Odpověděl/a – 24.září 20:36
Podobná otázka tu byla asi před 3 roky, takže nebudu rozvádět, co bylo
řečeno tam. V první řadě, pokud by si člověk na tohle chtěl udělat
zodpovědný názor, by byla asi konzultace s biskupem, nebo jak to oficielně
církev prezentuje. Něco by se o tom asi našlo i v podrobném katolickém
katachismu, který u nás vyšel v 90. letech. To by měl být základ pro
tvorbu názorů. Já tu dám jen pár mých postřehů.
První věc, co člověka asi napadne, kromě těch majetků, že to církev
zavedla, aby obnovila upadající církev, omezila neřády. Pokud tedy
předpokládáme, že člověk, který je ochotný se vzdát manželství, že
to asi myslí s Bohem doopravdy a půjde mu o Boží věc v první řadě.
Tedy to určitě je dobrý a platný argument, ale, lidé jsou různí, takže
to neplatí zcela všeobecně a výsledek, jak vidno není zdaleka 100%.
Co k tomu Kristus? Napadají mě 3 body. Cituji to jen orientačně, snad to
moc nepopletu: 1) „Pane budu tě následovat, kamkoliv půjdeš!“ Ježíš
odvětil: „Lišky mají doupata, ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kam
by hlavu složil. 2) "Mistře, proč se tví učedníci nepostí?“ Ježíš
odpovídá: „Mohou se svatebčané postit, když je ženich s nimi? Ale
ženich bude od nich vzat, a pak i oni se budou postit.“ 3) Ježíš mluví
o stavu o přednostech panického stavu, a že někteří se tak rozhodli
kvůli božímu království. Ale dodává, že ne každému je dáno to
pochopit.
Začnu od posledního bodu ad 3), tedy člověk samotný je volnější jak
časem, majetkem, srdcem, pro Boha, není rozpolcen, a i v obtížných
situacích, jako třeba za komunismu, nemusí dělat takové kompromisy, jde mu
jen o vlastní krk. Ale přiznám se, že tak nějak patřím do té skupiny,
které nebylo dáno to zcela chápat. A do stejné skupiny stoprocentně
patří i ten kněz Laicha, jen mu to nedochází, myslí si, že je gerój.
(Pozor tím nijak nechci předjímat odpověď na naši otázku)
Když je kněz, který se rozhodl k celibátu protože mu to bylo dáno,
protože chce mít srdce volné pro Boha, nebo, co víc, chce se svým tajemným
způsobem s Bohem spojit právě i svým panictvím, tak to z něj
i vyzařuje a jeho pastorace, nebo jen samo bytí více zprostředkuje
ovečkám Boha.
ad 2) Pokud bychom měli onen půst vztáhnout na půst od manželství, tak
jistě to tak chápe i část řeholníků a kněží, jako dobrovolný půst
z lásky ke Kristu. Ano, šlechetný záměr – ne všem je nám v plnosti
dáno a myslím, že i kdo to bere takto, tak se to počítá. Ale když pak
nastanou různé situace, člověk má malý nadhled a nezvládne to. Kněží
odpadnou. Možná ale, než suspendace, by bylo od církve vhodnější, kdyby
nabízela, kněžím , kteří se cítí zvikláváni ohledně svého
povolání, kdyby jim nabízela preventivní exercicie a konzultzace. To by bylo
ovšem něco platné jen pro pokorné kněze, ne pro světoznalce, kteří
místo aby věc řešili doma, s tím jdou ven. Malinko odbočím, historie by
nás mohla poučit, jak snadné je rozbít, rozdělit církev. Jednota církve
je myslím větší hodnota, než okamžité vyřešení nějakého dílčího
problému. Myslím, že kdyby Luther, nebo Hus věděli, co to přinese, jednali
by jinak.
Ad 1) Kristus jasně ukázal, že chce následovníky, kteří jsou ochotni
opustit vše, i rodinu. Svým způsobem je mi toto téma bezdomovectví velmi
blízké. Ale zpět k otázce. Ježíš tedy ukázal, co čeká pravé
následovníky, ale co vše z toho plyne, nevím. Ježíš má dost
následovníků nejen mezi kněžími a řeholníky, ale i mezi řadovými
křesťany, ženatými, i svobodnými. Z nichž sem tam někdo se nechá
vysvětit na jáhna, jáhen může v mnoha věcech zastat kněze. Ale zřejmě
by nebylo na škodu, kdyby určitá, menší část ženatých byla přímo
kněžími, kvůli praktičtějšímu postoji například při zpovědi a tak.
Ale to je jen názor. Chtělo by to si o tom někde něco přečíst, pak bych
věděl víc.
