Avatar uživatele
Rokio

Je správné někdy porušit etiketu pro vyšší dobro?

Zachoval jsem se v těchto situacích správně?

  • Zastal jsem se dívky, abych ochránil čest ženy, přičemž jsem byl drzý na učitele podle otce. Žena má ale podle mě vždy přednost.
  • Člověku, který mi řekl „Ahoj, debile!“ jsem dal slušné pozdravení. Můj otec řekl, že je to na zavření do blázince. Já jsem ale jenom chtěl dodržet etické normy.
  • Omluvil jsem se prodavači, protože kvůli mě a otci se nám musel věnovat po konci otevírací doby. Můj otec řekl, že bych za to měl jít do psychiatrické léčebny. Já jsem břímě přijal, protože jsem chtěl být slušný za každou cenu, a to i za cenu opovržení.

Tak toto všechno jsem schopen udělat, abych dodržel etické normy. Jaký je váš názor na toto mé chování? Zachoval jsem se správně? To, co jsem dělal, jsem dělal podle svého svědomí.

A nakonec bych chtěl dodat, že toto nepíšu, abych se chlubil, ale abych věděl, jestli jsem se zachoval správně a mohl se ze svých chyb poučit, pokud jsem něco udělal správně, tzv. jsem dal na rady některých uživatelů této stránky a snažím se koukat na sebe a pak na ostatní.

Zajímavá 0 před 2818 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Nuk nuk

Etiketa je jen lidský výmysl. Určitě má smysl některé etické zásady dodržovat, tam kde jde o slušnost a respekt ke druhým. Jsou ale situace, kdy etiketa musí jít stranou a člověk se musí zachovat podle svědomí.
Nicmémě Vaše tři příhody nemají nic společného s porušením etikety. Vy jste se naopak ve všech třech zachoval víceméně eticky. Spíš je otázkou, zda Vaše reakce byly ty správné.
V prvním případě těžko soudit. (Myslím, že jste zde tento příběh už zmiňoval v jiné souvislosti.) Nevím, čeho se dívka dopustila a jakým způsobem jste se učiteli postavil. Na tom hodně záleží. Zastat se ženy bylo jistě správné, ale zároveň je učitel autorita, kterou by bylo vhodné do jisté míry respektovat. Pokud jste panu učiteli jen sdělil svůj názor a slušeně jste si to vysvětlili, pak bylo vaše jednání v pořádku. Pokud jste ale učitele poslal do p… a ještě byl například v právu, pak jste nejen porušil etieketu, ale ještě jste dívce moc nepomohl.
Ve druhé situaci jste se zachoval neobvykle, ale nedá se říci, že špatně. Já bych udělala totéž. Když se tak zachováte většina lidí si o Vás bude myslet, že jste blázen, ale za tohle se do blázince nezavírá.
A totéž platí o omluvě nebo výraznějším vyjádření vděčností někomu, kdo pro Vás udělá „službu navíc“

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
redy

Proč mám pocit, že tato otázka zde již byla?

Myslím, že tvůj otec by taky mohl zaběhnout k lékaři.

Jinak se slušností nikdy nic nezkazíš, tak můžeš bejt v klídku 🙂

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
klumprt

Já si myslím, že tvůj „otec“ je jenom v tvojí hlavě, představuje jakési tvoje horší já, které je v opozici vůči tomu slušnému a ohleduplnému mládenci, kterým chceš být.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
arachis

Je to tak půl napůl. O když se chceš někoho zastat, můžeš dotyčného násilníka nejprve slušněji oslovit, když neraguje, člověk snadno použije hrubší kalibr, ale často nepomůže ani to. Poděkovat za ochotu je vždy na místě. Vždyť té je čím dál tím méně. Já osobně své díky dvojnásobím. Zrovna včera jsem říkala jednomu pánovi : „Jste velice laskav ". To mohlo stačit, ale já ještě dodala i : "Moc vám děkuji“.
Pro šťourali-nepodařilo se mi uděla uvozovky dole, tak se omlouvám.
Dnes už sice neplatí, že s laskavostí a poctivostí nejdál dojdeš, ale určitě zpříjemníš pár lidem den.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek