Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 25.únor 11:31

Dálkové učení, zúčastňování se některých povinností a online hodin, plnění některých úkolů a zadání (ale taky ne všeho), to můžou, dokonce musí. Ale mít zaplou webkameru tě nutit nemůžou.
Mohou pouze DOPORUČOVAT (co koupit, co používat, co využívat, co dělat, přes co komunikovat..). A to je rozdíl. Nařizování a doporučování není totéž. A na nařizování ohledně takových věcí nemají dostatečnou pravomoc (ani ředitel ne).

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 25.únor 11:50

Dálkové učení, zúčastňování se některých povinností a online hodin, plnění některých úkolů a zadání (ale taky ne všeho), to můžou, dokonce musí (při distanční výuce a takové situaci). Ale mít zaplou webkameru tě nutit nemůžou.
Mohou pouze DOPORUČOVAT (co koupit, co používat, co využívat, co dělat, přes co komunikovat – něco můžou, něco ne..). A to je rozdíl. Nařizování a doporučování není totéž. A na nařizování ohledně takových věcí nemají dostatečnou pravomoc (dokonce ani ředitel ne, ani jednotlivá škola – jako instituce). Tohle můžou upravovat pouze zákony, ombudsman (i když o právech/zákonec samozřejmě přímo sám nerozhoduje), kraj, MŠMT, samozřejmě přes schválení parlamentu, prezidenta. Musí být návrh, musí projít. Nic takového zákony neumožňují. Práva učitelů vůči žákům opravdu nejsou všemocné a bez omezení, i když si to mnozí učitelé nebo školy/ředitelé myslí. Kolikrát o tom sami možná nevědí – že si něco nemůžou dovolit. Anebo zneužívají žákovy nevědomosti (zákonů, svých a jejich práv). Je obvyklé, že učitelé svá učitelská práva/pravomoce neznají, jen předpokládají a podle toho jednají. Často mylně (podobně i žáci). Kolikrát se „obhajují“ tím, co je správné a nesprávné a proč by to tak mělo být (ve vztahu učetel-žáka a poslochání pokynů). Ovšem jejich subjektivní chápání správnosti nemá vliv na fakta a zákony.
Učitel ti může tvrdit něco, co je dokonce mírně v rozporu se zákony (jeho pravomocemi) a dokonce ho může podpořit třeba i ředitel. Ale ani podpora ředitele neznamená vždy pravdu ohledně pravomocí. Ředitel a jiní učitelé zpravidal stojí za sebou a vzájemně se podporují ať jde skoro o cokoli (ohledně pravomocí), hlavně co se týká vztahu učitele-žáka. Viník a ten v neprávu je vždy student. Učitel má vždy pravdu a je v právu, může po studetnovi chtít všelicos. Učitelé se vždy budou vzájemně podporovat vůči žákovi, i když třeba některý učitel nemá v oblibě konkrétního učitele, tak se ve většině případů postaví za toho učitele. Je to taková jejich „věc principu“. A držení pospoplu – podle profesní třídy.
Něco jiného je, když je učitel „černá ovce“ – vypadl z jejich kategorie, postupuje nezákonně (zneužívá žáka a podobně). Už ho od sebe oddělili a už za ním nestojí.