Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 5.srpen 15:41

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 5.srpen 16:26

Tak si to můžeme vzít popořadě:
1/ Že se pravidelně mluví o platech pedagogů, je pravda, naopak nějaké stávky (aby to bylo hodné toho slova), se tedy opravdu dlouho nekonaly (a ty, které se konaly v minulosti, byly spíš takovým jemným škemráním o pozornost).
2/ náročnost práce se přece nedá poměřovat pouze výdejem energie skrz pohybový aparát. Pak by logicky mezi nejnáročnější zaměstnání patřila pouze ta vysloveně založená na těžké fyzické práci – horníci, kopáči, stavební dělníci apod., naopak takový neurochirurg by měl podle tohoto přístupu vlastně docela pohodu.
3/ že by používání „moderních pomůcek“ (není specifikováno, o co se má jednat) situaci učitelům nějak významně ulehčovalo, to je dost sporné. Třeba v chemii je rozhodně náročnější vymýšlet hodiny se zapojením moderních měřících přístrojů a demonstračními pokusy než drtit názvosloví a dělat výpisky z učebnice.
4/ co se týče dobrých a špatných učitelů, to je sporné taky. Sám na sobě jsem poznal, že se mé vnímání toho, jak byl který učitel kvalitní, dost posunulo. Ne, že by mě tedy někdo snad „šikanoval“, ale vím, že některé učitele, které jsem dřív vnímal jako upjaté suchary, v současnosti hodnotím lépe než ty pohodáře, kteří z nás nechtěli sedřít kůži (=bylo snadnější se flákat). Hodnocení kvality učitele je v každém případě značně ošemetná věc, promítají se do toho často protichůdné požadavky rodičů (víc volnosti x víc drilu), ale i vedení školy.
5/ Všechno, co jsem doposud uvedl byl především můj názor na věc, teď konkrétní data:
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD – zahrnuje přes 30 vyspělých zemích z celého světa – včetně naší země, kupodivu…) sleduje kromě mnoha dalších oblastí také prostředky, které jednotlivé země investují do svého školství. Znovu zdůrazním slovo INVESTUJÍ, protože kvalitní školství je v každém případě investicí do budoucna – to snad nemůže nikdo rozporovat. Naše země, se v tomto ukazateli krčí na posledních místech.
https://data.o­ecd.org/edure­source/public-spending-on-education.htm
To jsou tvrdá data. A jak se to projevuje prakticky? Prostě tak, že už celkem dlouho NEJSOU LIDI. V posledních letech tento problém ještě akceleroval. Ve školách jsou dnes vděční téměř za jakoukoli osobu, která je ochotná učit. Čím je to způsobené? Tam je faktorů více (např. nízká prestiž oboru), ale finance k tomu nepochybně náležejí také. V zemích, kde má školství vysokou úroveň, patří zaměstnání učitele k dobře hodnoceným profesím, o které je zájem i mezi uchazečí o VŠ vzdělání. U nás je pedagogická fakulta nezřídka volbou „jistoty“, kam lze nastoupit, když to nevyjde jinam (nicméně to neplatí pro všechny její obory). Z absolventů pedagogických fakult jde učit přibližně polovina a z té poloviny ještě podstatná část po pár letech odchází mimo obor.
Jestliže budeme chtít v naší zemi školství, které bude atakovat špičku, pak to nelze dělat zadarmo. Jistě je pravda, že větší investice do školství se nemůže projevit tak, že se „účům“ přidá 10 procent k platu a další rok budou v mezinárodních srovnáních ve všem o 10 procent lepší výsledky. Tady leží ten zakopaný pes. Nastartovat kvalitní reformu školství bude stát asi dost peněz a výsledky se nedostaví během jednoho, ale ani dvou volebních období. Je tedy pravděpodobné, že se to bude flikovat jako doposud a hasit se budou jen ty nejpalčivější problémy. To bylo velmi stručné nastínění problematiky financí v českém školství.
Lidem se ale do hlavy obtiskne patrně to, že zpovykaní účové chtěj zase prachy (učej blbě, jen pár hodin denně, prázdniny, atd.) a co si maj co stěžovat, ať jdou teda makat jinam…