Odpověděl/a – 15.leden 19:52
„Neříkej před třídou“, představuj si kamarádku, jej o knize mluv
(dívej na ni takzvaným vnitřním pohledem). Nemysli na známku, na školu,
ale na samotný příběh a tvé pocity z něj.
Také jsem jako školačka měla problém vyjadřovat se před tabulí a
nesnášela písemné úkoly. Pak jsem jednou četla, nebo slyšela (nyní již
nevím přesně) rady:
„1 – Na veřejný projev, přednášku se vždy dobře připrav, téma
nestačí ovládat jen v pouhem projevu, ale mít "široký záběr“, to
znamená, vědět i to kolem tématu, vzájemné vlivy a vztahy k opisovanému
příběhu na čtenáře, na žánr
2 – Zaměř se na konkrétního člověka a povídej to jemu, dívej se
mu/jí do očí, všímej si jejich reakce a přizpůsobují tempo a barevnost
vyprávění podle jeho/jejího zájmu. Neboj se sem tam odskočit od tématu,
odlehči to, pokud spatříš ztrátu pozornosti, to většinu lidí
„probudí“ a pak se postupně vrať k původní tématu
3 – Řečník, politik většinou nevidí jednotlivce, ale své poslucháče,
přitom svůj pohled „rozostří“ tak, aby každý posluchač měl pocit,
že to říká právě jemu.
4 – Neboj se použít také mimiku a pohyb těla. „Všímej si i mimiku a
gestikulaci profesionálních řečníků, herců, ale také reakce, pohyby“
malého člověka "
Později pracovně i jako učitelka, jsem tento způsob používala, dokud jsem nenabrala jistotu projevu ..
Odpověděl/a – 15.leden 20:06
„Neříkej před třídou“, představuj si kamarádku, jej o knize mluv
(dívej na ni takzvaným vnitřním pohledem). Nemysli na známku, na školu,
ale na samotný příběh a tvé pocity z něj.
Také jsem jako školačka měla problém vyjadřovat se před tabulí a
nesnášela písemné úkoly. Pak jsem jednou četla, nebo slyšela (nyní již
nevím přesně) rady:
„1 – Na veřejný projev, přednášku se vždy dobře připrav, téma
nestačí ovládat jen v pouhem projevu, ale mít "široký záběr“, to
znamená, vědět i to kolem tématu, vzájemné vlivy a vztahy k opisovanému
příběhu na čtenáře, na žánr
2 – Zaměř se na konkrétního člověka a povídej to jemu, dívej se
mu/jí do očí, všímej si jejich reakce a přizpůsobují tempo a barevnost
vyprávění podle jeho/jejího zájmu. Neboj se sem tam odskočit od tématu,
odlehči to, pokud spatříš ztrátu pozornosti, to většinu lidí
„probudí“ a pak se postupně vrať k původnímu tématu
3 – Řečník, politik většinou nevidí jednotlivce, ale své poslucháče,
přitom svůj pohled „rozostří“ tak, aby každý posluchač měl pocit,
že to říká právě jemu.
4 – Neboj se použít také mimiku a pohyb těla. „Všímej si i mimiku a
gestikulaci profesionálních řečníků, herců, ale také reakce, pohyby“
malého člověka "
Později pracovně i jako učitelka, jsem tento způsob používala, dokud jsem nenabrala jistotu projevu ..