Odpověděl/a – 9.leden 13:40
Pracovní týden je součástí sedmidenního týdne věnovaného práci. Ve
většině zemí západního světa , to je pondělí do pátku ; Víkend sobota
a neděle..
V kulturách s šestidenní pracovní týden se dnem odpočinku. To pochází
z kultury náboženské tradice: – pátek ( muslimské ), v sobotu (
židovské ) a neděle ( křesťanské ). Nicméně, četné země přijaly
dvoudenní víkend za posledních několik desítek let, tj buď
čtvrtek-pátek, pátek, sobotu nebo v sobotu a neděli.
Více v odkazu, kde jsou uvedeny země, od kdy do kdy u nich začíná
pracovní týden a kdy je denvolna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Workweek_and_weekend
--
Něco podobného je uvedené v odkazu – vysvětluje R. Cimbulka.
„Šest dní práce, sedmý den odpočinek. Týden začínal nedělí a končil sobotou.
Až po druhé světové válce (asi komunisté) to tu změnili. Týden pro nás začíná pondělím. Všimněte si anglického, nebo amerického kalendáře, neděle je tam první den v týdnu (Sunday, Monday,…).
Sobota je tak opravdu sedmý den. Křesťané se scházeli k bohuslužbám prvníden po sobotě, tedy v neděli (první den v týdnu), protože v neděli vstal Pán Ježíš z mrtvých – byl to tehdy pracovní den. Později (asi 4.stol), aby mohly být bohoslužby ve volný den, byla neděle ustanovena volným dnem. Myslím, že důležitý je ten cyklus 6 a 1. Jako kazatel mám také nejvíce práce v neděli. Proto mívám volné pondělí.
Pro Izrael a pro svět to byla ohromná vymoženost, protože do té doby žádný pravidelný odpočinek nebyl. Izraelci byli otroky v Egyptě, bez nároku na odpočinek. O volném dni si mohli nechat tak akorát zdát. A najednou sobota – každý týden jeden den odpočinku od práce. Ani pohané nic takového neznali.
Jestli Západ za něco vděčí židovství (potažmo křesťanství), pak nejméně za volný den a týdenní cyklus. Zkoušely se i jiné modely (7 dní práce a 3 volna a podobně), ale člověk nejlépe funguje právě 6 a 1.
Má to samozřejmě i duchovní rozměr – je tu odkaz na vysvobození
z Egypta (z otroctví) – to v 5. Mojžíšově a ve 2 .Mojžíšově je
to odkaz na stvoření.
.
Volný den připomíná Boha Vysvoboditele, který nás vysvobozuje i dnes, a
také Boha Stvořitele – (stvoření v šesti dnech), Bůh dál bdí nad
svým stvořením, doslova ho každou vteřinu drží, kdyby toho nechal vše
zanikne."
Odpověděl/a – 9.leden 13:49
Pracovní týden je součástí sedmidenního týdne věnovaného práci. Ve většině zemí západního světa , to je pondělí do pátku ; Víkend sobota a neděle..
V kulturách s šestidenní pracovní týdnem se dnem odpočinku. To pochází z kultury náboženské tradice: – pátek ( muslimské ), v sobotu ( židovské) )a neděle ( křesťanské ).
Nicméně, četné země přijaly dvoudenní víkend za posledních několik desítek let, tj buď čtvrtek-pátek, pátek, sobotu nebo v sobotu a neděli.
Více v odkazu, kde jsou uvedeny země, od kdy do kdy u nich začíná
pracovní týden a kdy je den volna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Workweek_and_weekend
--
Něco podobného je uvedené v odkazu – vysvětluje R. Cimbulka.
„Šest dní práce, sedmý den odpočinek. Týden začínal nedělí a končil sobotou.
Až po druhé světové válce (asi komunisté) to tu změnili. Týden pro nás začíná pondělím. Všimněte si anglického, nebo amerického kalendáře, neděle je tam první den v týdnu (Sunday, Monday,…).
Sobota je tak opravdu sedmý den. Křesťané se scházeli k bohuslužbám prvníden po sobotě, tedy v neděli (první den v týdnu), protože v neděli vstal Pán Ježíš z mrtvých – byl to tehdy pracovní den. Později (asi 4.stol), aby mohly být bohoslužby ve volný den, byla neděle ustanovena volným dnem. Myslím, že důležitý je ten cyklus 6 a 1. Jako kazatel mám také nejvíce práce v neděli. Proto mívám volné pondělí.
Pro Izrael a pro svět to byla ohromná vymoženost, protože do té doby žádný pravidelný odpočinek nebyl. Izraelci byli otroky v Egyptě, bez nároku na odpočinek. O volném dni si mohli nechat tak akorát zdát. A najednou sobota – každý týden jeden den odpočinku od práce. Ani pohané nic takového neznali.
Jestli Západ za něco vděčí židovství (potažmo křesťanství), pak nejméně za volný den a týdenní cyklus. Zkoušely se i jiné modely (7 dní práce a 3 volna a podobně), ale člověk nejlépe funguje právě 6 a 1.
Má to samozřejmě i duchovní rozměr – je tu odkaz na vysvobození
z Egypta (z otroctví) – to v 5. Mojžíšově a ve 2 .Mojžíšově je
to odkaz na stvoření.
.
Volný den připomíná Boha Vysvoboditele, který nás vysvobozuje i dnes, a
také Boha Stvořitele – (stvoření v šesti dnech), Bůh dál bdí nad
svým stvořením, doslova ho každou vteřinu drží, kdyby toho nechal vše
zanikne."