Odpověděl/a – 22.červen 13:04
Jak poznat Poláka?
Holohlavý oholený, primitivní v teplákové soupravě nebo jedinec s knírem zakrývajícím chybějící zuby
Polka – zvýraznění na hlavě, krátký top s výstřihem až ke kolenům, zlatá kabelka, zlaté boty, zlatý opasek.
https://wiadomosci.onet.pl/kiosk/po-czym-poznac-polaka/rh8z9
Historie koíru
. Co je to s polským knírem, že bez ohledu na dobu má strniště nad horním rtem nadčasový význam? Jaký je jeho příběh? Jak to vypěstovat? Na co si pamatovat
Ze stránek historie – bouřlivá historie polského kníru
Dorota Samborska-Kukuć ve své vědecké disertační práci s názvem
„Polský knír.“ O národních tradicích a osobních preferencích ve
spisech Henryka Sienkiewicze “správně zdůrazňuje, že knír byl výrazem
mužnosti a souvisejících vlastností, jako je odvaha, fyzická síla
a čest.
Zároveň zdůrazňovali sociální a majetkové postavení. Není divu, že polští „kníři“ byli nejprve vládci a poté národní vůdci, zejména Sarmati. Jak je známo, tato kulturní formace a celé její politické a estetické dědictví souvisí s maskulinitou a maskulinistickými atributy, takže knír této charakteristice dokonale odpovídá.
Polský šlechtic byl přesvědčen, že jeho vzhled je jediným univerzálním modelem mužnosti. Západoevropští džaboti, volánky, punčochy a oholené tváře nebyly ani tak cizí, jako směšné. A šlechtic bez kníru se cítil jako bez šavle!
V 19. století se knír stal symbolem národního odporu. To je zvláště patrné během potlačení lednového povstání v okrese Krasnystaw, kde místní náčelník v rámci represí nařizuje místní šlechtě oholit si knír. To mělo opačný účinek – místo poslušnosti došlo ještě k větší mobilizaci, což znamenalo, že během oddílů přestal knír být pouze ušlechtilým atributem a stal se národním symbolem.
Na přelomu 80. a 90. let 20. století došlo k historickým událostem, které všechno změnily. Nahrazení socialistického systému systémem volného trhu mělo dalekosáhlé důsledky a ovlivnilo prakticky každou sféru života. Otevření hranic znamenalo, že do Polska začaly proudit nejen nové výrobky, ale také myšlenky týkající se způsobu života. Mezi stylovým oblečením a neobvyklými účesy nebylo místo pro knír, protože to začalo být velmi kýčovité. Byl spíše doménou strýců s kníry než módních mužů. Nicméně to úplně nezmizelo, což potvrzuje knír Adama Małysze."
Podrobnosti v odkazu.
https://jakubwiacek.com/polski-was-sila-tradycji-czy-odlegla-przeszlosc/
Odpověděl/a – 22.červen 13:06
Jak poznat Poláka?
Holohlavý oholený, primitivní v teplákové soupravě nebo jedinec s knírem zakrývajícím chybějící zuby
Polka – zvýraznění na hlavě, krátký top s výstřihem až ke kolenům, zlatá kabelka, zlaté boty, zlatý opasek.
https://wiadomosci.onet.pl/kiosk/po-czym-poznac-polaka/rh8z9
Historie koíru
. Co je to s polským knírem, že bez ohledu na dobu má strniště nad horním rtem nadčasový význam? Jaký je jeho příběh? Jak to vypěstovat? Na co si pamatovat
Ze stránek historie – bouřlivá historie polského kníru
Dorota Samborska-Kukuć ve své vědecké disertační práci s názvem
„Polský knír.“ O národních tradicích a osobních preferencích ve
spisech Henryka Sienkiewicze “správně zdůrazňuje, že knír byl výrazem
mužnosti a souvisejících vlastností, jako je odvaha, fyzická síla
a čest.
Zároveň zdůrazňovali sociální a majetkové postavení. Není divu, že polští „kníři“ byli nejprve vládci a poté národní vůdci, zejména Sarmati. Jak je známo, tato kulturní formace a celé její politické a estetické dědictví souvisí s maskulinitou a maskulinistickými atributy, takže knír této charakteristice dokonale odpovídá.
