Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 24.září 20:36

Podobná otázka tu byla asi před 3 roky, takže nebudu rozvádět, co bylo řečeno tam. V první řadě, pokud by si člověk na tohle chtěl udělat zodpovědný názor, by byla asi konzultace s biskupem, nebo jak to oficielně církev prezentuje. Něco by se o tom asi našlo i v podrobném katolickém katachismu, který u nás vyšel v 90. letech. To by měl být základ pro tvorbu názorů. Já tu dám jen pár mých postřehů.
První věc, co člověka asi napadne, kromě těch majetků, že to církev zavedla, aby obnovila upadající církev, omezila neřády. Pokud tedy předpokládáme, že člověk, který je ochotný se vzdát manželství, že to asi myslí s Bohem doopravdy a půjde mu o Boží věc v první řadě. Tedy to určitě je dobrý a platný argument, ale, lidé jsou různí, takže to neplatí zcela všeobecně a výsledek, jak vidno není zdaleka 100%.
Co k tomu Kristus? Napadají mě 3 body. Cituji to jen orientačně, snad to moc nepopletu: 1) „Pane budu tě následovat, kamkoliv půjdeš!“ Ježíš odvětil: „Lišky mají doupata, ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kam by hlavu složil. 2) "Mistře, proč se tví učedníci nepostí?“ Ježíš odpovídá: „Mohou se svatebčané postit, když je ženich s nimi? Ale ženich bude od nich vzat, a pak i oni se budou postit.“ 3) Ježíš mluví o stavu o přednostech panického stavu, a že někteří se tak rozhodli kvůli božímu království. Ale dodává, že ne každému je dáno to pochopit.
Začnu od posledního bodu ad 3), tedy člověk samotný je volnější jak časem, majetkem, srdcem, pro Boha, není rozpolcen, a i v obtížných situacích, jako třeba za komunismu, nemusí dělat takové kompromisy, jde mu jen o vlastní krk. Ale přiznám se, že tak nějak patřím do té skupiny, které nebylo dáno to zcela chápat. A do stejné skupiny stoprocentně patří i ten kněz Laicha, jen mu to nedochází, myslí si, že je gerój. (Pozor tím nijak nechci předjímat odpověď na naši otázku)
Když je kněz, který se rozhodl k celibátu protože mu to bylo dáno, protože chce mít srdce volné pro Boha, nebo, co víc, chce se svým tajemným způsobem s Bohem spojit právě i svým panictvím, tak to z něj i vyzařuje a jeho pastorace, nebo jen samo bytí více zprostředkuje ovečkám Boha.
ad 2) Pokud bychom měli onen půst vztáhnout na půst od manželství, tak jistě to tak chápe i část řeholníků a kněží, jako dobrovolný půst z lásky ke Kristu. Ano, šlechetný záměr – ne všem je nám v plnosti dáno a myslím, že i kdo to bere takto, tak se to počítá. Ale když pak nastanou různé situace, člověk má malý nadhled a nezvládne to. Kněží odpadnou. Možná ale, než suspendace, by bylo od církve vhodnější, kdyby nabízela, kněžím , kteří se cítí zvikláváni ohledně svého povolání, kdyby jim nabízela preventivní exercicie a konzultzace. To by bylo ovšem něco platné jen pro pokorné kněze, ne pro světoznalce, kteří místo aby věc řešili doma, s tím jdou ven. Malinko odbočím, historie by nás mohla poučit, jak snadné je rozbít, rozdělit církev. Jednota církve je myslím větší hodnota, než okamžité vyřešení nějakého dílčího problému. Myslím, že kdyby Luther, nebo Hus věděli, co to přinese, jednali by jinak.
Ad 1) Kristus jasně ukázal, že chce následovníky, kteří jsou ochotni opustit vše, i rodinu. Svým způsobem je mi toto téma bezdomovectví velmi blízké. Ale zpět k otázce. Ježíš tedy ukázal, co čeká pravé následovníky, ale co vše z toho plyne, nevím. Ježíš má dost následovníků nejen mezi kněžími a řeholníky, ale i mezi řadovými křesťany, ženatými, i svobodnými. Z nichž sem tam někdo se nechá vysvětit na jáhna, jáhen může v mnoha věcech zastat kněze. Ale zřejmě by nebylo na škodu, kdyby určitá, menší část ženatých byla přímo kněžími, kvůli praktičtějšímu postoji například při zpovědi a tak. Ale to je jen názor. Chtělo by to si o tom někde něco přečíst, pak bych věděl víc.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 24.září 22:41

Podobná otázka tu byla asi před 3 roky, takže nebudu rozvádět, co bylo řečeno tam. V první řadě, pokud by si člověk na tohle chtěl udělat zodpovědný názor, by byla asi konzultace s biskupem, nebo jak to oficielně církev prezentuje. Něco by se o tom asi našlo i v podrobném katolickém katachismu, který u nás vyšel v 90. letech. To by měl být základ pro tvorbu názorů. Já tu dám jen pár mých postřehů.
