Odpověděl/a – 25.únor 11:31
Dálkové učení, zúčastňování se některých povinností a online
hodin, plnění některých úkolů a zadání (ale taky ne všeho), to můžou,
dokonce musí. Ale mít zaplou webkameru tě nutit nemůžou.
Mohou pouze DOPORUČOVAT (co koupit, co používat, co využívat, co dělat,
přes co komunikovat..). A to je rozdíl. Nařizování a doporučování není
totéž. A na nařizování ohledně takových věcí nemají dostatečnou
pravomoc (ani ředitel ne).
Odpověděl/a – 25.únor 11:50
Dálkové učení, zúčastňování se některých povinností a online
hodin, plnění některých úkolů a zadání (ale taky ne všeho), to můžou,
dokonce musí (při distanční výuce a takové situaci). Ale mít zaplou
webkameru tě nutit nemůžou.
Mohou pouze DOPORUČOVAT (co koupit, co používat, co využívat, co dělat,
přes co komunikovat – něco můžou, něco ne..). A to je rozdíl.
Nařizování a doporučování není totéž. A na nařizování ohledně
takových věcí nemají dostatečnou pravomoc (dokonce ani ředitel ne, ani
jednotlivá škola – jako instituce). Tohle můžou upravovat pouze zákony,
ombudsman (i když o právech/zákonec samozřejmě přímo sám nerozhoduje),
kraj, MŠMT, samozřejmě přes schválení parlamentu, prezidenta. Musí být
návrh, musí projít. Nic takového zákony neumožňují. Práva učitelů
vůči žákům opravdu nejsou všemocné a bez omezení, i když si to mnozí
učitelé nebo školy/ředitelé myslí. Kolikrát o tom sami možná
nevědí – že si něco nemůžou dovolit. Anebo zneužívají žákovy
nevědomosti (zákonů, svých a jejich práv). Je obvyklé, že učitelé svá
učitelská práva/pravomoce neznají, jen předpokládají a podle toho
jednají. Často mylně (podobně i žáci). Kolikrát se „obhajují“ tím,
co je správné a nesprávné a proč by to tak mělo být (ve vztahu
učetel-žáka a poslochání pokynů). Ovšem jejich subjektivní chápání
správnosti nemá vliv na fakta a zákony.
Učitel ti může tvrdit něco, co je dokonce mírně v rozporu se zákony
(jeho pravomocemi) a dokonce ho může podpořit třeba i ředitel. Ale ani
podpora ředitele neznamená vždy pravdu ohledně pravomocí. Ředitel a jiní
učitelé zpravidal stojí za sebou a vzájemně se podporují ať jde skoro
o cokoli (ohledně pravomocí), hlavně co se týká vztahu učitele-žáka.
Viník a ten v neprávu je vždy student. Učitel má vždy pravdu a je
v právu, může po studetnovi chtít všelicos. Učitelé se vždy budou
vzájemně podporovat vůči žákovi, i když třeba některý učitel nemá
v oblibě konkrétního učitele, tak se ve většině případů postaví za
toho učitele. Je to taková jejich „věc principu“. A držení
pospoplu – podle profesní třídy.
Něco jiného je, když je učitel „černá ovce“ – vypadl z jejich
kategorie, postupuje nezákonně (zneužívá žáka a podobně). Už ho od sebe
oddělili a už za ním nestojí.