Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 11.srpen 13:47

Tvl, já snad výjimečně asi budu souhlasit. 🤣 To zírám, že i troll napsal něco smysluplného. 🤣
Ale nesouhlasím, že je to jen věc teorie X praxe. Protože: 1. ani ta teorie kolikrát za moc nestojí a za 2. stejně si z toho ti studenti moc neodnesou. Nenarážím jen na to, že je ta teorie nezajímá (a bývá nezajímaě podaná), nepodněcuje je, a třeba jí ani nepochopí, ale na to, že to stejně zapomenou. A celkem brzy. Většina z nich zapomene většinu z toho, ještě než skolu opustí. Po hodině/přednášce, do zítřejšího dne, po nějaké zkoušce do pár dní (i když většinu toho taky už na druhý den).

VŠ jsou na tom ale docela dobře. Né, že by fungovaly skvěle, ale jsou na tom mnohem líp než SŠ.
Hodnotový systém založený na známkách a trestech je irelevantní. Nebo spíš škodící, než irelevantní. Nestuduje se pro vědomosti ani praktičnost, ale pro známky/prospěch a v konečném důsledku se škola studuje kvůli škole (= papíru potvrzujícím, žes jí dostudoval. Což vlastně neznamená vůbec nic.. ani že něco umí nebo znamená).
Hodnotový systém a tresty za to, že něco neumí, nezná a dělá chyby, ty žáky ubíjí. Nejen, že jim bere motivaci a podobně, ale výchovává je velmi špatným směrem – osvojují si díky škole mnoho negativních vlastností.

Některé soukromé školy, „hodnotí“ žáky individuálně, podle jejich přístupu, jak se snaží, hodnotí pak až konenčný vývoj žáka (ajk moc se posunul) atd. Ale postupují tak, aby ty studenty pro ten obor (vyučovací předmět) nadchli a aby se to naučili za každou cenu (aby se to sami chtěli naučit). Výuka je vedena tak, že učitel mluví, ale nejen on, ale probírá tu látku se všemi studenty. Je to otevřená diskuze, kde se baví o tom, co se naučili (co jim bylo předneseno), každý může říct, jak to chápe nebo, co si pod tím představuje, jak se mu to líbí a tak dále. Ale i když to některé z nich nepochopí, tak je ten učitel netrstá ani je nekárá za chyby (a oni to nakonec skrze tu diskuzi pochopí). Takhle se to vedlo/učilo i na školách/akademích už ve starověku nebo v Arábii. Jen dnenší školství je „zastaralé“ (e smyslu středověké, nefunkční). Předhodit látku žákům jakýmkoli způsobem (záleží na učiteli, ale plno z nich to neumí) a ať si pak žáci poradí a naučí se jí nazpaměť, pak test/písemka, vyplnit, známka a je to.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 11.srpen 14:02

Tvl, já snad výjimečně asi budu souhlasit. 🤣 To zírám, že i troll napsal něco smysluplného. 🤣
Ale nesouhlasím, že je to jen věc teorie X praxe. Protože: 1. ani ta teorie kolikrát za moc nestojí a za 2. stejně si z toho ti studenti moc neodnesou ( i když je to dobrá teorie). Nenarážím jen na to, že je ta teorie nezajímá (a bývá nezajímavě podaná), nepodněcuje je, a třeba jí ani nepochopí, ale na to, že to stejně zapomenou. A celkem brzy. Většina z nich zapomene většinu z toho, ještě než skolu opustí. Po hodině/přednášce, do zítřejšího dne, po nějaké zkoušce do pár dní (i když většinu toho taky už na druhý den).

VŠ jsou na tom ale docela dobře. Né, že by fungovaly skvěle, ale jsou na tom líp než SŠ.
Hodnotový systém založený na známkách a trestech je irelevantní. Nebo spíš škodící, než irelevantní. Nestuduje se pro vědomosti ani praktičnost, ale pro známky/prospěch a v konečném důsledku se bohužel škola studuje jen kvůli škole (= papíru potvrzujícím, žes jí dostudoval. Což vlastně neznamená vůbec nic.. ani že něco umí nebo znamená).
Hodnotový systém a tresty za to, že něco neumí, nezná a dělá chyby, ty žáky ubíjí. Nejen, že jim bere motivaci a podobně, ale výchovává je velmi špatným směrem – osvojují si ve škole mnoho negativních vlastností. Mj. už ani nebudou mít chuť se někam posouvat a něco učit. Ale demotivace je jen zloemk celé té „pyramidy hrůzy.“

Některé soukromé školy, „hodnotí“ žáky individuálně, podle jejich přístupu, jak se snaží, hodnotí pak až konenčný vývoj žáka (jak moc se posunul) atd. Ale postupují tak, aby ty studenty pro ten obor (vyučovací předmět) nadchli a aby se to zkrátka naučili (aby se to sami chtěli naučit). O tom to je, naučit je to, aby jim to k něčemu bylo a mnoho jim to dalo (a né vzalo). Je to formou otevřené diskuze, kde se baví o tom, co se naučili (co jim bylo předneseno), každý může říct, jak to chápe nebo, co si pod tím představuje, jak se mu to líbí a tak dále. Ale i když to některé z nich nepochopí, tak je ten učitel netrestá ani je nekárá za chyby (a oni to nakonec skrze tu diskuzi pochopí). Takhle se to vedlo/učilo i na školách/akademích už ve starověku nebo v Arábii. není zde žádná genetika nebo negativní vlastnosti – každý se může naučit, co je mu přednášeno, nehledě na obor a škola má postupovat, aby si to zkrátka osvojil (nenásilnou cestou. Hlavně formou podněcování). Jen dnešní školství je řekněme „zastaralé“ (ve smyslu nefunkční). Předhodit látku žákům jakýmkoli způsobem (záleží na učiteli, ale plno z nich to neumí) a ať si pak žáci poradí a naučí se jí nazpaměť, pak test/písemka, vyplnit, známka a je to. Školy se nesnaží žáka něco skutečně naučit ani ho někam posunout (v oblasti vědomostí/znalostí, praxe/zkušeností, rozovj chápání/mylšení, druhů inteligencí, gramotnosti, schopnosti, dovednosti, fyzické tělo, duše… ), snaží se ho hodnotit známkami na základě velmi chabého předávání (často zbytečných a zahlcujícíh) informací – bez praktického vy/užití. Stojí to hlavně jen na paměti (do písemky/zzkoušky) nebo přístupu žáka k té škole a učivu (což není chyba jen žáka, když veznem v potaz, že většinu vlastností, které člověk má, si odnesl právě ze škol, kde si je osvojil… ani domácí prostředí nemá takový vliv).
Na pár takových soukromých školách, které znám to funguje, fungovalo to tak ve starověku i v Arábii a jinde. Školský systém musí fungovat jinak, musí mít jiný přístup (formu výuky), jiné hodnoty a jasné cíle/pravidla, jak postupovat při vyučování žáků. Plno lidí si myslí, že hlavní je postoj žáka ke škole. To je omyl, hlavní je postoj té školy (školy jako takové, školství, učitelů) k tomu žákovi… Představte si, že by se tohlo tvrdilo už ve školce nebo na 1. stupni ZŠ, že je to na přístupu žáka… kde j enaprosto neuvědomělý, nic nezná, neumí a (prvotní!) vlastnsoti si zde teprve osvojuje. Ale není to takový rozdíl mezi ZŠ a třeba SŠ nebo VŠ. Ten student je o něco starší, to jo, ale to je vše. Platí úplně totéž tam i tady, vlastnsoti se pořád mění a hlavní je, jaký má k němu škoal přístup.