Odpověděl/a – 18.duben 8:31
Máš to nějaké pomotané. Pominu-li ty kg jako jednotku „síly“, tak udávané rozměry součástí kola jsou jakési divné. Takové kolo jsem ještě neviděl a něco tam chybí, řekl bych. Co je např. délka pedálů?
Odpověděl/a – 19.duben 22:57
Máš to nějaké pomotané. Pominu-li ty kg jako jednotku „síly“, tak udávané rozměry součástí kola jsou jakési divné. Takové kolo jsem ještě neviděl a něco tam chybí, řekl bych. Co je např. délka pedálů?
Dodatek:
Zadání jsem poněkud upravil, aby mělo smysl vůbec něco počítat. Hledal
jsem vztah pro sílu působící na pedál, která je potřebná k udržení
zatíženého bicyklu na svahu v klidu. Pro jízdu do kopce bude třeba síly
větší a pro řešení dynamiky takové jízdy by bylo třeba dalších
doplňujících údajů, které jsem zmínil v diskuzním příspěvku. Navíc
by s jednalo o problém podstatně složitější, do kterého se pouštět
nehodlám, hlavně z časových důvodů.
Dáno:
Poloměr kola Rk = 0,35m
Poloměr převodníku Rt = 4cm
Poloměr pastorku Rp = 6cm
Délka kliky L = 17,5cm
Úhel stoupání α = 30°
Veličiny použité při výpočtu a jejich označení:
Fs = síla nohy působící (prostřednictvím pedálu) kolmo na podélnou osu
kliky
Ms = točivý moment síly Fs vůči středu otáčení
Mt = točivý moment na obvodu převodníku (talíře) vůči středu
otáčení
Fr = síla přenášená řetězem působící na obvodu převodníku
i pastorku
Mp = točivý moment na obvodu pastorku vůči středu otáčení
Fh = hnací síla působící na obvodu zadního kola v místě styku
s vozovkou
Mk = točivý moment hnací síly Fh vůči středu otáčení
Odvození:
Síla Fs působící prostřednictvím pedálu kolmo na podélnou osu kliky
vytváří vůči středu otáčení točivý moment Ms = Fs*L
Točivý moment na obvodu talíře má velikost Mt = Fr*Rt, kde Fr je obvodová
síla na talíři přenášená řetězem na pastorek. Tu můžeme z tohoto
vztahu vyjádřit a platí Fr = Mt/Rt
Na základě rovnosti momentů Mt = Ms, lze psát: Fr = Ms/Rt = Fs*L/Rt
Na obvodu pastorku působí táž síla Fr a vytváří na něm točivý moment
Mp = Fr*Rp
Po dosazení za Fr výše odvozený vztah dostaneme: Mp = FsLRp/Rt
Pro točivý moment Mk příslušný hnací síle Fh na obvodu zadního kola
v místě styku s vozovkou lze psát Mk = Fh*Rk a z něj vyjádříme hnací
sílu Fh = Mk/Rk
Protože platí rovnost momentů Mk = Mp, můžeme rovněž psát Fh = Mp/Rk a
po dosazení za Mp již dříve odvozený výraz, dostaneme vztah pro velikost
hnací síly:
Fh = FsLRp/(Rt*Rk)
Pokud umístíme bicykl s jezdcem o úhrnné hmotnosti m na svah s úhlem
stoupání α, bude tažen dolů silou Fm rovnající se složce tíhy bicyklu
s břemenem rovnoběžné s vozovkou. Její velikost lze určit na základě
rozkladu síly na nakloněné rovině a platí Fm = mgsinα
Má-li zůstat bicykl v klidu, musí být tato síla kompenzována hnací
silou, takže pro jejich velikosti platí Fh = Fm. S využitím odvozených
vztahů pro obě tyto síly lze psát: FsLRp/(Rt*Rk) = mgsinα
a z toho již plyne vztah pro velikost potřebné síly na pedál:
Fs = RtRk mgsinα /(L*Rp)
Po dosazení číselných hodnot dostaneme:
Fs = 0,040,35 1009,81sin30°/(0175*0,06) = 654N
Není problém provést výpočet podle uvedeného vztahu pro jiné rozměry
kola, zatížení i jiný úhel stoupání.