Polský šlechtic byl přesvědčen, že jeho vzhled je jediným univerzálním modelem mužnosti. Západoevropští džaboti, volánky, punčochy a oholené tváře nebyly ani tak cizí, jako směšné. A šlechtic bez kníru se cítil jako bez šavle!
V 19. století se knír stal symbolem národního odporu. To je zvláště patrné během potlačení lednového povstání v okrese Krasnystaw, kde místní náčelník v rámci represí nařizuje místní šlechtě oholit si knír. To mělo opačný účinek – místo poslušnosti došlo ještě k větší mobilizaci, což znamenalo, že během oddílů přestal knír být pouze ušlechtilým atributem a stal se národním symbolem.
Na přelomu 80. a 90. let 20. století došlo k historickým událostem, které všechno změnily. Nahrazení socialistického systému systémem volného trhu mělo dalekosáhlé důsledky a ovlivnilo prakticky každou sféru života.
Otevření hranic znamenalo, že do Polska začaly proudit nejen nové výrobky, ale také myšlenky týkající se způsobu života. Mezi stylovým oblečením a neobvyklými účesy nebylo místo pro knír, protože to začalo být velmi kýčovité. Byl spíše doménou strýců s kníry než módních mužů. Nicméně to úplně nezmizelo, což potvrzuje knír Adama Małysze."
Podrobnosti v odkazu.
https://jakubwiacek.com/polski-was-sila-tradycji-czy-odlegla-przeszlosc/
Odpověděl/a – 22.červen 13:08
Jak poznat Poláka?
Holohlavý oholený, primitivní v teplákové soupravě nebo jedinec s knírem zakrývajícím chybějící zuby
Polka – zvýraznění na hlavě, krátký top s výstřihem až ke kolenům, zlatá kabelka, zlaté boty, zlatý opasek.
https://wiadomosci.onet.pl/kiosk/po-czym-poznac-polaka/rh8z9
. Co je to s polským knírem, že bez ohledu na dobu má strniště nad horním rtem nadčasový význam? Jaký je jeho příběh? Jak to vypěstovat? Na co si pamatovat
Ze stránek historie – bouřlivá historie polského kníru
"V Evropě se pod vlivem francouzských králů staly paruky populární, zatímco v Polsku bylo nošení kníru povinností skutečného vlastence.
Dorota Samborska-Kukuć ve své vědecké disertační práci s názvem „Polský knír.“ O národních tradicích a osobních preferencích ve spisech Henryka Sienkiewicze “správně zdůrazňuje, že knír byl výrazem mužnosti a souvisejících vlastností, jako je odvaha, fyzická síla a čest.
Zároveň zdůrazňovali sociální a majetkové postavení. Není divu, že polští „kníři“ byli nejprve vládci a poté národní vůdci, zejména Sarmati. Jak je známo, tato kulturní formace a celé její politické a estetické dědictví souvisí s maskulinitou a maskulinistickými atributy, takže knír této charakteristice dokonale odpovídá.
Polský šlechtic byl přesvědčen, že jeho vzhled je jediným univerzálním modelem mužnosti. Západoevropští džaboti, volánky, punčochy a oholené tváře nebyly ani tak cizí, jako směšné. A šlechtic bez kníru se cítil jako bez šavle!
V 19. století se knír stal symbolem národního odporu. To je zvláště patrné během potlačení lednového povstání v okrese Krasnystaw, kde místní náčelník v rámci represí nařizuje místní šlechtě oholit si knír. To mělo opačný účinek – místo poslušnosti došlo ještě k větší mobilizaci, což znamenalo, že během oddílů přestal knír být pouze ušlechtilým atributem a stal se národním symbolem.
Na přelomu 80. a 90. let 20. století došlo k historickým událostem, které všechno změnily. Nahrazení socialistického systému systémem volného trhu mělo dalekosáhlé důsledky a ovlivnilo prakticky každou sféru života.
Otevření hranic znamenalo, že do Polska začaly proudit nejen nové výrobky, ale také myšlenky týkající se způsobu života. Mezi stylovým oblečením a neobvyklými účesy nebylo místo pro knír, protože to začalo být velmi kýčovité. Byl spíše doménou strýců s kníry než módních mužů. Nicméně to úplně nezmizelo, což potvrzuje knír Adama Małysze."
Podrobnosti v odkazu.
https://jakubwiacek.com/polski-was-sila-tradycji-czy-odlegla-przeszlosc/