Avatar uživatele
Complex

Jaká myslíte, že je minimální vzletová plocha pro Boeing 747?

Upravil/a: annas

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 1860 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Radši jsem nemyslel a našel si to:

Velké letouny (např. Boeing 747, 767 či 777, McDonnell Douglas DC-10 či MD-11, Airbus A340 či A380 apod.) vyžadují dráhu zhruba 2400 m (minimum za příznivých podmínek při hladině moře, ve vyšší nadmořské výšce či za zhoršených podmínek více).
(wiki)

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Edison

Jsem přemýšlel, co má Complex na mysli „vżletovou plochou“. Tak snad má Kepler se „vzletovou dráhou“ pravdu.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
led

aj veľké lietadlá v prípade potreby dokážu vzlietnúť na pár stoviek metrov dlhej dráhe a dobrého protivetru, ktorý ich „nadvihne“, ale aj minimálna vzletová dráha musí mať rezervu pre prípad prerušenia štartu.
Rovnako je to aj s pristávacou dráhou. Neverila som tomu, až kým som nevidela ako v daždi dokázal takýto drobček pristáť na krátkej ani nie polkilometrovej dráhe a zvyšnou energiou sa otočil k odbaveniu. Ako sa pri tom cítili pasažieri, radšej nehovorím. Ale bolo to jediné letisko, ktoré ešte prijímalo.

před 1860 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Je to trošku jinak, samozřejmě protivítr při startu pomáhá, nakonec toho využívají i letadlové lodě. Přerušení startu je možné jen do rychlosti V1, kdy ještě může letadlo zastavit, aniž by vyjelo z dráhy. No a rychlost V1 právě určuje potřebnou délku ranveje. Poté už musí vzlétnout. Jinak vzletová i přistávací dráha je totéž.
Jako zajímavost: malá vrtulová letadla jsou schopná přistát i na sněhovém poli ve velehorách, pokud ten terén má dostatečné stoupání. Prakticky na fleku.

před 1860 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Vždy se přistává a vzlétá proti větru. To je zásada, která zkracuje potřebnou dráhu, potažmo snižuje rychlost letadla vůči zemi, přičemž vůči vzduchu je stejná, což je nutnost pro bezpečné přistání a vzlet.

Jinak jsou i videa, kde rychlost větru je právě taková, jaká je potřebná rychlost letadla. Pak letadlo sedne/vzlétne na fleku. Pozor, to platí pro malá letadla, u velkých dopravních letadel sice platí stejná fyzika, jen realizace se provádí nepatrně jinak.

před 1860 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

To mi nemusíš vysvětlovat. Nejsem blbec.

před 1860 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Taky to nevysvětliji tobě, ale spíše tak jako „do pléna“…

před 1860 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Edison: já se už většinou nad nejasně položenou otázkou nepozastavuju. Prostě krátce zauvažuju, co tím chtěl básník říci a kupodivu se většinou trefím.

před 1860 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Já přemejšlel o křídlech a nějak jsem nemohl pochopit, jak se tak někdo může ptát… jestli na míru vysunutí slotů a klapek… nebo cojako…

před 1860 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek