Avatar uživatele
ivzez

Mohou se pobaltské republiky a Ukrajina „vyvinit“ z okupace v srpnu 1968? Nese vinu za srpen 1968 jenom současné Rusko?

Jestliže dnes Němcům nevyčítáme viny nacistů a Hitlera, proč je vyčítáme Rusům?
Kdyby se Německo nesjednotilo a dále existovaly SRN a NDR, neměla by ani jedna
část žádný podíl na tom, co se dělo za války?

https://www.i­rozhlas.cz/zpra­vy-domov/vojtech-filip-okupace-1968-invaze-ceskoslovensko-odpovednost-sssr-rusko-guardian_180814152­0_haf

Nejde mi o to někoho obviňovat nebo naopak vyviňovat.
Ale pokud něco nevyčítám části bývalého státu, neměla bych měřit všem bývalým částem stejně?

Jak to vidíte?

(Doufám, že se tu nepohádáme…)

__________

Doplňuji:

Tentokrát jsem hodně dlouho váhala, jestli mám nominovat McMerkuriona nebo Alliendrone. Nakonec zvítězil Aliendrone, přestože s ním nesouhlasím v tom, že lidé nejsou schopni se nad otázkou zamyslet. Já věřím (možná spíše doufám), že ano.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Upravil/a: ivzez

Zajímavá 7Pro koho je otázka zajímavá? mosoj, ahold, Drap, jirka F, Kepler, independent, aliendrone před 2062 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
aliendrone

Odpoveď byla označena jako užitečná

I když je mi jasné, jak (mimochodem vtipně a šikovně) je nasměrována otázka a k jaké přirozené odpovědi vede, tak s ní nesouhlasím. Proč? Protože ji sice lze formálně položit, ale logicky je NEPLATNÁ, popřípadě pokud směřuje k uvědomnění si tohoto faktu, je NEÚČINNÁ! (podle mne)

Může se Německo vyvinit za nacismus? A PROČ by mělo? Dnešní Německo NEMÁ nic společného s tím v roce 1933–45. Německo je jen politický termín. Nedýchá, nemyslí, nežije, nenarodilo se… Dokonce i u subjektů, které se rodí, dýchají a žijí (zvířata) koncept viny NEUZNÁVÁME – to je výsadou myslících lidí a i zde chápeme, že nelze brát stejný metr (máme zákony o nepříčetnosti či nezpůsobilosti rozpoznat závažnost jednání).

Stejně tak bychom mohli obviňovat dnešní židy ze zavraždění Ježíše Krista (kteří se mimochodem TAKÉ neomluvili, navíc dodnes o sobě prohlašují, že jedině oni jsou nadřazený, bohem vyvolený národ atd.).

I přitroublejší jedinci chápou (na rozdíl od úplných brzd), že stát je jen pojem, zodpovědnost nesou LIDÉ coby příčina a hybatel „počínání státu“. To už bychom se mohli „cítit vinni“ za rozpoutání 1.sv. války, jelikož jsme byli součástí Rakousko-Uherského mocnářství.

Pokud někdo nese vinu za „počínání států“, jsou to jejich přestavitelé, tedy ti, kteří ROZHODUJÍ! Vážně myslíte, že kdejaký Werner, Gottlieb či Hans, kteří ještě včera od rána do večera dřeli na svém políčku, u Kruppa nebo Siemense se s nadšením oblékli do uniformy Wermachtu a hurá na Československo, všechny je poněmčíme nabo vyhladíme! Celý život se na to těšili, připravovali a teď konečně nadešla jejich chvíle? Ano, byli mezi nimi tací. Většina ale prostě šla, protože „se jim řeklo“! (A KDO jim to řekl? No?) Ale I KDYBY TO TAK BYLO, co má společného DNEŠNÍ Willi, Heinrich či Hermann s činy jejich mrtvých vzdálených předků?

Stejně tak Ivani a Sergejové, co do Prahy přijeli na tancích v roce 1945 nebyli titíž Fjodorové či Nikitové z roku 1968, přičemž společné mají to, že se tu neocitli na příkaz SSSR/Ruska, nýbrž na příkaz tehdejších pánů z politbyra nejpokrokovější a neomylné STRANY! (kteří sami už většinou nebyli titíž) Snad ani NEMUSÍM vypisovat to, co by čekalo ty, kteří by odmítli – ať již v jakékoliv době.

Jen zabedněnec si tuto skutečnost odmítá připustit, tupec líný myslet, domýšlet příčiny a souvislosti, který je ochotný skákat na vějičku propagandy (a činí tak celkem rád) > může za to Německo/Rusko a židé za Ježíše!! TO JE PŘESNĚ TO, co ti zodpovědní CHTĚJÍ!!! Ti, kteří JSOU aktuálně NOSITELI zodpovědnosti, kterým to hraje do karet!

