Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 18.listopad 17:30

Mody durové stupnice
Lydický (IV) • Jónský (I) • Mixolydický (V) • Dórský (II) • Aiolský (VI) • Frygický (III) • Lokrický (VII) – všechny názvy církevní stupnice (mody) jsou řeckého plvodu.

1. Dorský modus – je pojmenován podle řeckého kmene Dorů.
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Dorian_mode
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/D%C3%B3rsk%C3%BD_mo­dus

2. Eolický – Aeolian stejně jako jména ostatních řeckých harmonií je etnickým označením: v tomto případě pro obyvatele Aeolis (Aeolís) – lipské ostrovy a sousední pobřežní oblast Malé Asie .
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Aeolian_mo­de

3. Hypodorian módus – hudební termín doslovně nazývaný "pod Dorianem ", odvozuje jeho jméno od oktáv starověkého Řecka

4. opět starořecký – připsán básnřce Sapfo.
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Sappho

Jinak se dovíte vše odkazech.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 18.listopad 17:47

Mody durové stupnice
Lydický (IV) • Jónský (I) • Mixolydický (V) • Dórský (II) • Aiolský (VI) • Frygický (III) • Lokrický (VII) – všechny názvy církevní stupnice (mody) jsou řeckého původu.k, nazvané podle jejich kmneů.

1. Dorský modus – je pojmenován podle řeckého kmene Dorů.
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Dorian_mode
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/D%C3%B3rsk%C3%BD_mo­dus

2. Eolický – Aeolian stejně jako jména ostatních řeckých harmonií je etnickým označením: v tomto případě pro obyvatele Aeolis (Aeolís) – lipské ostrovy a sousední pobřežní oblast Malé Asie .
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Aeolian_mo­de

3. Hypodorian módus – hudební termín doslovně nazývaný "pod Dorianem ", odvozuje jeho jméno od oktáv starověkého Řecka

4. Mixolydický modus opět starořecký – připsán básnířce Sapfo.
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Mixolydian_mo­de

Jinak se dovíte vše odkazech.

https://jana-ticha.webgarden­.cz/rubriky/hu­debni-veda/dejiny-hudby/hudba-antickych-kultur

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 18.listopad 17:54

Mody durové stupnice
Lydický (IV) • Jónský (I) • Mixolydický (V) • Dórský (II) • Aiolský (VI) • Frygický (III) • Lokrický (VII) – všechny názvy církevní stupnice (mody) jsou řeckého původu, nazvané podle jejich kmenů.

1. Dórský modus – je pojmenován podle řeckého kmene Dorů.
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Dorian_mode
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/D%C3%B3rsk%C3%BD_mo­dus

2. Eolický modus – Aeolian stejně jako jména ostatních řeckých harmonií je etnickým označením: v tomto případě pro obyvatele Aeolis (Aeolís) – pobřežní oblast Malé Asie .
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Aeolian_mo­de

3. Hypodórský módus – hudební termín doslovně nazývaný "pod Dorianem ", odvozujejsvé jméno od oktáv starověkého Řecka
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Hypodorian_mo­de

4. Mixolydický modus – opět starořecký – připsán básnířce Sapfo.
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Mixolydian_mo­de

Jinak se dovíte vše v odkazech.

https://jana-ticha.webgarden­.cz/rubriky/hu­debni-veda/dejiny-hudby/hudba-antickych-kultur

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 18.listopad 18:34

Mody durové stupnice
Lydický (IV) • Jónský (I) • Mixolydický (V) • Dórský (II) • Aiolský (VI) • Frygický (III) • Lokrický (VII) – všechny názvy církevní stupnice (mody) jsou řeckého původu, nazvané podle jejich kmenů.

1. Dórský modus – je pojmenován podle řeckého kmene Dórů.
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Dorian_mode
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/D%C3%B3rsk%C3%BD_mo­dus

2. Eolický modus – Aeolian stejně jako jména ostatních řeckých harmonií je etnickým označením: v tomto případě pro obyvatele Aeolis (Aeolís) – pobřežní oblast Malé Asie .
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Aeolian_mo­de

3. Hypodórský módus – hudební termín doslovně nazývaný "pod Dorianem ", odvozujejsvé jméno od oktáv starověkého Řecka
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Hypodorian_mo­de

4. Mixolydický modus – opět starořecký – připsán básnířce Sapfo.
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Mixolydian_mo­de

Jinak se dovíte vše v odkazech.

"Staré stupnice – mody, používané v evropské středověké hudbě, např. v gregoriánském chorálu se nazývají církevní, neboť v té době sloužila středověká hudba převážně církevním účelům.

Názvy jsou řeckého původu, podle řeckých kmenů (např. Dórů). Oproti původnímu antickému pojmenování se jednotlivé mody často liší – aby to nebylo zbytečně jednoduché, je například původní antický dórský modus dnes označován jako církevní frygickýatd.

Moderní (durové a mollové)
S rozvojem harmonie se od používání většiny církevních modů upustilo a zůstala pouze jónská stupnice, které se začalo říkat durová – tvrdá a aiolská, nazývaná měkká. Tyto stupnice je možné vytvořit od libovolného tónu. Konkrétní stupnice je určena předznamenáním (křížky, béčka). Durové a mollové stupnice lze podle podle předznamenání uspořádat do kvintového a kvartového kruhu. Stejně znějící stupnice mohou mít různá předznamenání – např. Cis dur (7#) a Des dur (5b)." atd.

https://www.a­gadir.cz/teori­e.php?vyber=2