Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 26.květen 13:28

Několik odkazů, pročtěte si celé článku, dovíte se, co je náplní ústavního soudu a jak je to s přijímáním

"Nad aktuálními návrhy změn ústavního

reaguje prof. JUDr. Jan Kysela Ph.D.25.07.2019

Pročtěte si dokument o přijímání zákonů

"Zákonodárná iniciativa
Ústava České republiky přiznává právo zákonodárné iniciativy následujícím subjektům:

  • poslanec,
  • skupina poslanců (jakkoliv vzniklá a jakkoliv velká),
  • Senát (jako celek),
  • vláda,
  • krajské zastupitelstvo nebo zastupitelstvo hlavního města Prahy

Návrh zákona se předkládá předsedovi Sněmovny, který jej postoupí organizačnímu výboru. Předseda zároveň rozešle návrh zákona všem poslancům a poslaneckým klubům, aby se mohli na jeho projednávání včas

Najdete i schéma postupu
--

Ústavní soud

V odkazu se podívejte, o čem v roce 2020 rozhodoval Ústavní soud.

https://www.u­soud.cz/aktual­ne/ustavni-soud

Co je v pravomoci ústavního soudu

"Ústavní soud podle čl. 87 Ústavy rozhoduje:

o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem,

o zrušení jiných právních předpisů (např. nařízení vlády, ministerských vyhlášek, obecně závazných vyhlášek a nařízení obcí a krajů) nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo se zákonem,

o ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu,

o ústavní stížnosti právnických nebo fyzických osob proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do jim ústavně zaručených základních práv a svobod,

o opravném prostředku proti rozhodnutí ve věci ověření volby poslance nebo senátora,

v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl. 25 Ústavy České republiky,

o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu republiky podle čl. 65 odst. 2 Ústavy České republiky,

o návrhu prezidenta republiky na zrušení usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu podle čl. 66 Ústavy České republiky,

o opatřeních nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu, které je pro Českou republiku závazné, pokud je nelze provést jinak,

o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany nebo jiné rozhodnutí týkající se činnosti politické strany je ve shodě s ústavními nebo jinými zákony,

spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu,

o souladu mezinárodní smlouvy podle čl. 10a a 49 Ústavy České republiky s ústavním pořádkem, a to před její ratifikací

Na základě čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky rozhoduje Ústavní soud též o návrhu obecného soudu na vyslovení protiústavnosti zákona. Dojde-li obecný soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu a řízení ve věci do rozhodnutí Ústavního soudu přeruší. ů atd.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 26.květen 13:30

Několik odkazů, pročtěte si celé článku, dovíte se, co je náplní ústavního soudu a jak je to s přijímáním zákonů

1. "Nad aktuálními návrhy změn ústavního zákona

reaguje prof. JUDr. Jan Kysela Ph.D.25.07.2019

Pročtěte si dokument o přijímání zákonů

2. "Zákonodárná iniciativa
Ústava České republiky přiznává právo zákonodárné iniciativy následujícím subjektům:

  • poslanec,
  • skupina poslanců (jakkoliv vzniklá a jakkoliv velká),
  • Senát (jako celek),
  • vláda,
  • krajské zastupitelstvo nebo zastupitelstvo hlavního města Prahy

Návrh zákona se předkládá předsedovi Sněmovny, který jej postoupí organizačnímu výboru. Předseda zároveň rozešle návrh zákona všem poslancům a poslaneckým klubům, aby se mohli na jeho projednávání včas

Najdete i schéma postupu
--

3. Ústavní soud

V odkazu se podívejte, o čem v roce 2020 rozhodoval Ústavní soud.

https://www.u­soud.cz/aktual­ne/ustavni-soud

4. Co je v pravomoci ústavního soudu

"Ústavní soud podle čl. 87 Ústavy rozhoduje:

o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem,

o zrušení jiných právních předpisů (např. nařízení vlády, ministerských vyhlášek, obecně závazných vyhlášek a nařízení obcí a krajů) nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo se zákonem,

o ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu,

o ústavní stížnosti právnických nebo fyzických osob proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do jim ústavně zaručených základních práv a svobod,

o opravném prostředku proti rozhodnutí ve věci ověření volby poslance nebo senátora,

v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl. 25 Ústavy České republiky,

o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu republiky podle čl. 65 odst. 2 Ústavy České republiky,

o návrhu prezidenta republiky na zrušení usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu podle čl. 66 Ústavy České republiky,

o opatřeních nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu, které je pro Českou republiku závazné, pokud je nelze provést jinak,

o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany nebo jiné rozhodnutí týkající se činnosti politické strany je ve shodě s ústavními nebo jinými zákony,

spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu,

o souladu mezinárodní smlouvy podle čl. 10a a 49 Ústavy České republiky s ústavním pořádkem, a to před její ratifikací

Na základě čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky rozhoduje Ústavní soud též o návrhu obecného soudu na vyslovení protiústavnosti zákona. Dojde-li obecný soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu a řízení ve věci do rozhodnutí Ústavního soudu přeruší. atd. "

https://www.u­soud.cz/posta­veni-a-pravomoci/