Pokud dotaz směřuje k uvědomnění si této skutečnosti (a já jsem ochoten to tak brát), poněkud se míjí účinkem. Aby mohl fungovat, MUSELI by se lidé nad dotazem ZAMYSLET (a toho většina NENÍ schopna, zbytek to DOST bolí a je jen minimm těch, kteří jsou to schopni učinit – a ti to prozměnu NEPOTŘEBUJÍ, protože jim je to už jasné i tak)!!

Nelze rozumem bojovat proti blbosti – to je předem prohraný boj, celé dějiny to jednoznačně a bez vyjímek POTVRZUJÍ! Takže spekulovat na tím, jestli se Německo omluvilo (a tím pádem vyvinilo – sic!!!), zatímco Rusko ne, či jestli se omluvila Litva, Estonsko či Maďarsko nebo DNEŠNÍ židé za ukřižování Ježíše Krista je IDIOTSKÝ KONCEPT, který (pokud se na něj z BLBOSTI přistoupí) postrádá logku a proto naprosto pochopitelně ani nikam NEVEDE!

Heil Stalin – pravda a láska zvítězí!!! ;) :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Vidím to stejně.- Naši mocní i media se snaží aby jsme vše viděli stejně jako oni a mysleli si to co si právě přejí.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Mc Merkurion Nahlásit


Avatar uživatele
Mc Merkurion

… asi mne všichni ukamenujete, ale z pohledu Sovětů a Varšavské Smlouvy jim nic jiného nezbývalo, nemohli si nechat vrazit klín od NATO do svého středu, odpadlo by nárazníkové pásmo … tímto neobhajuji, ani neomlouvám srpen, jen je se na to potřeba dívat jinak, tak jako na Mnichov, kdy nás ostatní zradili a prodali … každej vždy myslí jen na sebe, tak se tomu nemůžeme divit … že budoucnost ukáže, že to bylo třebas špatné rozhodnutí, je věc jiná …
… Němci se omluvili, to že se několikrát omluvili i Rusové, ale asi nikdo nepostřehl:

  • „Boris Jelcin pak již po rozpadu SSSR v roce 1993 prohlásil: "Tento vpád odsuzujeme jako agresi, jako útok na svrchovaný, samostatný stát, jako vměšování do jeho vnitřních záležitostí. Nové demokratické Rusko nenese za tuto akci žádnou odpovědnost. Je za ni zodpovědné bývalé vedení SSSR.“ Současný ruský prezident Vladimir Putin na setkání v Praze s Václavem Klausem v březnu 2006 na tiskové konferenci přiznal: „Musím vám říci naprosto otevřeně, že samozřejmě neneseme žádnou právní odpovědnost, ale mravní odpovědnost tady je.“
  • zde seznam omluv:

--- http://www.to­talita.cz/1968/196­8_12.php
--- https://ct24.ces­katelevize.cz/do­maci/1021475-omluva-za-invazi-zaznela-nejprve-z-madarska-tuhy-rezim-v-cssr-vylekalo

– Sovětská vláda přijala 4. prosince 1989 prohlášení k srpnové invazi armád VS, kde uvádí: „Sdílíme názor předsednictva ÚV KSČ a vlády ČSSR, že vstup armád pěti socialistických zemí na československé území v roce 1968 nebyl opodstatněný a že z hlediska všech nyní známých faktů bylo rozhodnutí o něm chybné.“ Ve smlouvě o přátelských vztazích a spolupráci mezi ČSFR a Ruskem, kterou podepsali prezidenti Václav Havel a Boris Jelcin 1. dubna 1992 v Moskvě (smlouva nebyla ratifikována Federálním shromážděním), byl v preambuli týkající se okupace Československa v roce 1968 tento akt hodnocen jako „nepřípustné použití síly proti Československu“ a „neospravedlnitelné setrvávání sovětských vojsk na československém území“.

… takže, proč by se měli vyviňovat, když ještě jako součást Sovětského svazu přijali svůj díl viny a omluvili se ??? … že Ruská federace toto udělala ještě poté jednou, je věc druhá …

… že dnes se kdekdo snaží překrucovat historii není divu, žádnému režimu, zřízení či vládě se nelíbí jiné názory než ty jejich …

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

Ne, vyvinit se nemůžou a svalovat vše na současné Rusko taky nemůžeme. Viníkem byl Sovětský svaz. Srovnávat vše s Němci taky nemůžeme, protože oni přiznali vinu, takže jim to už na talíři nepředkládáme. Současná Ruská federace zatím bohužel politování ani omluvu nedala najevo, takže běžný občan to stále vnímá jako křivdu a násilí. Myslím, že právem.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
led

Sovietsky zväz v tom čase tvorilo 15 republík, ktorých predstavitelia odsúhlasovali tento vojenskopolitický zákrok. Pokiaľ by sme išli do detailov, tak ruský predstaviteľ hlasoval proti vstupu vojsk Varšavskej zmluvy a ukrajinský L.I.Brežnev presadzoval toto krajné riešenie.
Pokiaľ by sa teda mal niekto konkrétne ospravedlňovať, museli by tak urobiť všetky následnícke štáty, nielen Rusko, ktoré vznikli na území vtedajšieho ZSSR a mali v tom čase zastúpenie v najvyššom orgáne moci.

