Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 18.listopad 14:57

Jak tvrdí ChatGPT. Ale…

Musíš si uvědomit, že vrtulník má 2 typy výškového dostupu. Statický, tedy jen pomocí vznosné síly rotoru(ů) a dymanický (využívá další aerodynamické fígle, při kterých je nutný značný (zpravidla) dopředný pohyb.

I „vrtulník rekordman“, který by na Everest vylétl a teoreticky tam MOHL přistát (nějakým nouzovým/havarijním postupem) by z něj již NEZVLÉTL (i kdyby byl nepoškozen). Chyběla by mu k tomu vztlaková síla. 🙂

Problematika vrtulníkového létání je dosti zajímavá a jen samotná kinematika jeho rotoru za letu ti otevře oči v tom, jak to ANI ŹDALEKA není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá (v porovnání s letouny s pevnou nosnou plochou, včetně nadzvukových).

BTW – „přízemní let“ (kopírování terénu) je NESTANDARDNÍ letový režim vrtulníku a řadí se k těm VELMI nebezpečným (nikoliv kvůli možné srážce, ale kvůli aerodynamickému „přízemnímu efektu“). Piloti zpravidla mají striktně nařízeno tuto zónu co nejdříve opustit (cca výška 0–20m, záleží na dalších vlastnostech stroje). 🙂

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 18.listopad 14:59

Jak tvrdí ChatGPT. Ale…

Musíš si uvědomit, že vrtulník má 2 typy výškového dostupu. Statický, tedy jen pomocí vznosné síly rotoru(ů) a dynamický (využívá další aerodynamické fígle, při kterých je nutný značný (zpravidla) dopředný pohyb.

I „vrtulník rekordman“, který by na Everest vylétl a teoreticky tam MOHL přistát (nějakým nouzovým/havarijním postupem) by z něj již NEZVLÉTL (i kdyby byl nepoškozen). Chyběla by mu k tomu vztlaková síla. 🙂

Problematika vrtulníkového létání je dosti zajímavá a jen samotná kinematika jeho rotoru za letu ti otevře oči v tom, jak to ANI ZDALEKA není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá (v porovnání s letouny s pevnou nosnou plochou, včetně nadzvukových).

BTW – „přízemní let“ (kopírování terénu) je NESTANDARDNÍ letový režim vrtulníku a řadí se k těm VELMI nebezpečným (nikoliv kvůli možné srážce, ale kvůli aerodynamickému „přízemnímu efektu“). Piloti zpravidla mají striktně nařízeno tuto zónu co nejdříve opustit nebo přistát (cca výška 0–20m, záleží na dalších vlastnostech stroje). 🙂