Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 5.říjen 5:02

V klasické desítkové soustavě je přímé počítání v desítkové soustavě problém, protože máme problém v jednom „bitu“ (řekněme na jednom drátu) rozlišovat deset různých diskrétních stavů. Přesto současné procesory počítání v desítkové soustavě umí na úrovni nibblů (půlbajt – 4bity). Pro tyto výpočty mají procesory příznak pro přetečení mezi bitem 3 a 4 (auxiliary flag u '86) a instrukce pro korekci matematických operací v BCD kódu. Zatímco binárně se do jednoho bajtu vejde 256 diskrétních hodnot, v BCD kódu se jich tam vejde jen 100 (0–99).
Netvrdím, že toto umí všechny existující procesory, ale určitě klasické z rodiny '86 (přinejmenším od jejich předchůdce, procesoru 8080) a znali to i další osmibity (třeba z rodiny 65×x – Commodore, Atari…, nejspíš i Z80 ze ZX spectra a klonů ale k těm jsem jen přičichl tak to nevím jistě)

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 5.říjen 5:03

V klasické technice je přímé počítání v desítkové soustavě problém, protože máme problém v jednom „bitu“ (řekněme na jednom drátu) rozlišovat deset různých diskrétních stavů. Přesto současné procesory počítání v desítkové soustavě umí na úrovni nibblů (půlbajt – 4bity). Pro tyto výpočty mají procesory příznak pro přetečení mezi bitem 3 a 4 (auxiliary flag u '86) a instrukce pro korekci matematických operací v BCD kódu. Zatímco binárně se do jednoho bajtu vejde 256 diskrétních hodnot, v BCD kódu se jich tam vejde jen 100 (0–99).
Netvrdím, že toto umí všechny existující procesory, ale určitě klasické z rodiny '86 (přinejmenším od jejich předchůdce, procesoru 8080) a znali to i další osmibity (třeba z rodiny 65×x – Commodore, Atari…, nejspíš i Z80 ze ZX spectra a klonů ale k těm jsem jen přičichl tak to nevím jistě)