Odpověděl/a – 24.září 22:41
Podobná otázka tu byla asi před 3 roky, takže nebudu rozvádět, co bylo
řečeno tam. V první řadě, pokud by si člověk na tohle chtěl udělat
zodpovědný názor, by byla asi konzultace s biskupem, nebo jak to oficielně
církev prezentuje. Něco by se o tom asi našlo i v podrobném katolickém
katachismu, který u nás vyšel v 90. letech. To by měl být základ pro
tvorbu názorů. Já tu dám jen pár mých postřehů.
První věc, co člověka asi napadne, kromě těch majetků, že to církev
zavedla, aby obnovila upadající církev, omezila neřády. Pokud tedy
předpokládáme, že člověk, který je ochotný se vzdát manželství, že
to asi myslí s Bohem doopravdy a půjde mu o Boží věc v první řadě.
Tedy to určitě je dobrý a platný argument, ale, lidé jsou různí, takže
to neplatí zcela všeobecně a výsledek, jak vidno není zdaleka 100%.
Co k tomu Kristus? Napadají mě 3 body. Cituji to jen orientačně, snad to
moc nepopletu: 1) „Pane budu tě následovat, kamkoliv půjdeš!“ Ježíš
odvětil: „Lišky mají doupata, ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kam
by hlavu složil. 2) "Mistře, proč se tví učedníci nepostí?“ Ježíš
odpovídá: „Mohou se svatebčané postit, když je ženich s nimi? Ale
ženich bude od nich vzat, a pak i oni se budou postit.“ 3) Ježíš mluví
o stavu o přednostech panického stavu, a že někteří se tak rozhodli
kvůli božímu království. Ale dodává, že ne každému je dáno to
pochopit.
Začnu od posledního bodu ad 3), tedy člověk samotný je volnější jak
časem, majetkem, srdcem, pro Boha, není rozpolcen, a i v obtížných
situacích, jako třeba za komunismu, nemusí dělat takové kompromisy, jde mu
jen o vlastní krk. Ale přiznám se, že tak nějak patřím do té skupiny,
které nebylo dáno to zcela chápat. A do stejné skupiny stoprocentně
patří i ten kněz Laicha, jen mu to nedochází, myslí si, že je gerój.
(Pozor tím nijak nechci předjímat odpověď na naši otázku)
Když je kněz, který se rozhodl k celibátu protože mu to bylo dáno,
protože chce mít srdce volné pro Boha, nebo, co víc, chce se svým tajemným
způsobem s Bohem spojit právě i svým panictvím, tak to z něj
i vyzařuje a jeho pastorace, nebo jen samo bytí více zprostředkuje
ovečkám Boha.
ad 2) Pokud bychom měli onen půst vztáhnout na půst od manželství, tak
jistě to tak chápe i část řeholníků a kněží, jako dobrovolný půst
z lásky ke Kristu. Ano, šlechetný záměr – ne všem je nám v plnosti
dáno a myslím, že i kdo to bere takto, tak se to počítá. Ale když pak
nastanou různé situace, člověk má malý nadhled a nezvládne to. Kněží
odpadnou. Možná ale, než suspendace, by bylo od církve vhodnější, kdyby
nabízela, kněžím , kteří se cítí zvikláváni ohledně svého
povolání, kdyby jim nabízela preventivní exercicie a konzultzace. To by bylo
ovšem něco platné jen pro pokorné kněze, ne pro světoznalce, kteří
místo aby věc řešili doma, s tím jdou ven. Malinko odbočím, historie by
nás mohla poučit, jak snadné je rozbít, rozdělit církev. Jednota církve
je myslím větší hodnota, než okamžité vyřešení nějakého dílčího
problému. Myslím, že kdyby Luther, nebo Hus věděli, co to přinese, jednali
by jinak.
Ad 1) Kristus jasně ukázal, že chce následovníky, kteří jsou ochotni
opustit vše, i rodinu. Svým způsobem je mi toto téma bezdomovectví velmi
blízké. Ale zpět k otázce. Ježíš tedy ukázal, co čeká pravé
následovníky, ale co vše z toho plyne, nevím. Ježíš má dost
následovníků nejen mezi kněžími a řeholníky, ale i mezi řadovými
křesťany, ženatými, i svobodnými. Z nichž sem tam někdo se nechá
vysvětit na jáhna, jáhen může v mnoha věcech zastat kněze. Ale zřejmě
by nebylo na škodu, kdyby určitá, menší část ženatých byla přímo
kněžími, kvůli praktičtějšímu postoji například při zpovědi a tak.
Ale to je jen názor.