Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 5.červenec 23:37

Kdo je Žid / žid, nebo přesněji: Israelita? 🤷🏽‍♀️

Tradičně je to ten, kdo I. se narodil židovské matce nebo II. dokončil konversi k judaismu podle orthodoxního, ultraorthodoxního či karaitského rithu; takto na to (až na výjimky) nahlíží také Stát Israel stran práva návratu.

Jasně, pokud někdo dokončí některou zvýše popsaných konversí, pak ano, pak to, asi, je na dlouho, ne-li opravdu na celý život. Ovšem pokud se někdo narodí židovské matce, není to žádná zásluha a takový člověk může být naprosto a komplexně sekularisovaný.

Víra není jakkoli racionální, naopak, víra se s racionalitou naprosto rozchází, takže, pokud o sobě nějaký halachický Israelita „ví“, že je Levita, nebo Kohen, je to – objektivně vzato – pouze domněnka. A nic jiného pro ani pro halachické Israelity není podstatné: Kohen je určen ke službě v jerusalemském chrámu, Levita k vedlejším službám v jerusalemském chrámu. A jinak je kmenová příslušnost, z religiosního hlediska, naprosto a dokonale nepodstatná.

Takže: je-li Kohen či Levita, a zároveň je religiosní, „ví“ to. V opačném případě to může „vědět“, nějak jako od předků, ale asi je mu to naprosto a dokonale jedno. 😃

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 6.červenec 1:56

Kdo je Žid / žid, nebo přesněji: Israelita? 🤷🏽‍♀️

Tradičně je to ten, kdo I. se narodil židovské matce nebo II. dokončil konversi k judaismu podle orthodoxního, ultraorthodoxního či karaitského rithu; takto na to (až na výjimky) nahlíží také Stát Israel stran práva návratu.

Jasně, pokud někdo dokončí některou zvýše popsaných konversí, pak ano, pak to, asi, je na dlouho, ne-li opravdu na celý život. Ovšem pokud se někdo narodí židovské matce, není to žádná zásluha a takový člověk může být naprosto a komplexně sekularisovaný.

Víra není jakkoli racionální, naopak, víra se s racionalitou naprosto rozchází, takže, pokud o sobě nějaký halachický Israelita „ví“, že je Levita, nebo Kohen, je to – objektivně vzato – pouze domněnka. A nic jiného ani pro halachické Israelity není podstatné: Kohen je určen ke službě v jerusalemském chrámu, Levita k vedlejším službám v jerusalemském chrámu. A jinak je kmenová příslušnost, z religiosního hlediska, naprosto a dokonale nepodstatná.

Takže: je-li Kohen či Levita, a zároveň je religiosní, „ví“ to. V opačném případě to může „vědět“, nějak jako od předků, ale asi je mu to naprosto a dokonale jedno. 😃