První věc, co člověka asi napadne, kromě těch majetků, že to církev zavedla, aby obnovila upadající církev, omezila neřády. Pokud tedy předpokládáme, že člověk, který je ochotný se vzdát manželství, že to asi myslí s Bohem doopravdy a půjde mu o Boží věc v první řadě. Tedy to určitě je dobrý a platný argument, ale, lidé jsou různí, takže to neplatí zcela všeobecně a výsledek, jak vidno není zdaleka 100%.
Co k tomu Kristus? Napadají mě 3 body. Cituji to jen orientačně, snad to moc nepopletu: 1) „Pane budu tě následovat, kamkoliv půjdeš!“ Ježíš odvětil: „Lišky mají doupata, ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kam by hlavu složil. 2) "Mistře, proč se tví učedníci nepostí?“ Ježíš odpovídá: „Mohou se svatebčané postit, když je ženich s nimi? Ale ženich bude od nich vzat, a pak i oni se budou postit.“ 3) Ježíš mluví o stavu o přednostech panického stavu, a že někteří se tak rozhodli kvůli božímu království. Ale dodává, že ne každému je dáno to pochopit.
Začnu od posledního bodu ad 3), tedy člověk samotný je volnější jak časem, majetkem, srdcem, pro Boha, není rozpolcen, a i v obtížných situacích, jako třeba za komunismu, nemusí dělat takové kompromisy, jde mu jen o vlastní krk. Ale přiznám se, že tak nějak patřím do té skupiny, které nebylo dáno to zcela chápat. A do stejné skupiny stoprocentně patří i ten kněz Laicha, jen mu to nedochází, myslí si, že je gerój. (Pozor tím nijak nechci předjímat odpověď na naši otázku)
Když je kněz, který se rozhodl k celibátu protože mu to bylo dáno, protože chce mít srdce volné pro Boha, nebo, co víc, chce se svým tajemným způsobem s Bohem spojit právě i svým panictvím, tak to z něj i vyzařuje a jeho pastorace, nebo jen samo bytí více zprostředkuje ovečkám Boha.
ad 2) Pokud bychom měli onen půst vztáhnout na půst od manželství, tak jistě to tak chápe i část řeholníků a kněží, jako dobrovolný půst z lásky ke Kristu. Ano, šlechetný záměr – ne všem je nám v plnosti dáno a myslím, že i kdo to bere takto, tak se to počítá. Ale když pak nastanou různé situace, člověk má malý nadhled a nezvládne to. Kněží odpadnou. Možná ale, než suspendace, by bylo od církve vhodnější, kdyby nabízela, kněžím , kteří se cítí zvikláváni ohledně svého povolání, kdyby jim nabízela preventivní exercicie a konzultzace. To by bylo ovšem něco platné jen pro pokorné kněze, ne pro světoznalce, kteří místo aby věc řešili doma, s tím jdou ven. Malinko odbočím, historie by nás mohla poučit, jak snadné je rozbít, rozdělit církev. Jednota církve je myslím větší hodnota, než okamžité vyřešení nějakého dílčího problému. Myslím, že kdyby Luther, nebo Hus věděli, co to přinese, jednali by jinak.
Ad 1) Kristus jasně ukázal, že chce následovníky, kteří jsou ochotni opustit vše, i rodinu. Svým způsobem je mi toto téma bezdomovectví velmi blízké. Ale zpět k otázce. Ježíš tedy ukázal, co čeká pravé následovníky, ale co vše z toho plyne, nevím. Ježíš má dost následovníků nejen mezi kněžími a řeholníky, ale i mezi řadovými křesťany, ženatými, i svobodnými. Z nichž sem tam někdo se nechá vysvětit na jáhna, jáhen může v mnoha věcech zastat kněze. Ale zřejmě by nebylo na škodu, kdyby určitá, menší část ženatých byla přímo kněžími, kvůli praktičtějšímu postoji například při zpovědi a tak. Ale to je jen názor.