Avatar uživatele
ixpektix

Je vhodné použít startovací typ baterie 12V 95Ah pro odběr 3A podobu 8 hodin?

Uvedený startovací proud 800A
Je to pro měnič 12/230 pro napájení zesilovače.

Po jaké době by se baterie měla dobít když bude po dobu 8 hodin (proud 3A) každý den vybíjena (vybytý stav 12,5 V)
Doplňuji:
Jde mi o tu autobaterii, že když zůstane vybitá, nebo klesne pod nějaké napětí, tak dochází k tzv. sulfuraci elektrod (mřížky), nechci ji zničit.
Měnič může fungovat i při nižším napětí na tom to nezáleží.(ten je v pořádku)

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 3413 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Hlada

Kapacita je definovaná vybíjením do 1,75V/článek, t.j. do 10,5V na celý 12V akumulátor. Otázkou je požadavek vybíjení do 12,5V. V tom případě by se mohl vybíjet tak maximálně do jedné čtvrtiny, takže by se musel nabíjet každý den. Kde se ten požadavek vzal? Není to nějaká volovina? Dobře navržený měnič přece musí fungovat od nějkých 8–9V.
Doplňuji:
K sulfataci dochází v případě, když akumulátor zůstane delší dobu vybitý. To ale tady nehrozí, takže požadavek na vybíjení do 12,5V je zbytečný. V praxi bude stačit nabít ho jednou za 3 dny takového provozu.

Upravil/a: Hlada

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
gecco

„Je vhodné“? – čertví, ale je to možné…
8 hodin 3A – takže z ní ´cucneš´ 24 Ah.
Vydrží to asi 3–4 dny (3 × 24 Ah = 72 Ah).
A kdy ji dobít? – čím dřív, tím líp…

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Mapel

Tak to máš 24Ah. Je vybitá o čtvrtinu u nové. Počítej raději se třetinou. Za dva dny ti zbývá třetina kapacity. Kontrola napětí je dobrá, ale vždy jen v zatížení. Auto mi statruje i při 11,8V v zátěži.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
orwell

K odpovědi Hlada bych jen doplnil, že uvedené hodnoty se vztahují pouze k olověnému akumulátoru. Existují i jiné druhy spíše výjimečně používané. předpokládám tedy, že se jedná o nejběžnější olověný akumulátor, i když to není z otázky zřejmé. Dále sulfatace (nevratná) začíná nejen při skladování vybitého akumulátoru, ale již při pokračování ve vybíjení, kdy klesá svorkové napětí článku pod hodnotu 1,75V (tj. v případě 12V akumulátoru se šesti sériově řazenými články pod hodnotu U = 6*1,75 = 10,5V), tedy v oblasti tzv. hlubokého vybíjení. Projevuje se tvorbou krystalů síranu olovnatého, které pevně ulpívají na elektrodách (deskách) akumulátoru. Při nabíjení se už nechtějí rozpouštět a přeměňovat v aktivní hmoty (Pb a PbO2), čímž se zmenšuje účinná plocha desek a akumulátor ztrácí kapacitu. Proto je dost důležité odpojit zátěž od akumulátoru po dosažení této kritické hodnoty svorkového napětí. To lze nejlépe zajistit nějakým elektronickým obvodem s komparátorem a relé. Spoléhat se na občasné změření napětí a ruční odpojení se nedá. Návody lze určitě najít v časopisech AMARO a pod.
S nabíjením vybitého akumulátoru není vhodné otálet. Dále je třeba si uvědomit, že nabíjení po dobu danou podílem jmenovité kapacity a nabíjecího proudu (navíc během nabíjení se obvykle měnícího) nezajistí plné nabití akumulátoru. Je třeba vzít v úvahu ampérhodinovou účinnost akumulátoru, odhadem tak 20%. Nabíjet se má až do znaků plného nabití, tj. do stavu, kdy se již svorkové napětí a hustota elektrolytu nemění a všechny články rovnoměrně plynují. Další nabíjení už akumulátoru škodí, dochází už jenom k elektrolytickému rozkladu vody a při vyšším nabíjecím proudu odpadávání aktivních hmot z desek. Uvedené informace se vztahují ke klasickému olověnému akumulátoru s kapalným elektrolytem. U různých jiných provedení (gelové, …) je třeba se řídit pokyny výrobce.
Doplňuji:
Akumulátor postižený nevratnou sulfatací poznáš podle toho, že po připojení k nabíječce (samozřejmě ve vybitém stavu) začne hned nebo v krátké době plynovat (tzv. vařit). Někdy pomůže nabíjení dlouhou dobu malým proudem, ale obvykle mu již není pomoci. Nepoznáš to podle napětí naprázdno, to může být v pořádku, ale kapacitní zkouška to prokáže. Též má větší vnitřní odpor, což se projeví větším poklesem svorkového napětí při zatížení. Nabíjet se má správně akumulátor vybitý na spodní dovolenou mez, aby se chemické reakce na elektrodách zúčastnilo co největší množství PbSO4. Částečné dobíjení, jako se děje např. v automobilu, není zrovna to nejlepší a proto bychom měli tak 1× za půl roku provést cyklus vybití- nabití mimo vozidlo na vhodném nabíječi. Ale kdo z nás to dělá, že?

Upravil/a: orwell

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
orwell

Teď vidím chybu v udávané účinnosti. 20% jsou samozřejmě přibližné ztráty, takže ta ampérhodinová účinnost má být správně cca 80%, za což se omlouvám.

před 3413 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek