Odpověděl/a – 29.září 9:05
Vložila jsem podobnou otázku
"V úplně jiném světle ukazuje nenáviděného učedníka autor Jidášova evangelia. Poselství je tlumočené formou rozhovoru. Jidáš není v tomto příběhu zrádcem. Ba právě naopak. Jako jediný plně pochopí podstatu učení svého Mistra a vše, co činí, číní na základě jeho pověření.
„Odstup od ostatních a já ti sdělím mystéria království,“ říká v evangeliu Ježíš. „Je možné, abys toho dosáhl, ale budeš velice trpět. Jinak tě bude muset nahradit někdo jiný, aby dvanáct učedníků mohlo znovu dospět ke svému bohu.“ Jidáš reaguje slovy: „Ve vidění jsem spatřil sám sebe, jak mě dvanáct učedníků kamenuje a pronásleduje… K čemu je to dobré, že jsem to přijal? Vždyť ty jsi mě oddělil od tohoto pokolení.“ Ale Ježíš na Jidáše dále naléha: „Pohleď, zjevil jsem ti mystéria království a poučil jsem tě o omylu hvězd. Staneš se třináctým a budeš proklet dalšími pokoleními – a přijdeš nad nimi panovat. V posledních dnech budou proklínat tvůj výstup mezi svaté.“
V samotném závěru naplňuje Jidáš svůj úkol a vydává Ježíše ozbrojencům. Když zákoníci čekali na vhodnou příležitost, kdy by mohli Ježíše zatknout, „přistoupili k Jidášovi a řekli mu: ‚Co tady děláš? Ty jsi Ježíšův učedník.‘ Jidáš odpověděl, jak si přáli. Dostal nějaké peníze a vydal jim ho.“ Následné Kristovo odsouzení, ukřižování a vzkříšení evangelium nepopisuje. Místo toho se těsně před koncem objevuje scéna ne nepodobná nanebevstoupení. „Jidáš pozvedl své oči a spatřil zářící oblak, i vstoupil do něj.“
„Jidášovo evangelium nebylo určeno veřejnosti. Jeho obsah byl tajný. Číst ho mohli pouze zasvěcení jednotlivci. Tuto okolnost autor zdůraznil hned v první větě: "Tajná zpráva o zjevení, kterou Ježíš řekl v rozhovoru s Jidášem Iškariotským.“
atd.
Odpověděl/a – 29.září 9:13
Vložila jsem podobnou otázku
Uvádím dva různé pohledy na Jidášovu zradu.
1. "V úplně jiném světle ukazuje nenáviděného učedníka autor Jidášova evangelia. Poselství je tlumočené formou rozhovoru. Jidáš není v tomto příběhu zrádcem. Ba právě naopak. Jako jediný plně pochopí podstatu učení svého Mistra a vše, co činí, číní na základě jeho pověření.
„Odstup od ostatních a já ti sdělím mystéria království,“ říká v evangeliu Ježíš. „Je možné, abys toho dosáhl, ale budeš velice trpět. Jinak tě bude muset nahradit někdo jiný, aby dvanáct učedníků mohlo znovu dospět ke svému bohu.“ Jidáš reaguje slovy: „Ve vidění jsem spatřil sám sebe, jak mě dvanáct učedníků kamenuje a pronásleduje… K čemu je to dobré, že jsem to přijal? Vždyť ty jsi mě oddělil od tohoto pokolení.“ Ale Ježíš na Jidáše dále naléha: „Pohleď, zjevil jsem ti mystéria království a poučil jsem tě o omylu hvězd. Staneš se třináctým a budeš proklet dalšími pokoleními – a přijdeš nad nimi panovat. V posledních dnech budou proklínat tvůj výstup mezi svaté.“
V samotném závěru naplňuje Jidáš svůj úkol a vydává Ježíše ozbrojencům. Když zákoníci čekali na vhodnou příležitost, kdy by mohli Ježíše zatknout, „přistoupili k Jidášovi a řekli mu: ‚Co tady děláš? Ty jsi Ježíšův učedník.‘ Jidáš odpověděl, jak si přáli. Dostal nějaké peníze a vydal jim ho.“ Následné Kristovo odsouzení, ukřižování a vzkříšení evangelium nepopisuje. Místo toho se těsně před koncem objevuje scéna ne nepodobná nanebevstoupení. „Jidáš pozvedl své oči a spatřil zářící oblak, i vstoupil do něj.“
„Jidášovo evangelium nebylo určeno veřejnosti. Jeho obsah byl tajný.
Číst ho mohli pouze zasvěcení jednotlivci. Tuto okolnost autor zdůraznil
hned v první větě: "Tajná zpráva o zjevení, kterou Ježíš řekl
v rozhovoru s Jidášem Iškariotským.“
atd.
2. Proč Jidáš zradil Ježíše?
"Nemůžeme si být sice zcela jisti, proč Jidáš Ježíše zradil, pár věcí ale víme jistě.
Za prvé, i když byl Jidáš vybrán mezi Dvanáct učedníků (Jan 6:64), veškeré dostupné biblické odkazy poukazují na skutečnost, že Jidáš nikdy zcela nevěřil, že Ježíš je Bůh.
Za druhé, nejen že Jidáši chyběla víra v Krista, ale vypadá to, že měl s Ježíšem zcela minimální, nebo vůbec žádný, vztah.
Za třetí, Jidáš byl tak plný chamtivosti, že zapřel nejen Ježíšovu důvěru, ale i důvěru ostatních učedníků, jak vidíme v Janovi
Za další, Jidáš věřil, stejně jako většina lidí v té době, že
Mesiáš svrhne Římskou okupaci a zasedne na vladařské místo, aby vládl
izraelskému národu. 12:5–6."
atd.