otázky ohledně vlaků

  1. Zhruba kolikanásobnou spotřebu mají vlaky narozdíl od autobusů?
  2. Používají vlaky nějakou službu určovaní polohy? (např. GPS)
  3. Lze nějak rozeznat vlak s wifi od vlaku bez wifi? (u hospod bývají nálepky s logem wifi)

Doplňuji:
lukas.zmizik-děkuji, nevěděl bys ještě prosímtě, jakou mají vlaky spotřebu? (naftové) A jakou metodu určování polohy používají?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Upravil/a: huxa

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? quentos před 4033 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
lukas.zmizik

  1. autobus má spotřebu cca 20 – 25 l / 100km linkový na okreskách, cca 30–32 patrový
  2. vlaky musí být lokalizovány, aby dispečer mohl plánovat, co s nimi udělá dál… a na webu českých drah nebo na idos.cz můžeš získat online polohu konkrétního vlaku
  3. ano, ty s wifi mají žlutou barvu. ale krom Jančury má wifi i pendolino a LeoExpres

Doplňuji:
zapoměl sem dodat, že jakou spotřebu má vlak netuším, protože záleží na tom, kolik má vagonů a navíc pokud nemáš namysli dieslové lokálky, tak jsou lokomotivy vesměs elektrické. ty malé dieslové mají motor z liazu, tudíž budou mět i podobnou spotřebu.

Upravil/a: lukas.zmizik

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
motlajs

ad 1)
konkrétní spotřeba samozřejmě záleží na mnoha okolnostech, ale asi koně na kolejích uvezli více, než na „dlažbě“, dnes na asfaltu by to samozřejmě bylo lepší, ale…

http://www.svts-doprava.utc.sk/do­kumenty/drabek­.pdf

je tam graf,

„Měrné jízdní odpory vybraných vozidel“,

kde jasně vyhrává aerodynamičtější francouzské TGV, škodovácká elektrická lokomotiva je na tom o poznání hůř, ale při stejných rychlostech, naprosto jasně prohrává trolejbus (tedy „elektrický autobus“)

dále je tam třeba kapitolka:
Velikost měrné spotřeby energie silničních a kolejových vozidel
pro jízdu


Vzhledem k asi 5-násobně většímu měrnému jízdnímu odporu
silničních vozidel oproti kolejovým i větším stoupáním
cest je také všeobecně vyšší měrná spotřeba paliva pro jízdu
silničních vozidel.
Zatímco železniční motorová vozidla mají měrnou spotřebu motorové
nafty v průměru asi 10 ÷ 13 dm3
/1000 tkm, v nákladní automobilové
dopravě je to kolem 60 dm3
/1000 tkm [7].
Když jmenovitá účinnost dieselových motorů lokomotiv (vztažená na
energetický obsah paliva) je asi 35 ÷ 40 % a lokomotiv jako celku asi 30
÷ 32 %, potom střední hodnota účinnosti motorových kolejových vozidel
v provozu je jen asi 15 % [7].
V silniční dopravě lze potom odhadnout využití energetického
obsahu paliva na jízdu vozidla na asi 3 ÷ 5 %. Spalování nafty
silničními vozidly je tedy velmi neefektivní. Přitom přes 50 %
světové spotřeby tekutých paliv se spotřebuje v dopravě (silniční,
letecké, vodní, železniční) a má vzrůst na 61 % do r. 2035.

Je tam i porovnání MAGLEV-u!

ad 2) dneska na koridorech či opravených úsecích, je dálkově řízena doprava – čili žádný výprávčí…, jako na starých úsecích…

http://www.lo­gisticnews.cz/fi­les/uploaded/U­serFiles/pdf2011/­06_2011/str_02_04­.pdf

Koleje slouží k vedení „pulsů“:
http://cena-dekana.fd.cvut­.cz/prezentace/4_roc­nik/hruza_filip/pra­ce.pdf
stránka 14 – je tam obrázek lokomotivy s detailem „antény“

  • GSM-R signál

na straně 15 je asi to, co tě nejvíc zajímá a co bude časem „skoro všude“

+lidi:
na starých tratích či i na nových pro polohu vlaku hlášenou na internetu v jednotlivých stanicích

„Směrnice pro řízení provozu na tratích SŽDC, s.o.“

http://www.vla­ky.net/upload/i­mages/reports/004435/D7­_ve_zneni_zm_1-1.pdf

"
85. ŽST určené PN hlásí provoznímu dispečerovi neprodleně tyto údaje:

  1. příjezdy, odjezdy a průjezdy vlaků v ŽST,
  2. příjezdy, odjezdy a průjezdy vlaků v mezilehlých stanicích, došlo-li k narušení jejich

jízdy,

  1. příjezdy a odjezdy všech nákladních vlaků,
  2. mimořádné zastavení vlaku v ŽST nebo v přilehlém mezistaničním úseku (vždy s

udáním příčiny),

  1. vzniklé zpoždění vlaků a příčiny zpoždění, možnost výpravy vlaku s náskokem,

.......
"

kde

  • PN je Prováděcí nařízení …
  • ŽST je železniční stanice

ad 3)
nejlepším zdroje informace of wifi je jízdní řád a aktuální pohled na mobilním zařízení 😉 – čili RegioJet, LEO Express a Pendo-líná

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
honza19hk

spotřeba se bude odvíjet od toho kolik tun táhne. Diestlové motorkáy budou žrát asi jako tatrovka. velké nákladní vlaky můžou žrát i stovky litrů na 100km.

Vezmi si že VT-55 žere v průměru 400l/100km,vlaky mají podobný nebo i mnohem větší motor.

U ososbní dopravy se ale na elektrifikovaných tratích snad už s dieslákem nesetkáš.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
huxa

tak jsem dosti googlil a pročítal články-osobní vlak s jednou tou místností pro pasažery má spotřebuj 25l (nové motory) nebo 30l (staré motory) na 100km, takže dost podobné autobusím. honza19hk – jsou vesměs elektrické, to je dosti nejednoznačná odpověď, po vesničkách nepotkáš elektrický vlak, dieslové jsou stále hodně používané :)

před 4032 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
RedC22

Wi-fi s internetem je instalováno i v soupravách RegioPanter (ČD).

před 4033 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek