Odpověděl/a – 5.květen 21:08
Brak, gýč a umelecké dielo rozlišuje niekedy neviditeľná hranica, často v závislosti na aktuálnom spoločenskom zmýšľaní.
Krátky úryvok z anatómie braku:
„Brak, okrajová či pokleslá literatura jsou pojmy, které byly ještě
donedávna ideologicky podmíněné a pro současnou kulturní analýzu tedy
zcela nepoužitelné. Ještě v roce 1989 píše Josef Hrabák v předmluvě
ke knize Od laciného optimismu k hororu, že taková literatura má primárně
odvádět pozornost občanů od důležitých společenských problémů a
konzervovat tak stávající „do Únorové“ zřízení.
Ani dnes naše poznání brakového umění jako takového příliš
nepokročilo.“ http://litenky.ff.cuni.cz/clanek.php/id-2598
Napríklad dnes mnohí u nás na vynikajúcu literatúru, filmy minulého zriadenia pozerajú ako na brak, gýč poplatný minulému zriadeniu, napriek tomu, že v zahraničí získavali umelecké ceny.
Odpověděl/a – 6.květen 8:35
Brak, gýč a umelecké dielo rozlišuje niekedy neviditeľná hranica, často v závislosti na aktuálnom spoločenskom zmýšľaní.
Krátky úryvok z anatómie braku:
„Brak, okrajová či pokleslá literatura jsou pojmy, které byly ještě
donedávna ideologicky podmíněné a pro současnou kulturní analýzu tedy
zcela nepoužitelné. Ještě v roce 1989 píše Josef Hrabák v předmluvě
ke knize Od laciného optimismu k hororu, že taková literatura má primárně
odvádět pozornost občanů od důležitých společenských problémů a
konzervovat tak stávající „do Únorové“ zřízení.
Ani dnes naše poznání brakového umění jako takového příliš
nepokročilo.“ http://litenky.ff.cuni.cz/clanek.php/id-2598
Napríklad dnes mnohí u nás na vynikajúcu literatúru, filmy minulého zriadenia pozerajú ako na brak, gýč poplatný minulému zriadeniu, napriek tomu, že v zahraničí získavali umelecké ceny.
Dodatok:
Ak by dnešná vrchnosti ľúbivá literatúra faktu, písaná odborníkmi a
„odborníkmi“ hlavne o nedávnej minulosti, zverejňovala aj to
neľúbivé, nepoplatné dnešnému spoločenskému povedomiu, bol by o ňu
záujem verejnosti ovplyvnenej mocnými tohto sveta?