Odpověděl/a – 28.září 18:49
Je třeba, abyste znala uvedené literární pojmy, které jste se učili v škole. Pokud jim nerozumíte, zeptejte se vyučující.
Kompozice
I. rámcový vztah dějových linií (závěrečný motiv = počáteční motiv)
tímto způsobem je psán např. Epos o Gilgamešovi
II. paralelní – více liní
III. řetězový vztah linií – děje na sebe navazující
Další vysvětlení najdete v archivu
http://www.odpovedi.cz/otazky/co-je-to-kompozicni-rovina
Každý jazykový projev má rovinu:
Někdy se uvádí také plán: jazykový, tematický a kompoziční. Záleží, zda jde o obecné pojetí nebo konkrétnější v oblasti literatury.
Kompozice
je způsob výstavby a uspořádání textu – např. chronologicky, retrospektivní. V lyrice pak kontrast, gradace, paralela.
Vnitřní výstavba děje – expozice, kolize, krize, peripetia a katastrofa (happy end, katastrofa (v tragédii), kompromis
Vztah dějových linií – rámcový, paralelní, řetězový
Jinak všechny roviny v oblasti literární díla jsou podrobněr rozebrané v odkazu, Kompozice pak od čísla 6 – . Kompozice literárního díla.
http://www.osu.cz/fpd/kcd/dokumenty/cestinapositi/radek_igs.htm
–
Uvědomte si, že budete takto rozebírat u maturity, je třeba používat
správné pojmy.
Nebudete vypracovávat obsah, ale podíváte se, zda úvod souvisí se závěrem, zda autor vypravuje příběh za sebou, nebo přidá příběh jiné osoby, vypráví oba děje, vrací se ze stáří do mládí , zda došlo k nějakému obratu u hlavní postavy, zda se změnila atd.
Odpověděl/a – 28.září 19:05
Je třeba, abyste znala uvedené literární pojmy, které jste se učili v škole. Pokud jim nerozumíte, zeptejte se vyučující.
Kompozice
I. rámcový vztah dějových linií (závěrečný motiv = počáteční motiv)
tímto způsobem je psán např. Epos o Gilgamešovi
II. paralelní – více liní
III. řetězový vztah linií – děje na sebe navazující
Další vysvětlení najdete v archivu
Uvědomte si, že budete takto rozebírat u maturity, je třeba používat správné pojmy.
Nebudete vypracovávat obsah, ale podíváte se, zda úvod souvisí se
závěrem, zda autor vypravuje příběh za sebou, nebo přidá příběh jiné
osoby, vypráví oba děje, vrací se ze stáří do mládí , zda došlo
k nějakému obratu u hlavní postavy, zda se změnila atd
–
Trochu podrobněji
Vrstva kompoziční
v něm uspořádány a spojeny jeho tematické nebo jazykové složky, a to z hlediska příčinnosti (logiky), času a prostoru
KOMPOZIČNÍ POSTUPY
v jeho částech ( kapitolách, odstavcích, slokách)
b). retrospektivní ( zpětná) kompozice
autor na začátku naznačí či přímo prozradí výsledek děje a teprve pak
se čtenář dozví, co se vlastně odehrálo
Ukončení děje
atd. v odkazu
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:l-8xm8eBOZQJ:www.gkh.cz/kestazeni/jc/ls-strukt-lit-dila.ppt+&cd=10&hl=cs&ct=clnk&gl=cz&client=firefox-b
http://www.gkh.cz/kestazeni/jc/ls-strukt-lit-dila.ppt.
Odpověděl/a – 28.září 19:11
Další vysvětlení najdete v archivu
Uvědomte si, že budete takto rozebírat u maturity, je třeba používat správné pojmy.
Nebudete vypracovávat obsah, ale podíváte se, zda úvod souvisí se
závěrem, zda autor vypravuje příběh za sebou, nebo přidá příběh jiné
osoby, vypráví oba děje, vrací se ze stáří do mládí , zda došlo
k nějakému obratu u hlavní postavy, zda se změnila atd
–
Trochu podrobněji
Vrstva kompoziční
v něm uspořádány a spojeny jeho tematické nebo jazykové složky, a to z hlediska příčinnosti (logiky), času a prostoru
Kompoziční postupy
( kapitolách, odstavcích, slokách)
kompoziční výstavby
b). retrospektivní ( zpětná) kompozice
autor na začátku naznačí či přímo prozradí výsledek děje a teprve pak
se čtenář dozví, co se vlastně odehrálo
Ukončení děje
podrobnosti v odkazu
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:l-8xm8eBOZQJ:www.gkh.cz/kestazeni/jc/ls-strukt-lit-dila.ppt+&cd=10&hl=cs&ct=clnk&gl=cz&client=firefox-b
http://www.gkh.cz/kestazeni/jc/ls-strukt-lit-dila.ppt.
Odpověděl/a – 28.září 19:24
Další vysvětlení najdete v archivu
Uvědomte si, že budete text rozebírat u maturity, musíte se přsně vyjadřovat.
Nebudete vypracovávat obsah, ale když jste kniha četla, tak víte, zda
úvod souvisí se závěrem, zda autor vypravuje příběh tak, jak jdou
události za sebeou. nebo přidá příběh jiné osoby, vypráví oba děje
vedle sebe, vrací se ze stáří do mládí, zjistíte, zda došlo
k nějakému obratu děje u hlavní postavy, zda se změnila atd
To, co jsem vám popsala jsou kompoziční postupy – vysvětlení níž.
–
Prodrobné vysvětlení
Vrstva kompoziční
v něm uspořádány a spojeny jeho tematické nebo jazykové složky, a to z hlediska příčinnosti (logiky), času a prostoru
Kompoziční postupy
( kapitolách, odstavcích, slokách)
b). retrospektivní ( zpětná) kompozice
autor na začátku naznačí či přímo prozradí výsledek děje a teprve pak
se čtenář dozví, co se vlastně odehrálo
Ukončení děje
Podrobnosti a vysvětlení dalších pojmů v odkazu
http://www.gkh.cz/kestazeni/jc/ls-strukt-lit-dila.ppt.
Opravdu se musíte snažit pochopit dílo nejen z pohledu tématického, jazykového a kompozičního.
Odpověděl/a – 3.říjen 16:37
Další vysvětlení najdete v archivu
Uvědomte si, že budete text rozebírat u maturity, musíte se přsně vyjadřovat.
Nebudete vypracovávat obsah, ale když jste knihu četla, tak víte, zda
úvod souvisí se závěrem, zda autor vypravuje příběh tak, jak jdou
události za sebeou. nebo přidá příběh jiné osoby, vypráví oba děje
vedle sebe, vrací se ze stáří do mládí, zjistíte, zda došlo
k nějakému obratu děje u hlavní postavy, zda se změnila atd
To, co jsem vám popsala jsou kompoziční postupy – vysvětlení níž.
–
Prodrobné vysvětlení
"Vrstva kompoziční
v něm uspořádány a spojeny jeho tematické nebo jazykové složky, a to z hlediska příčinnosti (logiky), času a prostoru
Kompoziční postupy
( kapitolách, odstavcích, slokách)
b). retrospektivní ( zpětná) kompozice
autor na začátku naznačí či přímo prozradí výsledek děje a teprve pak
se čtenář dozví, co se vlastně odehrálo
Ukončení děje
Podrobnosti a vysvětlení dalších pojmů v odkazu
http://www.gkh.cz/kestazeni/jc/ls-strukt-lit-dila.ppt.
Opravdu se musíte snažit pochopit dílo nejen z pohledu tématického, jazykového a kompozičního.