Odpověděl/a – 13.leden 22:08
Znám jenom tento případ. Únosů bylo ale více.
Úlet do Erdingu
Po únoru 1948 se začal rychle stupňovat tlak na bývalé příslušníky
britské Royal Air Force i další účastníky zahraničního odboje jako
nebezpečné nositele tradic demokratické republiky. Západní letci byli záhy
propouštěni z armády, část z nich na krátký čas našla zaměstnání
u civilní letecké společnosti ČSA, i tady však nebyli vysíláni na
mezinárodní linky, kde hrozila jejich emigrace. Situaci, do níž se ne svou
vinou dostali, se pokusili někteří bývalí „zápaďáci“ řešit
útěkem do zahraničí a několik z nich k tomu použilo nástroj, který
ovládali nejlépe – letadlo.
Nejodvážnějším z těchto útěků se stal skupinový odlet trojice
dopravních letadel do německého Erdingu. Myšlenka na útěk pomocí letounů
Československých aerolinií se zrodila v hlavě válečného hrdiny kapitána
Oldřicha Doležala, bývalého pilota 311. perutě RAF, který se proslavil
27. prosince 1943 potopením německé nákladní lodi Alsterufer. Dalším
z hlavních aktérů byl bývalý válečný stíhač a stíhací eso Ladislav
Světlík, jenž za války sestřelil pět německých letounů. Protože
státní orgány sledovaly, zda pilot s sebou do letadla nebere rodinné
příslušníky, letěli blízcí organizátorů jinými stroji tří
vnitrostátních spojů.
Dne 24. března 1950 vzlétly tři dopravní Dakoty z Brna, Bratislavy a
Ostravy, ovšem namísto určení namířily na německé letiště v Erdingu.
Na jejich palubách se nacházelo celkem 85 lidí, včetně cestujících,
z nichž někteří byli rovněž účastníci útěku. Ve Spolkové republice
Německo zůstalo celkem 27 osob, mezi nimi Anna Vrzáňová, matka slavné
krasobruslařky nebo Anna Dohalská, vdova po Zdeňkovi Bořku-Dohalském,
hrdinovi, popraveném nacisty. Jeden z hlavních aktérů útěku Ladislav
Světlík dodnes žije na Novém Zélandu.
Odpověděl/a – 13.leden 22:24
Znám jenom tento případ. Únosů bylo ale více.
Úlet do Erdingu
Po únoru 1948 se začal rychle stupňovat tlak na bývalé příslušníky
britské Royal Air Force i další účastníky zahraničního odboje jako
nebezpečné nositele tradic demokratické republiky. Západní letci byli záhy
propouštěni z armády, část z nich na krátký čas našla zaměstnání
u civilní letecké společnosti ČSA, i tady však nebyli vysíláni na
mezinárodní linky, kde hrozila jejich emigrace. Situaci, do níž se ne svou
vinou dostali, se pokusili někteří bývalí „zápaďáci“ řešit
útěkem do zahraničí a několik z nich k tomu použilo nástroj, který
ovládali nejlépe – letadlo.
Nejodvážnějším z těchto útěků se stal skupinový odlet trojice
dopravních letadel do německého Erdingu. Myšlenka na útěk pomocí letounů
Československých aerolinií se zrodila v hlavě válečného hrdiny kapitána
Oldřicha Doležala, bývalého pilota 311. perutě RAF, který se proslavil
27. prosince 1943 potopením německé nákladní lodi Alsterufer. Dalším
z hlavních aktérů byl bývalý válečný stíhač a stíhací eso Ladislav
Světlík, jenž za války sestřelil pět německých letounů. Protože
státní orgány sledovaly, zda pilot s sebou do letadla nebere rodinné
příslušníky, letěli blízcí organizátorů jinými stroji tří
vnitrostátních spojů.
Dne 24. března 1950 vzlétly tři dopravní Dakoty z Brna, Bratislavy a
Ostravy, ovšem namísto určení namířily na německé letiště v Erdingu.
Na jejich palubách se nacházelo celkem 85 lidí, včetně cestujících,
z nichž někteří byli rovněž účastníci útěku. Ve Spolkové republice
Německo zůstalo celkem 27 osob, mezi nimi Anna Vrzáňová, matka slavné
krasobruslařky nebo Anna Dohalská, vdova po Zdeňkovi Bořku-Dohalském,
hrdinovi, popraveném nacisty. Jeden z hlavních aktérů útěku Ladislav
Světlík dodnes žije na Novém Zélandu.
Doplňuji:
Nejslavnější úlet vojenského letadla.
O pilotovi si ale myslím své!
http://www.militaria.cz/cz/clanky/benes-noviny/sovetsky-svaz-mu-dal-vsechno-mimo-svobody.html