Odpověděl/a – 18.listopad 17:30
Mody durové stupnice
Lydický (IV) • Jónský (I) • Mixolydický (V) • Dórský (II) •
Aiolský (VI) • Frygický (III) • Lokrický (VII) – všechny názvy
církevní stupnice (mody) jsou řeckého plvodu.
1. Dorský modus – je pojmenován podle řeckého kmene Dorů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dorian_mode
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%B3rsk%C3%BD_modus
2. Eolický – Aeolian stejně jako jména ostatních řeckých harmonií
je etnickým označením: v tomto případě pro obyvatele Aeolis
(Aeolís) – lipské ostrovy a sousední pobřežní oblast Malé Asie .
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeolian_mode
3. Hypodorian módus – hudební termín doslovně nazývaný "pod Dorianem ", odvozuje jeho jméno od oktáv starověkého Řecka
4. opět starořecký – připsán básnřce Sapfo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sappho
Jinak se dovíte vše odkazech.
Odpověděl/a – 18.listopad 17:47
Mody durové stupnice
Lydický (IV) • Jónský (I) • Mixolydický (V) • Dórský (II) •
Aiolský (VI) • Frygický (III) • Lokrický (VII) – všechny názvy
církevní stupnice (mody) jsou řeckého původu.k, nazvané podle
jejich kmneů.
1. Dorský modus – je pojmenován podle řeckého kmene Dorů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dorian_mode
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%B3rsk%C3%BD_modus
2. Eolický – Aeolian stejně jako jména ostatních řeckých harmonií
je etnickým označením: v tomto případě pro obyvatele Aeolis
(Aeolís) – lipské ostrovy a sousední pobřežní oblast Malé Asie .
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeolian_mode
3. Hypodorian módus – hudební termín doslovně nazývaný "pod Dorianem ", odvozuje jeho jméno od oktáv starověkého Řecka
4. Mixolydický modus opět starořecký – připsán básnířce
Sapfo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mixolydian_mode
Jinak se dovíte vše odkazech.
https://jana-ticha.webgarden.cz/rubriky/hudebni-veda/dejiny-hudby/hudba-antickych-kultur
Odpověděl/a – 18.listopad 17:54
Mody durové stupnice
Lydický (IV) • Jónský (I) • Mixolydický (V) • Dórský (II) •
Aiolský (VI) • Frygický (III) • Lokrický (VII) – všechny názvy
církevní stupnice (mody) jsou řeckého původu, nazvané podle
jejich kmenů.
1. Dórský modus – je pojmenován podle řeckého kmene Dorů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dorian_mode
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%B3rsk%C3%BD_modus
2. Eolický modus – Aeolian stejně jako jména ostatních řeckých
harmonií je etnickým označením: v tomto případě pro obyvatele Aeolis
(Aeolís) – pobřežní oblast Malé Asie .
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeolian_mode
3. Hypodórský módus – hudební termín doslovně nazývaný "pod
Dorianem ", odvozujejsvé jméno od oktáv starověkého Řecka
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypodorian_mode
4. Mixolydický modus – opět starořecký – připsán básnířce
Sapfo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mixolydian_mode
Jinak se dovíte vše v odkazech.
https://jana-ticha.webgarden.cz/rubriky/hudebni-veda/dejiny-hudby/hudba-antickych-kultur
Odpověděl/a – 18.listopad 18:34
Mody durové stupnice
Lydický (IV) • Jónský (I) • Mixolydický (V) • Dórský (II) •
Aiolský (VI) • Frygický (III) • Lokrický (VII) – všechny názvy
církevní stupnice (mody) jsou řeckého původu, nazvané podle
jejich kmenů.
1. Dórský modus – je pojmenován podle řeckého kmene Dórů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dorian_mode
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%B3rsk%C3%BD_modus
2. Eolický modus – Aeolian stejně jako jména ostatních řeckých
harmonií je etnickým označením: v tomto případě pro obyvatele Aeolis
(Aeolís) – pobřežní oblast Malé Asie .
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeolian_mode
3. Hypodórský módus – hudební termín doslovně nazývaný "pod
Dorianem ", odvozujejsvé jméno od oktáv starověkého Řecka
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypodorian_mode
4. Mixolydický modus – opět starořecký – připsán básnířce
Sapfo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mixolydian_mode
"Staré stupnice – mody, používané v evropské středověké hudbě, např. v gregoriánském chorálu se nazývají církevní, neboť v té době sloužila středověká hudba převážně církevním účelům.
Názvy jsou řeckého původu, podle řeckých kmenů (např. Dórů). Oproti původnímu antickému pojmenování se jednotlivé mody často liší – aby to nebylo zbytečně jednoduché, je například původní antický dórský modus dnes označován jako církevní frygickýatd.
Moderní (durové a mollové)
S rozvojem harmonie se od používání většiny církevních modů upustilo a
zůstala pouze jónská stupnice, které se začalo říkat durová – tvrdá
a aiolská, nazývaná měkká. Tyto stupnice je možné vytvořit od
libovolného tónu. Konkrétní stupnice je určena předznamenáním
(křížky, béčka). Durové a mollové stupnice lze podle podle
předznamenání uspořádat do kvintového a kvartového kruhu. Stejně
znějící stupnice mohou mít různá předznamenání – např. Cis dur (7#)
a Des dur (5b)." atd.