Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 26.leden 19:27

Vzhledem k tomu, že člověk je od přírody religiózní, tak pochopitelně náboženství více či méně stojí za vším dobrým i špatným, co se lidstva týká. Ostatně i ateismus není ničím jiným, než zrcadlovou projekcí, čí spíše stínem náboženství.

Ostatně budeme-li náboženství označovat „mezinárodním“ slovem „religio“, odvozeným ze slovesa „relegere“ (= znovu pročítat, promýšlet, znovu sebrat, brát na něco ohled), pak takové „náboženství“ ani nemusí mít nic společného s antropomorfní představou Boha či bohů, ale můžeme je vnímat spíše jako nástroje reflexe tohoto světa, smyslu života a tak dále. Ovšem kromě této ciceronské etymologie existuje například i Lactaniův výklad ze slovesa „religare“ (svazovat, spojovat), vyjadřujícího spojení člověka (v daném případě s čímsi božským).

Některá náboženství sice inklinují k hlouposti, zabedněnosti, nenávisti a totalitarismu více než jiná, ale jak jsme mohli zejména ve 20. století vidět, mocenské a ideologické systémy, které jsou částečně či zcela ateistické, je dokážou v té zrůdnosti dohnat nebo i předehnat.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 26.leden 19:29

Vzhledem k tomu, že člověk je od přírody religiózní, tak pochopitelně náboženství více či méně stojí za vším dobrým i špatným, co se lidstva týká. Ostatně i ateismus není ničím jiným, než zrcadlovou projekcí, čí spíše stínem náboženství.

Budeme-li náboženství označovat „mezinárodním“ slovem „religio“, odvozeným ze slovesa „relegere“ (= znovu pročítat, promýšlet, znovu sebrat, brát na něco ohled), pak takové „náboženství“ ani nemusí mít nic společného s antropomorfní představou Boha či bohů, ale můžeme je vnímat spíše jako nástroj reflexe tohoto světa, smyslu života a tak dále. Kromě této ciceronské etymologie existuje například i Lactaniův výklad ze slovesa „religare“ (svazovat, spojovat), vyjadřujícího spojení člověka (v daném případě s čímsi božským).

Některá náboženství sice inklinují k hlouposti, zabedněnosti, nenávisti a totalitarismu více než jiná, ale jak jsme mohli zejména ve 20. století vidět, mocenské a ideologické systémy, které jsou částečně či zcela ateistické, je dokážou v té zrůdnosti dohnat nebo i předehnat.