Avatar uživatele
annas

Jak vysvětlit školní výuku, v níž leckde přetrávají postupy z 19. st. převzaté z armády, z kostela a z manufaktury?

Zaujal mě článek od Ondřea Šteffla. Možná ho někdo četl.
Sama jsem se s těmito pojmy nesetkala, odhaduji, co by mohly znamenat.

http://www.ces­kaskola.cz/2016/10/­ondrej-steffl-hlavni-duvod-proc-se.html
-
Dále v článku najdeme toto tvrzení:
„Je třeba pečlivě vybírat, co a od koho se budeme učit. Když získáme něco nežádoucího, nesprávného či škodlivého, už to jen těžko dostaneme ven. Zbavit se toho, to je nejtěžší na světě!“

Neměla by stále platit tato slova, která v minulosti napsal Platón ve spisu Prothagoras?

Obrázek: https://cdn.pi­xabay.com/pho­to/2017/01/23/22/22/math-teacher-2004081_960_720.png

Děkuji za vaše názory

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 7Pro koho je otázka zajímavá? vagra, johana 56, Drap, gagaga, rouzi, independent, CR chess2017 před 2340 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Drap

Odpoveď byla označena jako užitečná

Ano. Pan Štefl má pravdu . Škola, jakou známe, vznikala v úplně jiné době a měla přinést i částečně odlišné výsledky. Z tehdejší pruské armády byla přijata vojenská subordinace, přesné velení a rozkazy, příkazy učitele, včetně i případných trestů, včetně tělesných. Žák či student zde byl zařazen úplně na poslední místo, stejně jako obyčejný voják v armádě. Z manufaktur bylo převzato to, co tenkrát bylo třeba pro rozvíjející se kapitalismus. Plnění přesně stanovených úkolů po přesně stanovenou dobu. Stejně jako ve škole se učíme dějepis, všichni se budou učit dějepis, bez ohledu na to, zda na to právě mají myšlenky. Konec této činnosti a přechod na jinou věc signalizuje ve škole zvonění. Dalším vzorem byl kostel, bylo převzato to, že svým způsobem je ovládaná mysl jednotlivých žáků, stejně jako v kostele. Kostel a víra však měly trochu jiné cíle. Ten měl věřícím přinášet jisté spirituální zážitky.
Odkaz na Platona nejde sice otevřít, ale myslím, že jde o to od koho se učíme. Je to jistě tak. Všichni víme, že jsme ve škole potkávali dobré a o něco horší učitele. Dobrý učitel dokázal zaujmout, měl autoritu, věřili jsme mu a i více nás naučil.
S podobnými problémy se fungování škol potýká dodnes a doposud nikdo nepřišel s uceleným, fungujícím vzorem, který by mohl současný systém nahradit. Různé bezkoncepční náhlé změny, jak nám předvádí cca 10 posledních ministrů školství, nejsou změny, ale spíše výkřiky do tmy a dělají ve školství ještě větší chaos.
Ze zkušenosti vím, že i při různých činnostech nejsou stejně staré děti určité věci dělat a dobře se je naučit. Jednomu to jde, druhému ne. Ten, kterému to nejde, to zvládne rychle a spolehlivě třeba o rok či dva později.
Bohužel neznáme systém, který by náš školní dokázal rozumně nahradit.
Pokud se poučíme vývojem lidstva a historií, zaujal mě způsob výuky a učení vůbec u některých indiánských kmenů. Neměli sice školu v našem slova smyslu, ale stejně tak jako my měli potřebu učit se jisté věci a potřebu vědění. Jen zkráceně fungovalo to tak, že děti se konkrétní věc učili od toho, který tuto věc v dané skupině ovládal nejlépe a nebylo ani věkem určeno, kdy se mají to či ono právě učit.
Neni to problém pouze našeho školství, ale dá se říct, že podobné věci jako u nás můžeme vypozorovat na celém světě.

Upravil/a: quentos

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

Hmm… typicky intelektuálské žvanění, mlácení prázdné slámy. Remcání, že je „něco špatně“, že je třeba změny, že vývoj a poznání pokročilo…

OK, já JSEM pro změnu – pokud bude k lepšímu. Souhlasím s tím, že doba je jiná, než před 200 léty. Takže – jak? No prostě jak??? JAK ZMĚNIT ??? Za daných podmínek – soiálních, ekonomických atd.??? JAK TO REÁLNĚ PROVÉST???

Aha – to pan intelektuální borec remcavý NEŘEKNE! Frfňat – to umí každý. Nalézat řešení – o tom to je!!! Pan autor článku prostě „mlátí prázdnou slámu“ – jak je dnes otatně obvyklé – to je vše! Taková je doba, mektat, blekotat líbivé kraviny – ale najít východisko? To prosím ne, to někdo jiný ať udělá, vymyslí…

Pokud je mně známo, tak jediný „pokrok“ z těch autorem zmiňovaných objevených vymožeností aplikovaný v praxi je zařazování nepřizpůsobivých jedinců do běžných tříd – a jak to dopadá všichni víme. Rozvrácená výuka, násilí ve třídách, rapidní pokles osvojování vědomostí… Ale na to kálí Bílý Tesák, hlavně že intergrovali asociály…

KDEPAK!!! Ne všechno co se dobře poslouchá je dobré. Dobrá je totiž i ta země, kde létají pečení holubi do huby! Jediná vada na kráse je, že NEEXISTUJE!! Takže ať si pan autor nechá své rádobychytré bezcenné plky – pokud NENABÍDNE REÁLNÉ ŘEŠENÍ!!!

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
annas

Platonovy myšlenky ze spisu Protagoras.

Učitel není ten, kdo je působivý řečník a to vyžaduje i od žáků – kritizuje sofisty.

před 2229 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Zajímalo mě, co si někdo představeuje pod pojmy v otázce. Srovnat, zda jde o podobné názory, jako mám já.

Děkuji Drapovi, srovnávám – stručně – disciplnía, pořádek, automat, stereotyp, odměna – . znánka. Kostel – učitel má pravdu., stejně jako kněz.

před 2333 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Příspěvek smazán administrátorem.

před 2338 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Omylem jsem odeslala před opravením odpovědi.

Neodpověděl jsste na otázku přímo, ale nepřímo. Ale bod je poděkováním za reakci.

před 2338 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Patří uživateli aliendrone.

před 2333 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Bobr je „meditační zvíře“ nejen v buddhismu.

„Obor, mistr architekt a stavitel. Podporuje nás při utváření plánu našeho života. Podporuje jasné myšlení, plánování, tvoření a řešení problémů. Je obzvláště nápomocný v počátcích nových projektů a akcí. Podporuje přijetí struktury jako nezbytné součásti tvůrčího procesu.“

Myslet na bobra odpovídá Platonovým slovům, které jsou v článku autora – viz odkaz na otázku.

Myslet na bobra, znamená snažit se být tak inteligentní jako bobr,, je třeba si vybírat, co je pro nás správné.

V jiném významu jde o vulgární výraz.

před 2339 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Zapomněla jsem odkaz na otázku.
https://www.od­povedi.cz/otaz­ky/myslite-na-sex-kazdy-den

před 2331 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek