Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 2.říjen 8:45

Na dálku se špatně vysvětluje. Lépe by vám vysvětlila určitě vyučující,.
Navíc nevím, do které chodíte třídy, zda se učíte rozdíl mezi tvaroslovným a slovotvorným rozborem.

U tvaroslovného rozboru je kořen = uč- u slovotvorného rozboru to může být kořen (definici jste uvedla), nebo kmen = část slova, k níž se připojuje slovotvorná přípona.

Takže slovo se tvoří ze slovotvorného základu + přípony, předpony.

Další pojem = základové slovo = slovo, od kterého je další slovo odvozené. Může být již samo odvozené. Kromě učit atd. – např – led-ov-ec je odvozený od led-ov-ý, toto slovo pak od led-

uč-i-tel-k- a. Od kořene uč- je odvozené příponou -it – uč-it = slovo základové pro další slovo – uč-i-tel = základové slovo pro učitelka.

Slovo učit bylo vytvořené z kořene uč-. Tento kořen zůstává stále stejný.

uč-eb-na – kořen je stejný, ale k tomu kořeni byla přidaná přípona , takže slovo – učeb- je kořen s příponou a tvoří se další slova. Napr. učeb-nice.

Opkluji, je třeba rozlišit kořen – slovotvorný základ a slovo základové.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 2.říjen 9:19

Na dálku se špatně vysvětluje. Lépe by vám vysvětlila určitě vyučující,.
Navíc nevím, do které chodíte třídy, zda se učíte rozdíl mezi tvaroslovným a slovotvorným rozborem.

U tvaroslovného rozboru je kořen = uč- u slovotvorného rozboru to může být kořen (definici jste uvedla), nebo kmen = část slova, k níž se připojuje slovotvorná přípona.

Takže slovo se tvoří ze slovotvorného základu + přípony, předpony.

Další pojem = základové slovo = slovo, od kterého je další slovo odvozené. Může být již samo odvozené. Kromě učit atd. – např – led-ov-ec je odvozený od led-ov-ý, toto slovo pak od led-

uč-i-tel-k- a. Od kořene uč- je odvozené příponou -it – uč-it = slovo základové pro další slovo – uč-i-tel = základové slovo pro učitelka.

Slovo učit bylo vytvořené z kořene uč-. Tento kořen zůstává stále stejný.

uč-eb-na – kořen je stejný, ale k tomu kořeni byla přidaná přípona , takže slovo – učeb- je kořen s příponou a tvoří se další slova. Napr. učeb-nice.

Opakluji, je třeba správně rozlišit kořen – slovotvorný základ a slovo základové. Pojmy jsem vysvětlila výš.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 2.říjen 11:57

Na dálku se špatně vysvětluje. Lépe by vám vysvětlila určitě vyučující,.
Navíc nevím, do které chodíte třídy, zda se učíte rozdíl mezi morfematickým a slovotvorným rozborem.

U morfematického rozboru je kořen = uč- u slovotvorného rozboru to může být kořen (definici jste uvedla), nebo kmen = část slova, k níž se připojuje slovotvorná přípona.

Takže slovo se tvoří ze slovotvorného základu + přípony, předpony.

Další pojem = základové slovo = slovo, od kterého je další slovo odvozené. Může být již samo odvozené. Kromě učit atd. – např – led-ov-ec je odvozený od led-ov-ý, toto slovo pak od led-

uč-i-tel-k- a. Od kořene uč- je odvozené příponou -it – uč-it = slovo základové pro další slovo – uč-i-tel = základové slovo pro učitelka.

Slovo učit bylo vytvořené z kořene uč-. Tento kořen zůstává stále stejný.

uč-eb-na – kořen je stejný, ale k tomu kořeni byla přidaná přípona , takže slovo – učeb- je kořen s příponou a tvoří se další slova. Napr. učeb-nice.

Opakuji, je třeba správně rozlišit kořen – slovotvorný základ a slovo základové. Pojmy jsem vysvětlila výš.