Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 11.duben 9:56

Měření v uzlech má svou historii,.

„Proč se rychlost lodi měří v uzlech?“

https://www.his­tory.com/news/why-is-a-ships-speed-measured-in-knots

"Starověcí námořníci měřili, jak rychle se jejich loď pohybovala, a to tak, že hodili kus dřeva nebo jiný plovoucí předmět přes příď lodi, a poté spočítali dobu, která uplynula, než její záď objektem prošla. Tato metoda byla známá jako Holanďanův deník.

Na konci 16. století začali námořníci k měření rychlosti používat jinou metodu. U této metody byly uzly vázány v rovnoměrných intervalech na délku lana a poté byl jeden konec lana, na který byl připevněn kus dřeva ve tvaru koláče (nebo „tříska“), hozen za loď.

Jak se loď pohybovala vpřed, šňůra lana se nechala volně rolovat po určitou dobu, která byla obvykle uvedena v tabulkách s přesýpacími hodinami. Poté se spočítal počet uzlů, které překročily záď lodi, a použil se k výpočtu rychlosti plavidla. Uzel znamenal jednu námořní míli za hodinu. Loď cestující rychlostí 15 uzlů proto mohla letět rychlostí 15 námořních mil za hodinu.

Po řadu let se mezi různými národy neshodovalo ohledně přesného měření námořní míle, které je založeno na obvodu Země. V roce 1929 byla mezinárodní námořní míle standardizována na 6 076 stop; bylo přijato Spojenými státy v roce 1954. Námořní míle se liší od míle na souši, která je založena na pěší vzdálenosti. Římané nejprve definovali pozemskou míli jako 1 000 kroků nebo párů kroků; byla stanovena na současné měření 5 280 stop královnou Alžbětou I. v roce 1593."

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 11.duben 9:59

Měření v uzlech má svou historii,.

„Proč se rychlost lodi měří v uzlech?“

https://www.his­tory.com/news/why-is-a-ships-speed-measured-in-knots

"Starověcí námořníci měřili, jak rychle se jejich loď pohybovala, a to tak, že hodili kus dřeva nebo jiný plovoucí předmět přes příď lodi, a poté spočítali dobu, která uplynula, než její záď objektem prošla. Tato metoda byla známá jako Holanďanův deník.

Na konci 16. století začali námořníci k měření rychlosti používat jinou metodu. U této metody byly uzly vázány v rovnoměrných intervalech na délku lana a poté byl jeden konec lana, na který byl připevněn kus dřeva ve tvaru „koláče“ nebo „třísky“, hozený za loď.

Jak se loď pohybovala vpřed, šňůra lana se nechala volně rolovat po určitou dobu, která byla obvykle uvedena v tabulkách s přesýpacími hodinami. Poté se spočítal počet uzlů, které překročily záď lodi, a použil se k výpočtu rychlosti plavidla. Uzel znamenal jednu námořní míli za hodinu. Loď cestující rychlostí 15 uzlů proto mohla letět rychlostí 15 námořních mil za hodinu.

Po řadu let se mezi různými národy neshodovalo měření námořní míle, které je založeno na obvodu Země. V roce 1929 byla mezinárodní námořní míle standardizována na 6 076 stop; bylo přijato Spojenými státy v roce 1954. Námořní míle se liší od míle na souši, která je založena na pěší vzdálenosti. Římané nejprve definovali pozemskou míli jako 1 000 kroků nebo párů kroků; byla stanovena na současné měření 5 280 stop královnou Alžbětou I. v roce 1593."