Avatar uživatele
Bronzový

Mají se děti ve škole učit finanční gramotnosti, když jde čistě o matematiku?

Finanční gramotnost je jen malá část matematiky. Lze ji zakomponovat do hodin matematiky. Laťka vzdělání klesá, ale matematika nemá být popelkou na úkor nových uměle vyrobených předmětů.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Pokročilý

FG vážně není jen o matematice... vlastně ani nehraje hlavní roli, hlavní je princip peněz, jejich obíhání, fungování ekonomiky, běžně finanční operace (se kterými se setkáme) a jak fungují, atd... (něco o bankách - úvěrech, o spočení, o různých typech investic, o fin. trhu, vyplňování různých papírů, ale taky o vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem - o výplatách, o nárocích aj...). Je to daleko víc (ekonomické) teorie než matematiky. Je to hlavně o ekonomie, trocha práva a pak i ta matika.

Ale souhlasím, že by se měla učit, protože ona se nevyučuje skoro nikde (dokonce ani pořádně na školách zaměřených na ekonomii - OA a jiné).

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Stříbrný

Tak sis odpověděla... A my máme udělat co?

Finanční gramotnost ale není jen matematika. Jde o jakýsi přehled práva, společenských aspektů, jakož i jistý osobní světonázor.


Avatar uživatele
Zlatý

Pokud jde o výuku finanční gramotnosti a obecně schopnosti správně interagovat se systémem, jsem všemi desti PRO!

Kategoricky ale nesouhlasím, že by se to mělo provádět v hodinách matematiky, na tyhle věci je DOST místa v hodinách "občanské nauky" (či výchovy nebo jak se tomu nadává dnes). A pokud není, tak navrhuji vypustit v ON látku o "boji slavných disidentů" apod. lživé sračky. (Sry za vulgaritu, ale uznej, že vhodnější termín prostě NENÍ!)

DoTazatel to trefil, když vidím dnešní mládež jak zápasí s vyplněním pitomé SLOŽENKY (z vyplnění daňového přiznání rovnou div neomdlévají), tak si nemohu pomoci a rozhodně bych výuku PRAKTICKÝCH, v životě důležitých věcí posílil a upřednostnil, před vymýváním mozku o "pravdě a lásce vítězné" či dem(ent)okracii! ;) :D :D


Avatar uživatele
Stříbrný

Finanční gramotnost není matematika. Na druhou stranu, finanční gramotnosti by se měl každý soudný člověk naučit přirozeným vývojem ve své vlastní rodině a to ještě než dosáhne plnoletosti a bude za sebe plně odpovědný. Pochopitelně určité právní minimum může vštípit škola, ale to již není o finanční gramotnosti, ale o tom, jak si zákonodárci vymysleli zákony. (třeba že se můžete 14 dnů rozmýšlet, jestli si výrobek objednaný na dálku necháte, nebo jej vrátíte prodejci a ten ať si s ním, rozbaleným a ošmatlaným, dělá co chce).

Za nás byly přirozené hry od malička, na obchod, pak dostihy a sázky, ruleta, dítě může dostávat kapesné, případně být motivováno i finanční odměnou, za úspěchy či splnění náročnějších úkolů, vše ale musí nastavit rodiče tak, aby děti pochopili a poznali hodnotu peněz a dalo jim nějakou práci si je zasloužit.

Já sám jsem makal skoro každý den po škole na ulici od devíti let a když jsem si chtěl něco pořídit, tak jsem si na to musel vydělat a našetřit a moc dobře jsem věděl, jakou dá to, či ono, práci. A taky jsem se rozmýšlel, jestli si koupit tři deci chlazeného jahodového šejku za 2,80, nebo dva plátky šunky za 5 korun. Faktem je, že dnes mě trochu to odtrhávání od úst mrzí, na druhou stranu, dnes Vám též na plná ústa i s celou finanční gramotností také neřeknou, že to co si za celý život našetříte na důchod, budou nakonec znehodnocené drobné, které nebudou stát za řeč.


Avatar uživatele
Zlatý

Finanční gramotnost by se jistě dala zlepšit i úpravou osnov matematiky, kdyby byl zájem. Ten však není! Jak by asi vypadalo národní hospodářství, kdyby lidé nekupovali věci, které nepotřebují, za peníze, které nemají? Základem finanční gramotnosti je způsob hospodaření v rodině.


Avatar uživatele
Zlatý

Určitě by si učit měly, jakožto užitečnou aplikaci matematiky i dalších oborů. FG běžných občanů je na dost trapné úrovni, nevědí co je složený úrok, úrok p.a,, RPSN a podobné věci. Aspoň by se naučily něco užitečného do života a možná by se přiučili i rodiče.


Avatar uživatele
Zlatý

Prospěšností výuky finanční gramotnosti si nejsem zatím dost jistý. Především proto, že se ukázalo, že ji často vedou nebo sponzorují právě velké finanční instituce typu Česká Spořitelna a dovedeš si asi živě představit jak to potom vypadá. Jako jedna velká reklama na finanční služby dané firmy doprovázená návštěvou dětí přímo na pobočce banky kde se dozví jak je česká spořitelna úžasná a jak jim ochotně ihned založí dětské konto ... tohle není nic jiného než zneužití školství pro účely propagace. A taková podoba výuky finanční gramotnosti mi připadá mimořádně nevhodná a naprosto kontraproduktivní, protože nepoukazuje na rizika, na motivace bankovních domů které nejsou vždy čisté, nepoukazují na intriky které bankovní instituce používají při vyjednávání o parametrech služeb, nepopisují jak vyzrát na retenční oddělení a vyjednat si výhodnější službu častým přecházením ke konkurenčním službám, nic z toho pak v osnovách není. A to je rozhodně chyba.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Zlatý

Dochy

Kepler "nevědí co je složený úrok"

Když si to tak projdeš a zjistíš že každá banka si ten úrok nakonec stejně spočítá po svém, tak se pak nediv že v tom normální smrtelníci maj maglajs.
(ale ok, základ by znát měli a ten základ je u všech bank stejnej)

 

Zajímavé otázky v kategorii Vzdělání a práce

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Vzdělání a práce

Zlatý annas 3087
Zlatý Drap 2081
Zlatý quentos 1325
Zlatý ivzez 1199
Zlatý led 703
Zlatý mosoj 683
Zlatý marci1 627
Zlatý gecco 617
Zlatý hanulka11 564
Zlatý Kepler 505

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.