Odpověděl/a – 27.listopad 15:03
Ano . Pan Štefl má pravdu . Škola jakou známe vznikala v úplně jiné
době a měla přinést i částečně odlišné výsledky. Z tehdejší
pruské armády byla přijata vojenská subordinace, přesné velení a rozkazy,
příkazy učitele, včetně i případných trestů, včetně tělesných.
Žák či student zde byl zařazen úplně na poslední místo, stejně jako
obyčejný voják v armádě. Z manufaktur bylo převzato to, co tenkrát bylo
třeba pro rozvíjející se kapitalismus. Plnění přesně stanovených
úkolů, po přesně stanovenou dobu. Stejně jako ve škole, učíme se
dějepis, všichni se budou učit dějepis, bez ohledu na to zda a to právě
mají myšlenky. Konec této činnosti a přechod na jinou věc signalizuje ve
škole zvonění. Dalším vzorem byl kostel, bylo převzato to, že svým
způsobem je ovládaná mysl jednotlivých žáků, stejně jako v kostele.
Kostel a víra však měly trochu jiné cíle. Ten měl věřícím přinášet
jisté spirituální zážitky.
Odkaz na Patona nejde sice otevřít, ale myslím že jde o to od koho se
učíme. Je to jistě tak. Všichni víme, že jsme ve škole potkávali dobré
a o něco horší učitele. Dobrý učitel dokázal zaujmout, měl autoritu,
věřili jsme mu a i více nás naučil.
S podobnými problémy se fungování škol potýká dodnes a doposud nikdo
nepřišel s uceleným, fungujícím vzorem ,který by mohl současný systém
nahradit. Různé bezkoncepční náhlé změny, jak nám předvádí cca
10 posledních ministrů školství, nejsou změnami, ale spíše výkřiky do
tmy a dělají ve školství ještě větší chaos..
Ze zkušenosti vím, že i při různých činnostech nejsou stejně staré
děti určité věci dělat a dobře se je naučit. Jednomu to jde, druhému ne.
Ten kterému to nejde to zvládne rychle a spolehlivě třeba o rok či dva
později.
Bohužel neznáme systém, který by náš školní dokázal rozumně
nahradit.
Pokud se poučíme vývojem lidstva a historií, zaujal mně způsob výuky a
učení vůbec u některých indiánských kmenů. Neměli sice školu
v našem slova smyslu, ale stejně tak jako my, měli potřebu učit se jisté
věci a potřebu vědění. Jen zkráceně fungovalo to tak, že děti se
konkrétní věc učili od toho, který tuto věc v dané skupině ovládal
nejlépe a nebylo ani věkem určeno kdy se mají to či ono právě učit.
Neni to problém pouze našeho školství , ale dá se říct že podobné věci
jako u nás můžeme vypozorovat na celém světě.
Odpověděl/a – 28.listopad 12:55
Ano . Pan Štefl má pravdu . Škola, jakou známe, vznikala v úplně jiné
době a měla přinést i částečně odlišné výsledky. Z tehdejší
pruské armády byla přijata vojenská subordinace, přesné velení a rozkazy,
příkazy učitele, včetně i případných trestů, včetně tělesných.
Žák či student zde byl zařazen úplně na poslední místo, stejně jako
obyčejný voják v armádě. Z manufaktur bylo převzato to, co tenkrát bylo
třeba pro rozvíjející se kapitalismus. Plnění přesně stanovených
úkolů po přesně stanovenou dobu. Stejně jako ve škole se učíme dějepis,
všichni se budou učit dějepis, bez ohledu na to, zda na to právě mají
myšlenky. Konec této činnosti a přechod na jinou věc signalizuje ve škole
zvonění. Dalším vzorem byl kostel, bylo převzato to, že svým způsobem je
ovládaná mysl jednotlivých žáků, stejně jako v kostele. Kostel a víra
však měly trochu jiné cíle. Ten měl věřícím přinášet jisté
spirituální zážitky.
Odkaz na Platona nejde sice otevřít, ale myslím, že jde o to od koho se
učíme. Je to jistě tak. Všichni víme, že jsme ve škole potkávali dobré
a o něco horší učitele. Dobrý učitel dokázal zaujmout, měl autoritu,
věřili jsme mu a i více nás naučil.
S podobnými problémy se fungování škol potýká dodnes a doposud nikdo
nepřišel s uceleným, fungujícím vzorem, který by mohl současný systém
nahradit. Různé bezkoncepční náhlé změny, jak nám předvádí cca
10 posledních ministrů školství, nejsou změny, ale spíše výkřiky do
tmy a dělají ve školství ještě větší chaos..
Ze zkušenosti vím, že i při různých činnostech nejsou stejně staré
děti určité věci dělat a dobře se je naučit. Jednomu to jde, druhému ne.
Ten, kterému to nejde, to zvládne rychle a spolehlivě třeba o rok či dva
později.
Bohužel neznáme systém, který by náš školní dokázal rozumně
nahradit.
Pokud se poučíme vývojem lidstva a historií, zaujal mě způsob výuky a
učení vůbec u některých indiánských kmenů. Neměli sice školu
v našem slova smyslu, ale stejně tak jako my měli potřebu učit se jisté
věci a potřebu vědění. Jen zkráceně fungovalo to tak, že děti se
konkrétní věc učili od toho, který tuto věc v dané skupině ovládal
nejlépe a nebylo ani věkem určeno, kdy se mají to či ono právě učit.
Neni to problém pouze našeho školství , ale dá se říct, že podobné
věci jako u nás můžeme vypozorovat na celém světě.
Odpověděl/a – 28.listopad 12:56
Ano. Pan Štefl má pravdu . Škola, jakou známe, vznikala v úplně jiné
době a měla přinést i částečně odlišné výsledky. Z tehdejší
pruské armády byla přijata vojenská subordinace, přesné velení a rozkazy,
příkazy učitele, včetně i případných trestů, včetně tělesných.
Žák či student zde byl zařazen úplně na poslední místo, stejně jako
obyčejný voják v armádě. Z manufaktur bylo převzato to, co tenkrát bylo
třeba pro rozvíjející se kapitalismus. Plnění přesně stanovených
úkolů po přesně stanovenou dobu. Stejně jako ve škole se učíme dějepis,
všichni se budou učit dějepis, bez ohledu na to, zda na to právě mají
myšlenky. Konec této činnosti a přechod na jinou věc signalizuje ve škole
zvonění. Dalším vzorem byl kostel, bylo převzato to, že svým způsobem je
ovládaná mysl jednotlivých žáků, stejně jako v kostele. Kostel a víra
však měly trochu jiné cíle. Ten měl věřícím přinášet jisté
spirituální zážitky.
Odkaz na Platona nejde sice otevřít, ale myslím, že jde o to od koho se
učíme. Je to jistě tak. Všichni víme, že jsme ve škole potkávali dobré
a o něco horší učitele. Dobrý učitel dokázal zaujmout, měl autoritu,
věřili jsme mu a i více nás naučil.
S podobnými problémy se fungování škol potýká dodnes a doposud nikdo
nepřišel s uceleným, fungujícím vzorem, který by mohl současný systém
nahradit. Různé bezkoncepční náhlé změny, jak nám předvádí cca
10 posledních ministrů školství, nejsou změny, ale spíše výkřiky do
tmy a dělají ve školství ještě větší chaos.
Ze zkušenosti vím, že i při různých činnostech nejsou stejně staré
děti určité věci dělat a dobře se je naučit. Jednomu to jde, druhému ne.
Ten, kterému to nejde, to zvládne rychle a spolehlivě třeba o rok či dva
později.
Bohužel neznáme systém, který by náš školní dokázal rozumně
nahradit.
Pokud se poučíme vývojem lidstva a historií, zaujal mě způsob výuky a
učení vůbec u některých indiánských kmenů. Neměli sice školu
v našem slova smyslu, ale stejně tak jako my měli potřebu učit se jisté
věci a potřebu vědění. Jen zkráceně fungovalo to tak, že děti se
konkrétní věc učili od toho, který tuto věc v dané skupině ovládal
nejlépe a nebylo ani věkem určeno, kdy se mají to či ono právě učit.
Neni to problém pouze našeho školství, ale dá se říct, že podobné věci
jako u nás můžeme vypozorovat na celém světě.