Ďalej v diskusii…

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
hapiky

Ryba smrdí od hlavy se říká, hlavou bylo Rusko. Kdyby jakýkoliv stát přidružený k SSSR měl možnost samostatné volby, (bez represí), tak by to mohla být spoluvina.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Arne1

Republiky s tím nemají co dělat. Navís Pobaltí – to bylo samo okupované už od konce války.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Vosanajazyku

Zaprve – Nemcum se viny nacistu pripominaji stale. Rozdil mezi Ruskem a Nemeckem je v tom, ze Nemci se se svoji historii snazi vyrovnat. Mimo jine i proto jsou tak uzkostlivi chovat se spatne k pristehovalcum, aby opet nebyli obvinovani z rasismu a xenofobie.

Zadruhe – okupaci v roce 1968 iniciovalo Rusko, jehoz soucasti Ukrajina ( nedobrovolne ) byla, ale rozhodne to nerozhodla Ukrajina, prestoze Breznev byl nahodou Ukrajinec. Je to stejne jako bys CR povazoval za fasisticky stat jen proto, ze se Slovensko pred II. svetovou valkou odtrhlo a pridalo k Nemecku a po valce se opet vratilo.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kryšpín

V ÚV KS Sovětského svazu bylo zastoupení , Ukrajinci 3
kousky, Lotyši, Estonci po jednom a Ruska pět kousků a plným počtem hlasů bylo rozhodnuto obsazení Československa a tím udržení Varšavské smlouvy, což soudruh Dubček nebyl schopen pochopit a slibotechnickými bludy zabředl Československo na dlouhá léta ještě do většího bahna, a tím za výroby normalizátorů, křiváků, kteří se dostali ke žlabům a většina jich později začala také budovat kapitalismus.

Dodal bych, že soudruh Slovák Dubček, komunismus s lidskou tváří, zbabělec při podpisu dočasného obsazení , soudruh Slovák Husák normalizátor a soudruh Slovák Čalfa výpomoc chartistům, humanistům při přechodu ke kapitalismu a bojovném řinčení klíči, nebyl zrovna šťastný

Upravil/a: Kryšpín

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
led

Kryšpín a ako potom hodnotíte zradu pána prezidenta Beneša, ktorý po Mnichove opustil republiku a nechal ju napospas Nemcom? To, že predstavoval vládu vtedy nejestvujúcej ČSR naďalej v emigrácii, budiž mu česť, ale keby sa postavil na odpor, napriek zradnému nesúhlasu predstaviteľov Veľkej Británie a Francúzska (nie zrade občanov týchto štátov) nemuselo dôjsť k toľkým ľudským obetiam a materiálnym škodám. Nemecko v tej dobe nebolo až tak vojensky na výške, aby sa jeho rozpínavosť nemohla zastaviť.

před 2080 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

@Kepler (nechci si zatím uzavřít možnost vstupu do otázky):
Také to vnímám jako křivdu a násilí a myslím, že to tak vnímáme oprávněně.

před 2081 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

ale na druhej strane „vyviniť“ sa nemôžu ani USA a s nimi aj štáty NATO, ktoré s týmto zákrokom politicky a vojensky súhlasili. Bez ich súhlasu by k okupácii nedošlo, pretože by prehovorili zbrane.
Politickí predstavitelia Československa o tejto akcii vedeli, pretože armáda (velitelia) vopred dostala príkazy nepoužiť zbrane pri vstupe ozbrojených síl cudzích štátov na Československé územie.

před 2080 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Mně opravdu nejde o to někoho obvinit nebo „vyvinit“.

Jen mi přijde neoprávněné a krátkozraké vyčítat okupaci jenom dnešnímu Rusku (přestože tehdejší Rusko mělo v SSSR asi největší vliv).

před 2080 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

led: … naprostý souhlas, vzhledem k tomu, že v NATO byla i Francie s Anglií, nic jiného se od nich po Mnichovu, že totiž stáhnou krovky, nedalo čekat, tak jako k nám pustili Němce, pustili sem i Sověty …

před 2080 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Nárazníkové pásmo potřebovaly obě strany → Varšavská smlouva i NATO. Zpětně lze pochopit, že tehdy USA ani NATO nic nepodnikly, lze pochopit i SSR a Varšavskou smlouvu.

Ale odpustit to nedokážu ani jedné straně.

(Přesto bych tehdejší okupaci nevyčítala dnešnímu Rusku ani dnešní NATO.)

před 2080 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

Ale problém je, že vina sa kladie nie všetkým vtedajším vinníkom, ale len jednému z mnohých.

před 2080 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Přesně o to mi šlo.

před 2080 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Oprava SSSR…

před 2080 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek